Odd Nordstoga & Det Norske Kammerorkester - Maria på veg

Foto: Alvin Santos

"Maria på veg" er fyrste del av eit større juleprosjekt med Nordstoga og Det Norske Kammerorkester som blir fullført i 2018. Odd Nordstoga samarbeidde fyrste gong med orkesteret om julekonserten som gjekk på NRK 1 den 23.des i 2016. Dette var så vellukka og gjevande for alle partar at ein fann det utelukka å ikkje fortsetje samarbeidet.

I 2016 kom "Maria på veg" for fyrste gong ut som lyd i ein akustisk "heime aleine" versjon av Odd Nordstoga. Då hadde den alt blitt spreidd gjennom "Juleroser", men også av eit korarrangement av Tove Kragset, sunge av kor og song-grupper rundt om i landet. "Heime aleine" versjonen blei lista på NRK P1.

I denne jolesongen, skreve av forfattaren Stein Versto og tonesett av Odd Nordstoga, får ein flik av juleevangeliet vakkert og poetisk sett frå Maria sin synstad. Songen fylgjer vandringa og forvandlinga til Maria. Vandringa til Betlehem og forvandlinga frå ei jente som sit og vev lindukar til ei jente medveten om det store mysteriumet som ho er ved å bera fram - den største forteljinga i verda.

"Maria på veg" har også ein litt uvanleg veg fram til denne versjonen. Som song kom den fyrste gong ut til Herborg Kråkeviks "Juleroser". Idéen var å lage ein song som var enkel å synge, og som kunne nedteiknast i sin heilskap på ei bladside i eit enkelt notebilete. Ikkje ein artists song som kan covrast, men ein song, der orginalversjonen tilhøyrer publikum. Det var slik dei tenkte, dei som lagde "Å leva, det er å elska", "Blåmann Blåmann" og alle dei andre gamle songane som me brukar i dag. Dei tenkte at dette skulle vera ein song som kyrkjelyden eller forsamlinga skulle bruke. Dette er også tanken bak songen "Maria på veg".

Denne låta er fyrste del av eit større juleprosjekt med Nordstoga og Det Norske Kammerorkester som blir fullført i 2018. Odd Nordstoga samarbeidde fyrste gong med orkesteret om julekonserten som gjekk på NRK 1 den 23.des i 2016. Dette var så vellukka og gjevande for alle partar at ein fann det utelukka å ikkje fortsetje samarbeidet.

I 2016 kom "Maria på veg" for fyrste gong ut som lyd i ein akustisk "heime aleine" versjon av Odd Nordstoga. Då hadde den alt blitt spreidd gjennom "Juleroser", men også av eit korarrangement av Tove Kragset, sunge av kor og song-grupper rundt om i landet.

"Heime aleine" versjonen blei lista på NRK P1. Songen måtte jo få ein optimal versjon også med han som har laga den. No har Odd Nordstoga slått seg saman med Det Norske Kammerorkester og laga ein høgtidsstemt orkesterversjon. Den er spelt inn i Jar Kirke, arrangert av Øystein Sonstad og produsert av Kåre Chr. Vestrheim.

"Maria på veg" har også ein litt uvanleg veg fram til denne versjonen. Som song kom den fyrste gong ut til Herborg Kråkeviks "Juleroser". Idéen var å lage ein song som var enkel å synge, og som kunne nedteiknast i sin heilskap på ei bladside i eit enkelt notebilete. Ikkje ein artists song som kan covrast, men ein song, der orginalversjonen tilhøyrer publikum. Det var slik dei tenkte, dei som lagde "Å leva, det er å elska", "Blåmann Blåmann" og alle dei andre gamle songane som me brukar i dag. Dei tenkte at dette skulle vera ein song som kyrkjelyden eller forsamlinga skulle bruke. Dette er også tanken bak songen "Maria på veg".

