Ocean Installer tildelt arbeid på Johan Castberg for Equinor

Equinor og Ocean Installer har signert en kontrakt som dekker forankring, uttauing og tilkobling av det flytende produksjonsenheten (FPSO) som skal benyttes på Johan Castberg-feltet i Barentshavet.
Johan Castberg FPSO. Illustrasjon: Equinor

Johan Castberg er en av de største subsea-utbyggingene på den norske kontinentalsokkelen. Prosjektet omfatter Skrugard, Havis og Drivis, og ligger omtrent 240 kilometer fra Hammerfest, og circa 100 kilometer nord for Snøhvit-feltet. Vanndybden er mellom 360 og 405 meter. Omfanget av arbeidet Ocean Installer skal gjennomføre er betydelig, og vil bli utført i kombinasjon med Marine Operations-kontrakten som selskapet ble tildelt i februar 2018.

– Dette er Ocean Installers første jobb av denne typen med en FPSO, og vi setter stor pris på den tillit Equinor viser oss gjennom tildelingen av en ny, stor jobb. Tildelingen er et betydelig skritt i retning av Ocean Installers mål om å tilby komplette utviklingsløsninger for felt for våre under, sier Olav Haugland, administrerende direktør i Ocean Installer.

Ingeniør-arbeidet starter opp umiddelbart, og prosjektet vil løpe til den flytende produksjonsenheten (floating production, storage and offloading, FPSO) begynner å produsere på feltet i 2022. Offshore-arbeidet med forberedelser til forankringen utføres i 2020, mens selve FPSO-en taues ut og kobles til i 2022. Global Maritime vil understøtte Ocean Installer i dette arbeidet.

Ocean Installers eksisterende Marine Operations-prosjekt for Equinor omfatter arbeid i samtlige offshore-sesonger fra 2019 til 2022.

Prosjektet vil bli driftet fra Ocean Installers hovedkontor i Stavanger.

Johan Castberg FPSO. Illustrasjon: Equinor

Ocean Installer er et subseaselskap med hovedkontor i Stavanger og kontorer i Aberdeen, Houston, Perth og Dubai. Selskapet har betydelig erfaring med ECPI innen SURF-segmentet (Subsea Umbilicals, Risers, Flowlines).

Ocean Installers majoritetseier er HitecVision, en ledende investor i olje- og gassindustrien.

Ocean Installer er sertifisert av FPAL og Achilles, med systemer i tråd med kravene i ISO-standardene 9001, 14001, 18001 og 31 000.

For mer informasjon, besøk www.oceaninstaller.com

Følg pressemeldinger fra Ocean Installer

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ocean Installer på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Ocean Installer