Ocean Installer vinner kontrakt på Cambo-feltet

Ocean Installer har vunnet kontrakt med Siccar Point Energy og Baker Hughes, et GE-selskap, for støtte i forbindelse med boringen av avgrensningsbrønner og utvikling av første produksjonsfase på Cambo-feltet, med mulighet for å utvide kontrakten til også å gjelde kommende feltutvikling.

Ocean Installer inngår i forbindelse med kontrakten en innovativ allianse med Baker Hughes, et GE-selskap (BHGE) og et av de største oljeserviceselskapene i verden. Som en del av alliansen vil Ocean Installer og BHGE sikte seg inn mot prosjekter hvor selskapene kan utfylle hverandre godt.

– En slik allianse gjør det mulig for oss å jobbe mer effektivt, med lavere risiko og mot delte mål. Det vil også gjøre det mer kostnadseffektivt å by på jobber, med et langsiktig mål om å skape mer effektive subsealøsninger for våre kunder, sier Steinar Riise, administrerende direktør i Ocean Installer.

Dette er Ocean Installers første jobb for Siccar Point, som har etablert seg som en av de viktigste operatørene på britisk sokkel etter oppkjøpet av OMV UK tidligere i år. Cambo-feltet ligger nordvest for Shetlandsøyene, med vanndybder på over 1100 meter, noe som gjør det til ett av de dypeste oljefeltene i Nord-Europa. Foreløpige ressursestimater har påvist over 100 millioner fat utvinnbare oljeekvivalenter.

– Vi er svært glade for at Siccar Point har valgt å jobbe med oss. Med flere spennende prosjekter på vei håper vi dette bare er den første av flere jobber vi gjør for Siccar Point. Vi er også svært tilfreds med å jobbe med BHGE på dette prosjektet, som første skritt på vei mot et langt og godt samarbeid, sier Riise.

Første fase av feltutviklingen på Cambo er etableringen av et tidlig produksjonssystem, etterfulgt av en full feltutvikling i fase to. Arbeidet skal begynne i løpet av 2018, og blir håndtert av Ocean Installers kontor i Aberdeen. CSV-skipene Normand Vision og Normand Reach vil bli brukt i offshore-arbeidet.

Ocean Installer er et undervannsselskap med hovedkvarter i Stavanger, Norge og kontorer blant annet i Aberdeen, Houston, Perth og Dubai. Ocean Installer besitter omfattende EPCI-ekspertise innen SURF (Subsea, Umbilicals, Risers, Flowlines)-segmentet og utvider stadig virkefeltet og organisasjonen, både i og utover Nordsjøbassenget.

Ocean Installer tilbyr sine kunder førsteklasses utsyr og teknologi, og har kontrahert tre undervannskonstruksjonsfartøy, Normand Clipper Normand Mermaid, og Norman Vision.

Ocean Installer utvikler og investerer kontinuerlig i utstyr og teknologi for å realisere ambisjonen om å bli en nøkkeltilbyder av tjenester i SURF-segmentet.

Følg pressemeldinger fra Ocean Installer

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ocean Installer på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Ocean Installer