Odd Fellow vil redde flere liv på sjøen

Odd Fellow Ordenen gir en stor havgående redningsskøyte til Redningsselskapet. Dette er tredje gang Odd Fellow tar grep for å bedre sikkerhet for fiskere og båtbrukere.

ULSTEIN-KLASSEN: Odd Fellow Ordenen har besluttet å igangsette en storstilt innsamlingsaksjon for å finansiere en skøyte i Ulstein-klassen.

–Jeg blir rørt over at Odd Fellow vil samle inn så mye penger for å hjelpe oss å redde liv, sier generalsekretær i Redningsselskapet Rikke Lind.

Flere av Redningsselskapets store redningsskøyter er nå så gamle at de nå må erstattes av nye, raskere og mer moderne fartøy. RS «Odd Fellow III» blir en topp moderne skøyte i Ulstein-klassen, med en prislapp på vel 40 millioner kroner. Den vil være langt raskere på plass når noe skjer enn de eldre fartøyene, og kan dermed redde liv som ellers kunne gått tapt. Den første skøyta i Ulstein-klassen, RS «Idar Ulstein», har i løpet av sitt første driftsår allerede reddet flere menneskeliv, og vist seg som en svært robust og effektiv redningsskøyte med ekstreme kapasiteter. Blant annet har den skrog i aluminium som tåler belastning på 6,5 G.

Skøyte nr tre fra Odd Fellow
Odd Fellow har tidligere donert til to redningsskøyter, RS «Odd Fellow» og RS «Odd Fellow II». Disse reddet til sammen 111 mennesker på sjøen og hjalp over 6000 fartøy. Begge skøytene var i tjeneste i 30 år, og var stasjonert flere steder langs kysten. Det er ventet at en ny skøyte i Ulstein-klassen vil kunne være et effektivt redningsverktøy i minst 30 år.

– Odd Fellow har som mål å blant annet hjelpe de trengende, noe som passer godt med Redningsselskapets formål om å redde liv. Vi gleder oss til den nye redningsskøyta blir sjøsatt, og det er stort å kunne bidra med noe som kommer til å redde mange menneskeliv, sier Stor Sire Morten Buan i Odd Fellow Ordenen.

Toppfart på 40 knop
RS «Odd Fellow III» blir 22 meter lang og får en toppfart på nesten 40 knop, ved hjelp av to MTU-motorer som hver yter 1660 hk. Skøyteklassen kombinerer både høy fart og stor slepekraft, samtidig som den er bygget for å gå ut i all slags vær.

Skøyta vil utrustes med vannjet-er fra Rolls-Royce, og får en rekkevidde på hele 600 nautiske mil, slik at den kan utføre jobber langt til havs. I tillegg får den brannkanon som kan pumpe 4000 liter i minuttet. Skøyta skal betjenes av et mannskap på tre, og den vil alltid ha dykker om bord.

Storstilt innsamlingsaksjon
Hvert sjette år velger Odd Fellow landssak, som er en landsdekkende innsamlingdugnad til inntekt for veldedige formål. Odd Fellow vil starte innsamlingen høsten 2016, og aksjonen vil pågå ut 2018. I april 2019 skal skøyta settes i drift. Dette er også året for Odd Fellows 200-års jubileum. Odd Fellow har over 22 000 medlemmer som vil være med på innsamlingen.

Morten Buan, Odd Fellow

TAKKER: Generalsekretær i Redningsselskapet Rikke Lind takker Stor Sire Morten Buan for den betydelige gaven for sjøsikkerheten.
STARTER INNSAMLING: Odd Fellow skal samle inn penger til en ny redningsskøyte for Redningsselskapet. F.v: Vivi S. Uhre, Gro Ismar, Steinar Jansen, Rikke Lind, Morten Buan, Svanhild Sandem og Ronny Pedersen.

Våre 1.500 redningsmenn og -kvinner bemanner 50 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute, og har som ambisjon å aldri være lenger unna deg enn en time.