Oddseksperter spår AP-bølge over Rogaland

Internasjonale oddseksperter spår knallvalg for Arbeiderpartiet i Rogaland.

Rogaland var fylket som opplevde krisen oljeprisfallet i 2015 tyngst av samtlige fylker, og meningsmålene før Stortingsvalget den 11. september peker i retning av en AP-bølge over oljefylket. Unibets politiske oddseksperter støtter opp om meningsmålingene. Oddsekspertene i Europas største nettspillselskap tror at Høyre fortsatt har sjansen til å bli største parti, men registrerer at Arbeiderpartier ser ut til å kutte avstanden dag for dag som valget nærmer seg.

-Vi har tatt for oss de tre store partiene Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittsartiet, og vi tror Høyre beholder sin porsjon av velgere, men vi spår en fremgang på opp til fire prosent poeng for Arbeiderpartiet, og en tilsvarende nedgang for Fremskrittspartiet, forteller Unibets PR ansvarlig Steffen Løvholen.

-Vi har lagt oddslinjen - det vi tror blir korrekt prosentpoeng i oppslutning i valget - for Høyre på 27,5 prosent, og det betyr at vi tror det er 50 prosent sjanse for at Ernas vikinger i Rogaland får en tilbakegang på 2,6 prosent eller mer. For Høyres samarbeidspartner Fremskrittspartiet ser det helmørkt ut i oljefylket. Ved siste valg var oddslinjen på 18,7 prosent, mens våre oddssettere nå har den på 14,5 prosent. Vi anser det som 50 prosent sjanse for at FrP mister fire prosent poeng på det endelige valgresultatet, eller får en tilbakegang på dramatiske 22 prosent, forklarer Løvholen.

-Ved siste valget satte vi oddslinjen på 22,6 prosent. Denne gang er oddslinjen oppjustert til 26,5 prosent, så vi tror det er 50 prosent sjanse for at Arbeiderpartiet øker sin tilslutning med fire prosent poeng når valgresultatet fra oljefylket foreligger, forklarer Løvholen.

-Vi tror Arbeiderpartiet tar over styringen av Akerhus og Hordaland, og at sjansen er stor for at de også blir største parti i Rogaland, sier Løvholen avslutningsvis.

Utvalgte odds for valget i Rogaland:

Prosentandel av stemmer for Høyre:
Over 27,5: 2,00;
Under 27,5: 1,72.

Prosentandel av stemmer for Arbeiderpartiet:
Over 26,5: 1,80;
Under 26,5: 1,90.

Prosentandel av stemmer for Fremskrittspartiet:
Over 14,5: 1,75;
Under 14,5: 1,95.

Pressekontakt: Steffen Løvholen, telefon: (+47) 482 98 980.