Embriq AS

Også Troms Kraft velger Quant!

12.1.2016 12:02 | Embriq AS

(Oslo/Tromsø, 12. Januar 2016) Troms Kraft Nett inngår avtale med Embriq om leveranse av Quant SmartGrid plattform for håndtering av data fra over 70.000 automatiske strømmålere. Leveransen inkluderer også Quant Flow integrasjonsplattform og gjennomføres i sin helhet som en tjenesteleveranse.

FORNØYD: Erling Dalberg, Adm. dir Troms Kraft Nett (til venstre) og Thomas Pettersen, Adm. dir. i Embriq er meget fornøyde med avtalen om leveranse av Quant SmartGrid plattform. Løsningen vil håndtere data fra automatiske strømmålere fra over 70.000 kunder i Troms Kraft Nett sitt nettområde. Leveransen gjennomføres som en tjenesteleveranse.

Sentralt nettselskap
Quant vil håndtere datainnsamling og validering av data fra over 70.000 automatiske strømmålere som Troms Kraft Nett skal installere hos alle sine kunder innen 1/1 2019. Troms Kraft Nett er det største nettselskapet nord for NTE i Trøndelag, og gjennom sin sentrale posisjon i Nord Norge er Troms Kraft Nett en meget spennende kunde for Embriq.

Fremtidsrettet tjenesteleveranse
- Vi står ovenfor store investeringer i strømnettet, hvor digitalisering og håndtering av enorme datamengder står helt sentralt, sier Erling Dalberg, administrerende direktør i Troms Kraft Nett. Det er helt vesentlig for oss at vi investerer i riktig teknologi som er skalerbar for fremtidens utfordringer. Derfor velger vi å anskaffe et markedsledende og veletablert system som Quant, sier Dalberg, og legger til: – Vi har også vært opptatt av å velge en løsning som gir oss et fremtidsrettet helhetlig driftsstøtteverktøy, hvor vi kan tilføre funksjonalitet etter behov. Dette løses meget godt ved at anskaffelsen gjennomføres som en tjenesteleveranse.

Markedsledende
- Vi er svært godt fornøyd med at også Troms Kraft Nett velger Quant SmartGrid plattform, sier Espen Kåsin, Direktør for Software hos Embriq. – Avtalen gjelder i utgangspunktet for ca 70.600 målepunkt som Troms Kraft Nett har pr i dag, men begge parter forventer vekst utover dette. - Vi synes det er veldig spennende at Troms Kraft Nett velger å gjøre dette som et tjenesteinnkjøp – det er en fremtidsrettet leveranseform som vi allerede har opparbeidet gode erfaringer med forteller Kåsin. Han understreker at avtalen også inkluderer integrasjonsplattformen Quant Flow og legger til: - Med denne leveransen befester vi vår posisjon som soleklar markedsledende leverandør i det norske markedet med Quant SmartGrid plattform som nå er valgt av kunder som Agder, Hafslund, Nettalliansen, Lyse og nå Troms Kraft, avslutter Kåsin.

------------------

Om Embriq:

Om Troms Kraft Nett

Om Embriq
Embriq inngår i Rejlers og designer, utvikler og forvalter IT-løsninger gjennom forretningsområdene Consulting, Operations og Software. Embriq er et norsk integrert høykompetanseselskap med 120 ansatte og en årlig omsetning på ca. 230 millioner kroner. Embriq bidrar til forretningsmessig gevinst for sine kunder gjennom smarte valg og strategisk bruk av IT. Embriq leverer tjenester til kunder i hele Norden og er representert i Oslo, Halden, Drammen og Göteborg.. Mer informasjon: www.embriq.no

For mer informasjon, kontakt:

Embriq AS: Thomas Pettersen, Adm. Dir., thomas.pettersen@embriq.no / +47 950 22 323

Bilder

Om Embriq AS

Embriq AS
Dronning Eufemiasgate 16

Om Troms Kraft Nett Troms Kraft Nett AS inngår i Troms Kraft konsernet og er et av landets største nettselskap. Selskapet utvikler, overvåker og vedlikeholder et nett på til sammen 10.000 km. Troms Kraft Nett AS har i sitt konsesjonsområde ca. 70.000 målere fordelt på 15 av 24 kommuner i Troms fylke. Om Embriq Embriq inngår i Rejlers og designer, utvikler og forvalter IT-løsninger gjennom forretningsområdene Consulting, Operations og Software. Embriq er et norsk integrert høykompetanseselskap med 120 ansatte og en årlig omsetning på ca. 230 millioner kroner. Embriq bidrar til forretningsmessig gevinst for sine kunder gjennom smarte valg og strategisk bruk av IT. Embriq leverer tjenester til kunder i hele Norden og er representert i Oslo, Halden, Drammen og Göteborg. Mer informasjon: www.embriq.no

Følg saker fra Embriq AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Embriq AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Embriq AS

Nettalliansen velger Rejlers Embriq!5.12.2016 08:05Pressemelding

(Oslo, 5. Desember 2016) Nettalliansen velger Rejlers Embriq! Nettalliansen har inngått en avtale med Rejlers Embriq om leveranse av tjenester innen IT-drift. Avtalen omfatter helhetlige IT-driftstjenester til mer enn 47 energiselskap over hele Norge og inkluderer implementering, drift og vedlikehold av infrastruktur, sluttbrukerutstyr og standard kontorstøtteapplikasjoner. Rejlers Embriq får gjennom avtalen ansvar for etablering og helhetlig drift, samt ansvar for integrasjonsstøtte av fremtidige fagapplikasjoner som blir del av Nettalliansens digitaliseringsprosess.

Rejlers Embriq deltar i 400MNOK FME prosjektet CINELDI – Tildeling gitt fra Forskningsrådet!27.5.2016 06:00Pressemelding

(Oslo, 26. Mai 2016) Energiminister Tord Lien offentliggjorde i dag tildelingen fra Forskningsrådet til nye FME (Forskningssentre for miljøvennlig energi) på Energiforskningskonferansen 2016. Rejlers Embriq er svært glad for å være en del av forskningssamarbeidet «CINELDI» som er blant de få utvalgte søknadene som har passert nåløyet og mottatt tildeling! Prosjektet går over 8 år og har en kostnadsramme på totalt 400 MNOK.