Odd Nordstoga & Det Norske Kammerorkester - Maria på veg

Foto: Alvin Santos

"Maria på veg" er fyrste del av eit større juleprosjekt med Nordstoga og Det Norske Kammerorkester som blir fullført i 2018. Odd Nordstoga samarbeidde fyrste gong med orkesteret om julekonserten som gjekk på NRK 1 den 23.des i 2016. Dette var så vellukka og gjevande for alle partar at ein fann det utelukka å ikkje fortsetje samarbeidet.

I 2016 kom "Maria på veg" for fyrste gong ut som lyd i ein akustisk "heime aleine" versjon av Odd Nordstoga. Då hadde den alt blitt spreidd gjennom "Juleroser", men også av eit korarrangement av Tove Kragset, sunge av kor og song-grupper rundt om i landet. "Heime aleine" versjonen blei lista på NRK P1.

I denne jolesongen, skreve av forfattaren Stein Versto og tonesett av Odd Nordstoga, får ein flik av juleevangeliet vakkert og poetisk sett frå Maria sin synstad. Songen fylgjer vandringa og forvandlinga til Maria. Vandringa til Betlehem og forvandlinga frå ei jente som sit og vev lindukar til ei jente medveten om det store mysteriumet som ho er ved å bera fram - den største forteljinga i verda.

"Maria på veg" har også ein litt uvanleg veg fram til denne versjonen. Som song kom den fyrste gong ut til Herborg Kråkeviks "Juleroser". Idéen var å lage ein song som var enkel å synge, og som kunne nedteiknast i sin heilskap på ei bladside i eit enkelt notebilete. Ikkje ein artists song som kan covrast, men ein song, der orginalversjonen tilhøyrer publikum. Det var slik dei tenkte, dei som lagde "Å leva, det er å elska", "Blåmann Blåmann" og alle dei andre gamle songane som me brukar i dag. Dei tenkte at dette skulle vera ein song som kyrkjelyden eller forsamlinga skulle bruke. Dette er også tanken bak songen "Maria på veg".

Denne låta er fyrste del av eit større juleprosjekt med Nordstoga og Det Norske Kammerorkester som blir fullført i 2018. Odd Nordstoga samarbeidde fyrste gong med orkesteret om julekonserten som gjekk på NRK 1 den 23.des i 2016. Dette var så vellukka og gjevande for alle partar at ein fann det utelukka å ikkje fortsetje samarbeidet.

I 2016 kom "Maria på veg" for fyrste gong ut som lyd i ein akustisk "heime aleine" versjon av Odd Nordstoga. Då hadde den alt blitt spreidd gjennom "Juleroser", men også av eit korarrangement av Tove Kragset, sunge av kor og song-grupper rundt om i landet.

"Heime aleine" versjonen blei lista på NRK P1. Songen måtte jo få ein optimal versjon også med han som har laga den. No har Odd Nordstoga slått seg saman med Det Norske Kammerorkester og laga ein høgtidsstemt orkesterversjon. Den er spelt inn i Jar Kirke, arrangert av Øystein Sonstad og produsert av Kåre Chr. Vestrheim.

"Maria på veg" har også ein litt uvanleg veg fram til denne versjonen. Som song kom den fyrste gong ut til Herborg Kråkeviks "Juleroser". Idéen var å lage ein song som var enkel å synge, og som kunne nedteiknast i sin heilskap på ei bladside i eit enkelt notebilete. Ikkje ein artists song som kan covrast, men ein song, der orginalversjonen tilhøyrer publikum. Det var slik dei tenkte, dei som lagde "Å leva, det er å elska", "Blåmann Blåmann" og alle dei andre gamle songane som me brukar i dag. Dei tenkte at dette skulle vera ein song som kyrkjelyden eller forsamlinga skulle bruke. Dette er også tanken bak songen "Maria på veg".

Haaland, Eidsvåg & Strøm AS
Erle Strøm
erle@hes.no

Nyhetsbrev fra Universal Music19.10.2018 12:25Pressemelding

Under finner du ukens nyhetsbrev fra Universal Music! Post Malone og Swae Lee med filmmusikk Major Lazer har teamet opp med Tove Lo Lemaitre slipper to Spotify Singles Post Malone og Swae Lee med filmmusikk Travelle ute med tredje singel fra kommende EP Ezzari ute med ny låt Hvem faen er Ka2? I går slapp The 1975 sin nye låt "It’s Not Living (If It’s Not With You)". Singelen er den tredje fra deres nye album A Brief Inquiry Into Online Relationships som slippes 30. november. Multitalentet Tory Lanez har fått med seg Meek Mill på den nye låten "Drip Drip". Albumet Love Me Now kommer 26. oktober. Jessie Reyez er ute med EPen Being Human In Public. I låtbuketten finner man blant annet “Saint Nobody”. Stjerna som tidligere har samarbeidet med Calvin Harris og Eminem ble nylig nominert til to priser på MTV EMAs, som går av stabelen 4. november. Den unge lovende rapperen Lil Mosey er i dag ute med debutalbumet Northsbest, som inkluderer hiten "Noticed" og "Kamikaze". Billie Eilish er ute med

