Offentlig-privat innovasjon: Nå må politikerne ta tøffere grep

- For å opprettholde velferden må vi tørre å utvikle mer effektive arbeidsprosesser, nye samarbeid og løsninger i og for offentlig sektor. Politikerne må ta diskusjonen om hvordan de har tenkt å innovere i de store kostnadspostene på statsbudsjettene fremover, sier Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

- Det er nå vi må diskutere hvordan vi skal skape mer banebrytende innovasjon i offentlig sektor, for det er mulig. Det sier administrerende direktør Anita Krohn Traaseth. – Debatten etter Innovasjonstalen viser tydelig hvor store mulighetene for forbedring er, og at næringslivet må få ta en større del i samarbeidet om å innovere i offentlig sektor.
- Det er helt nødvendig for å opprettholde velferden, samtidig som vi kan skape nye vekstnæringer som helse, nye eksportinntekter, og ikke minst nye arbeidsplasser. Vi må digitalisere de offentlige tjenestene raskere og bruke mer av fellesskapets penger på bedre tjenester, i stedet for å opprettholde administrasjon og silo-organisering som egentlig ikke har livets rett i 2017.

- Tunge næringslivsaktører og -organisasjoner er enige med oss når vi peker på de mulighetene dette gir, fortsetter Krohn Traaseth. - Nå håper jeg at ledende politikere også ser hvor stort potensialet er for banebrytende innovasjon innenfor tjenester som kommer hele samfunnet til gode.

Innovasjon Norge legger vekt på at et fornyet samarbeid mellom arbeidstakere, arbeidsgivere og myndigheter må på plass for at Norge skal lykkes med den digitale omstillingen samfunnet og arbeidslivet er inne i. Derfor samler de lederne fra Spekter og Parat og statssekretæren i Arbeids- og sosialdepartementet til diskusjon. Spørsmålet er om det er mulig å utnytte ny teknologi fullt ut, og samtidig ta vare på de kloke hodene og sikre at folk får jobbe med noe de virkelig liker.

Utfordrer

- Arendalsuka er den viktigste møteplassen, sier Anita Krohn Traaseth. – Diskusjonen om hvordan vi tar vare på velferdsstaten i møtet med nye utfordringer er helt avgjørende. Vi mener at den bør komme høyt på dagsordenen under partilederdebatten så vel som i mange andre møter i uka som kommer – og i valgkampen. Nå skal vi utnytte muligheten til å ha formelle og uformelle møter med alt som kan krype og gå av næringslivsledere, politikere, medier og organisasjoner.

Innovasjon Norge inviterer mediene til å være med på alle sine arrangementer:

Knuser myter om oss selv
Innovasjon og eksport er viktigere enn noen gang. Mange tror Norge ligger dårlig an. Men hva er fakta? Hva vet vi? Start tirsdagen med en uhøytidelig måling og hør ekspertene.
På Hotel Tyholmen, sal B, tirsdag 15. august klokka 08.30-10.30. Se programmet her.

Kan offentlig sektor tilrettelegge for banebrytende innovasjon?
Møt Anita Krohn Traaseth, fremtredende økonomer, ledere i selskaper og arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner. Statssekretær Christl Kvam svarer for regjeringens syn.
Møt oss i sal B på Hotel Tyholmen onsdag den 16. august klokka 08.30-10.30.
Se hele programmet på nettet.

Samler gründere
Innovasjon Norges inviterer gründere og andre som er interessert i entreprenørskap. Møt gründerdirektør Pål T. Næss, folkene bak Sykepleiepluss, som vil utkonkurrere lærebøker med nettbaserte studier i helsefag, og seriegründer og investor Frank Wehus.
Cafe Victor Onsdag 16., klokka 19.00-21.00. Se omtalen her.

Kan forskning og innovasjon redde norsk økonomi?
Må den reddes, eller trenger den bare litt hjelp og støtte? Er det forskning og innovasjon som må til, eller noe helt annet? Hvordan bidrar Norges Forskningsråd, Siva og Innovasjon Norge? Vi ser Norge gjennom OECDs øyne og hører hvordan norske miljøer opplever det. Dessuten spør vi hvordan politikerne vil legge til rette for nye suksesser.
Torsdag 17. august klokka 13.00-14.30 i første etasje i Eurekabygget, Vitenbiten. Fullt program finner du her.

Bilder av Anita Krohn Traaseth finner du på Innovasjon Norges nettsider.