Haaland, Eidsvåg & Strøm AS
Erle Strøm
erle@hes.no

Foto: Alvin Santos

Bernhoft med tredje singel, “Humanoid”, fra det kommende albumet med samme tittel10.8.2018 11:35Pressemelding

I dag slipper Bernhoft sin tredje singel, “Humanoid”, fra det kommende albumet som slippes 24. August. Bernhoft har også annonsert sin kommende Norgesturné med sitt faste band, The Fashion Bruises, som har vært med på innspillingen av hele albumet. “Humanoid” handler om hvordan mennesker nå til dags er oppslukt i sosiale medier og hvordan de bruker en god del av dagen på å stirre ned i en skjerm. - “Jeg har bala en stund med at det er vrient å prate med mennesker som er mer tilstede i telefonen sin enn i praten. Det fortjener en låt, og det passa perfekt å kle den teksten med dundredisco og køntrigitar. Her er Humanoid, spill den høyt!” - Bernhoft HØR “HUMANOID” HER Slik blir det også naturlig at bandet blir med på den omfattende turnéhøsten som starter i USA i september, forsetter i Norge i september og oktober, videre til Europa i november før den avslutten i USA i desember. 56 konserter står totalt for tur for Bernhoft & The Fashion Bruises denne høsten etter albumslipp. SE OVERSIKT

Sophie Elise er klar med ny singel10.8.2018 11:34Pressemelding

Etter debuten som låtskriver i fjor høst, har Sophie Elise sine låter strømmet nesten 6,5 millioner ganger. Nå er hun endelig tilbake med singelen «Next Summer», som er en låt hun håper folk vil danse til gjennom sensommeren – akkurat som hun skal danse under «Skal vi danse» denne høsten. Dette kan nok sies å være Sophie Elise sin travleste høst noen sinne. I tillegg til å pusse opp rekkehuset, gi ut ny bok og delta i «Skal vi danse», gir hun også ut ny låt, som kan sies å være en litt annerledes sommerlåt. - Jeg er superstolt av «Next Summer», og synes det er gøy å slippe en annerledes sommerlåt. Den handler om forventningene til neste sommer, og til livet generelt, sier Sophie Elise. HØR SOPHIE ELISE – «NEXT SUMMER» HER I kjent Sophie Elise-stil er låten, til tross for at det er en feelgood-låt, ganske mørk lyrisk. Hun håper likevel at folk kan danse til den. - "Jeg håper folk kan danse ut sensommeren til denne her – det må i alle fall jeg som skal være med i «Skal vi danse». Denne l

Lido - 3 million24.7.2018 09:03Pressemelding

I løpet av de siste fem årene har produsent, sanger, låtskriver og artist Peder Losnegård, bedre kjent som Lido, satt sitt eget kreative avtrykk på flere musikksjangre. Han har produsert og mikset for tungvektere som blant annet Chance The Rapper, Jaden Smith og Halsey. Nå er han klar for å slippe mer egen musikk. I dag starter han med singelen "3 million". - "Låten kom til på et hotellrom i London. Jeg hadde akkurat fått et nytt produksjonsprogram jeg ville teste ut, og denne instrumentalen var det første jeg lagde uten å skjønne bæret av programmet. Ca et år senere jobbet jeg med Chance The Rapper i et par uker, og ble utrolig inspirert av hvor spontan og «stream of consiousness» skriveteknikken hans var. Jeg husket plutselig beaten fra London og brukte den til å teste ut denne nye teknikken. Av en eller annen grunn var «3 million years in the club» en setning som automatisk kom ut av munnen min hver gang jeg skulle begynne på en låt, så når jeg lot slipp på kontrollen kom det naturl

Rod Stewart med nytt album19.7.2018 11:04Pressemelding

28. september er Rod Stewart klar med sitt 30 studioalbum Blood Red Roses. Albumet fremhever Stewarts anerkjente låtskrivertalent, noe som har gjort han til en av verdens største artister. Blood Red Roses inneholder 13 nye låter samt tre coverlåter og er Stewarts første på tre år. Albumet følger opp Another Country (2015) og Time (2013), og slippes nesten 50 år på dagen etter han signerte sin første kontrakt som soloartist. Første smakebit ut er “Didn’t I”. Om det nye albumet sier han selv; ‘I always think I make albums for a few friends and this record has that intimacy. Sincerity and honesty go a long way in life and the same is true in song-writing’. Albumet er co-produsert av hans mangeårige samarbeidspartner Kevin Savigar og beveger seg fra lett akustisk drevet folk gjennom Motown-inspirert pop og r&b til rock og hjertesmeltende ballader.