Travelle – Tredje singel fra kommende EP19.10.2018 11:22Pressemelding

Etter å nylig ha sluppet “stay for the night”, er Travelle i dag klar med sin tredje singel fra den kommende debut-EPen “in paradise pt.1”, som slippes neste uke. - “Jeg skrev denne låten om harryhandel. Det var noe jeg begynte med etter at jeg flyttet til Oslo. Jeg ser egentlig på det som litt trashy, men jeg gjør det av prinsipp.” - Travelle HØR “SWEDEN” HER Multitalentet har brukt mye av den foregående tiden på å jobbe i studio – helt alene. Han er kjernen i sitt eget prosjekt, og er alene om alt som omhandler prosessen med å skape ny musikk. Den 2. november slippes debut-EP´en ‘in paradise pt.1’, og de syv låtene er nettopp ferdigstilt. Det har skjedd mye på kort tid for talentet som opplevde en brakstart på karrieren da han gikk #1 på Spotify sin Viral-liste med debutsingelen ‘Nobody Else’. Nå ser han fremover til nye utfordringer i året som kommer. - Målet for resten av 2018 og videre ut i 2019 blir å fortsette som nå – jeg vil gi ut varierte låter med en form for sammenheng. En

Ezzari – Tiden leger sår19.10.2018 11:15Pressemelding

Etter å ha spilt rundt om i landet i sommer med låter som “Casablanca”, er Ezzari i dag klar med en låt som er dedikert til alle som går igjennom noe vanskelig. Uansett hvor vanskelig en har det, så er det viktig å holde hodet oppe og se frem, forteller han. Ezzari har ikke ligget på latsiden i sommer. Etter han slapp “Casablanca” i sommer, har han spilt på en rekke festivaler som f.eks Slottsfjell, HAVNA 0150, Træna festivalen, H&M Loves Music, VG lista i Oslo og hele turneen. Han er også aktiv med podkasten “Andregenerasjonen” på NRK P3 som er i sin andre sesong. HØR EZZARI - "TIDEN LEGER SÅR" HER - «Tiden leger sår» er en låt dedikert til alle som går gjennom noe vanskelig. Den handler om en gutt som har mange problemer i oppveksten, mister til og med forholdet til far og mor, og ender opp i fengsel. Men når han slipper fri prøver han å se fremover, og kommer på rett spor, og historien ender veldig positivt. Jeg føler det viser at uansett hvor langt nede en er, så er det viktig å ho

Lemaitre slipper to Spotify Singles19.10.2018 08:44Pressemelding

I dag er Lemaitre ute med to splitter nye Spotify Singles. Lemaitre er de aller første nordmenn til å lage Spotify Singles, som ble spilt inn på Spotifys hovedkontor i Stockholm. I sann Spotify Singles-ånd byr duoen på spennende nytolkninger. De har laget en ny versjon av "Big" som gjestes av Timbuktu og en unik cover av Tame Impalas "Feel Like We Only Go Backwards". Hør på låtene her. Siden åpningen av Spotifys studioer i Stockholm i april har en rekke nordiske artister laget egne tolkninger av kjente låter, blant andre First Aid Kit, Scarlet Pleasure, Seinabo Sey, Hov1 og Lykke Li. Sveriges egne Timbuktu bidro til å skape magi på deres nye versjon av "Big": - Innspillingen i Spotify’s studioer var en vill opplevelse! Til vanlig jobber vi hjemmefra på laptops, så det å være i dette nye og fullutstyrte studioet var fantastisk. - Timbuktu kom inn og gjorde et vers på "Big", som var utrolig fett. Det er alltid spennende å høre gjestevers, fordi man aldri helt vet om gjesteartisten har sa

Post Malone og Swae Lee med filmmusikk18.10.2018 20:33Pressemelding

Post Malone & Swae Lee er i dag ute med låten "Sunflower". "Sunflower" er første låt ut fra soundtracket til filmen Spider-Man™: Into the Spider-Verse. Post & Swae Lee har igjen teamet opp etter deres forrige samarbeid “Spoil My Night”, som er på albumet beerbongs & bentleys, et albumet som har streamet nærmere 85 millioner ganger bare i Norge. Se video HER! Filmen har verdenspremiere 14. desember og soundtracket gis ut av Republic Records i samarbeid med Sony Pictures Entertainment. Om låten sier Spring Aspers, Head of Music, Creative Affairs Worldwide for Sony Pictures Entertainment’s Motion Picture Group; “Post and Swae have delivered a song that’s both heroic and emotional, which is exactly what a Spider-Man story needs. It’s anthemic, but also heartfelt - the perfect soundtrack for Miles to discover the Spider-Man inside himself”. Den animerte filmen er basert på Marvel Comics karakteren Miles Morales, tenåringen fra Brooklyn, som må sjonglere videregående skole med sin status som

Major Lazer har teamet opp med Tove Lo18.10.2018 12:55Pressemelding

Major Lazer har teamet opp med svenske Tove Lo og er ute med den afrikanskinspirerte "Blow That Smoke". Inspirasjonen til låten kommer fra deres nylige turné i Afrika hvor de blant annet spilte i Malawi, Kenya, Etiopia og Sør-Afrika. Om samarbeidet sier Tove Lo; “This song has been long in the making and I'm so happy about this collab! Started with me and Wes just sending ideas back and forth until I sent this vocal I was unsure what to do with, and they made magic with it! To me the song is about the sweet escape from your troubles or just mundane life by being a bit reckless and romantic”.