Oddspillerne rømmer fra Jonas til Erna

Jonas Gahr Støre har lenge vært oddspillernes favoritt til å bli Norges neste statsminister. Men med valget en drøy måned unna er AP-lederen på vikende front. Stadig flere setter nå pengene på at Erna Solberg forblir landets øverste leder.

- Det blåser åpenbart en Høyre-vind over oddsmarkedet. Vi ser en klar tendens til at stadig flere spillere setter penger på at Erna Solberg forblir i statsministerstolen også etter valget 11. september, forklarer spillanalytiker Frank Porturas i spillselskapet ComeOn!.

Spillmarkedet gir tradisjonelt en god indikasjon på hva grasrota tror blir utfallet av større nasjonale begivenheter. Stortingsvalget er intet unntak.

Arbeiderpartiets Jonas Gahr Støre har helt siden selskapet åpnet for spill på Stortingsvalget 2017, vært kandidaten med lavest odds på å bli Norges statsminister etter valget. Støre er fortsatt spillernes statsministerfavoritt, men marginen ned til Erna Solberg skrumper dag for dag. Før sommerferien var oddsen på Støre som statsminister helt ned mot 1.30, mens spillerne som satte penger på Erna fikk igjen mer enn tre ganger innsatsen.

I dag står Erna til 2.75 i odds, mens Støre har steget til 1.45.

- Siden vi åpnet for spill på stortingsvalget i månedsskiftet mai/juni, har vi sett en klar tendens til at oddspillerne anser Erna for en stadig hetere statsministerkandidat. Samtidig taper Gahr Støre tilsvarende terreng. Med valget stadig nærmere i kalenderen, kan det virke som om folk tar innover seg at Norge egentlig går så det suser under den nåværende regjeringen, og at et skifte ikke nødvendigvis virker like forlokkende nå som før sommerferien, sier spillanalytiker Porturas.

Samtidig er han klar på at aktuelle politiske saker og konkrete oppslag i media har sitt å si for hvem folk satser pengene sine på.

- Dette er veldig påtagelig. Vi så at oddsen på Erna gikk vesentlig ned da Arbeiderpartiet og Gahr Støre fikk forklaringsproblemer rundt den såkalte «Jonas»-skatten i VG. Samtidig dukket det opp en meningsmåling som viste at nesten halvparten av Norges befolkning mente Gahr Støre manglet troverdighet i skattespørsmålet. Dette virket utvilsomt inn på spillmarkedet.

Samtidig er det åpenbart at Støre fortsatt er spillernes favoritt til å bli landets statsminister en drøy måned før Norge går til valgurnene.

- Det blir spennende å se om Gahr Støres gode innsats i gårsdagens debattduell mot Erna i regi av Civita kan gjør at han får et oppsving blant spillerne. Jonas trenger åpenbart noen seiere nå for å snu trenden på grasrota, mener spillanalytiker Frank Porturas.

Odds fra ComeOn! på hvilket parti som vil ha Norges statsminister etter valget i 2017

Arbeiderpartiet (AP) 5/11

Høyre (H) 7/4