OBOS-prisene opp to prosent i Oslo

OBOS-prisene fortsetter opp for tredje måned på rad. Hittil i år har prisene steget med 7,2 prosent i Oslo-området.

Ellipsen borettslag på Ensjø  i Oslo. Foto: Ivan Brody
Ellipsen borettslag på Ensjø i Oslo. Foto: Ivan Brody

Det betyr at kvadratmeterprisen for en brukt OBOS-bolig i Oslo-området nå er 63 993 kroner. Dette er 2,0 prosent høyere enn i februar, og 9,1 prosent høyere enn i mars 2018.

For landet sett under ett var den gjennomsnittlige kvadratmeterprisen for OBOS-tilknyttede boliger 55 748 kroner i mars. Dette er 2,2 prosent opp sammenlignet med februar, og 8,0 prosent mer enn i mars 2018.

Prisene for brukte OBOS-boliger har samlet sett steget med 5,5 prosent hittil i år.

Stor aktivitet

− Prisveksten de siste månedene er meget sterk. Det som kunne se ut som en korreksjon etter en litt svakere utvikling på slutten av fjoråret, ser nå mer ut som en trend som trolig vil fortsette gjennom året. Vi tror prisene vil fortsette moderat oppover til tross for at det er varslet nye renteøkninger. Det er stor etterspørsel etter både brukte og nye boliger, samtidig som det er relativt lav arbeidsledighet og forventninger om et godt lønnsoppgjør, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj i OBOS.

Doblet nyboligsalg

Det har den siste tiden vært en markant nedgang i byggingen av nye boliger. Dette kan på sikt føre til økt prispress, spesielt i de store byene.

– Vi skal gjøre vårt for å holde byggetakten oppe. Det er stor etterspørsel etter nye boliger i pressområder, noe vi ser i salgstallene våre. Mye tyder på at dette er en utvikling som vil fortsette framover, sier Siraj.

Ved utgangen av mars hadde OBOS solgt 619 nye boliger i Norge. Dette er mer enn dobbelt så mange som i samme periode i 2018 da det ble solgt 289 boliger.

Ellipsen borettslag på Ensjø  i Oslo. Foto: Ivan Brody
Ellipsen borettslag på Ensjø i Oslo. Foto: Ivan Brody

OBOS BBL er en medlemsorganisasjon med over 450 000 medlemmer. Siden 1929 har vi skaffet våre medlemmer bolig, samt forvaltet disse på en trygg måte.