OBOS-prisene fortsetter opp

Nye tall for februar viser at OBOS-prisene fortsetter å stige. Hittil i år har prisene i Oslo økt med 5,2 prosent. I resten av landet er økningen 3,3 prosent.
Keyserløkka  Nord  borettslag. Foto: Thomas  Bjørnflaten/nyebilder.no
Keyserløkka Nord borettslag. Foto: Thomas Bjørnflaten/nyebilder.no

Prisene for OBOS-boliger i Oslo-området steg med 1,8 prosent fra januar til februar, mens de i landet sett under ett steg med 1,0 prosent.

Oslo-prisene er 7,2 prosent høyere enn i februar 2018. For hele landet er økningen 6,3 prosent i samme periode.

– Prisoppgangen er fortsatt sterk, og godt over snittet for januar og februar de siste årene. Vi tror den positive prisutviklingen vil fortsette gjennom året, men med store variasjoner, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj i OBOS.

Han peker på at det forventes fortsatt befolkningsvekst i Oslo og kommunene rundt de kommende årene. Dette kombinert med fortsatt lave renter, lav arbeidsledighet og reallønnsvekst tilsier økt kjøpekraft og etterspørsel etter boliger.

Godt nyboligsalg

− Den positive utviklingen ser vi også i nyboligmarkedet. Så langt i år har vi solgt 359 nye boliger. Til sammenligning var tilsvarende tall 121 i fjor. Salget i OBOS har vært meget godt både i byene og i randsonen rundt der Block Watne bygger. Kundene er optimistiske med tanke på fremtiden og tør derfor å investere i ny bolig med levering frem i tid. Selv om enkeltprosjekter som Middelthunet på Majorstuen i Oslo drar sterkt, er det underliggende godt salg i hele virksomheten, sier Siraj.

Prisøkningen i februar betyr at kvadratmeterprisen for en brukt OBOS-bolig i Oslo-området nå er 62 753 kroner i snitt. For landet sett under ett var kvadratmeterprisen 54 557.

I februar ble det foretatt 639 eierskifter i OBOS-tilknyttede boliger mot 668 i januar i år.

Tel:913 82 777

Åge PettersenKommunikasjonsdirektør

Tel:908 58 441

Keyserløkka  Nord  borettslag. Foto: Thomas  Bjørnflaten/nyebilder.no
Keyserløkka Nord borettslag. Foto: Thomas Bjørnflaten/nyebilder.no

22 86 55 00http://www.obos.no

OBOS er en av Nordens største boligbyggere med over en halv million medlemmer. Siden 1929 har vi skaffet våre medlemmer bolig, samt forvaltet disse på en trygg måte. I 2022 solgte OBOS 2 622 boliger og hadde ved utgangen av året 6 992 boliger under bygging.