OCEAN INSTALLER VINNER JOBB I MAURITANIA

Ocean Innstaller skal bistå BW Offshore med å demobilisere produksjonsfartøyet (FPSO) Berge Helene på Chinguetti-feltet. Demobiliseringen er initiert av oljeselskapet Petronas.

Prosjektet er en såkalt fast track-jobb, noe som innebærer at offshoreoperasjoner begynner allerede i månedsskiftet mars/april 2018. Arbeidet omfatter frakobling og våtlagring av fleksible stigerør, kontrollkabel og ankerliner fra FPSO-en.

– Vi fortsetter å bygge erfaring i Vest-Afrika. Ocean Installer har gjennomført vellykkede jobber i Kongo, Nigeria og Ekvatorial-Guinea. Dette er vår første jobb i Mauritania, og vi setter stor pris på tilliten fra BW Offshore, sier administrerende direktør i Ocean Installer, Steinar Riise.

Berge Helene driftes av BW Offshore for Petronas på Chinguetti-feltet, som ligger omtrent 80 kilometer vest for Mauritania, med havdybder på rundt 800 meter. FPSO-en har vært i aktivitet på feltet siden 2006.

Ocean Installer er et undervannsselskap med hovedkvarter i Stavanger, Norge og kontorer i Aberdeen, Houston Mexico City, Perth og Dubai. Ocean Installer besitter omfattende EPCI-ekspertise innen SURF (Subsea, Umbilicals, Risers, Flowlines)-segmentet og utvider stadig virkefeltet og organisasjonen, både i og utover Nordsjøbassenget.