Spacemaker

OBOS inngår samarbeidsavtale med AI-selskapet Spacemaker verdt over 20 millioner kroner

(Oslo, 19. november 2019) I dag annonserte OBOS og Spacemaker en ny langsiktige samarbeidsavtale verdt over 20 millioner kroner. OBOS er en av Nordens ledende bolig- og eiendomsutviklere med over 5500 boenheter under utvikling i Norge og Sverige, samt 700.000 m2 næringseiendom. Med Spacemakers AI-teknologi på laget skal OBOS bygge videre på sin posisjon innenfor digital transformasjon i Norden og øvrige markeder.
Her signerer Anders Kvåle, styreleder og co-funder for Spacemaker og Daniel Kjørberg Siraj, CEO for OBOS, avtalen som vil gi OBOS AI-teknologi i alle fremtidige utviklingsprosjekter.

- I OBOS er vi konstant på utkikk etter bedre måter å utvikle samfunn og byer som er bærekraftige og gir større verdi for innbyggerne. Teknologileverandører som Spacemaker spiller en sentral rolle når man i fremtiden skal skape bygg og boliger som tilfredsstiller klimaendringer, befolkningsvekst og urbanisering. Nå ser vi frem til å implementere kunstig intelligens (AI) i alle nye OBOS prosjekter fremover, sier Daniel Kjørberg Siraj, CEO OBOS.

Teknologien levert av Spacemaker vil inngå som en standard for alle større OBOS prosjekter som er i en tidlig fase, og OBOS starter implementeringen umiddelbart i både Norge og Sverige.

OBOS var tidlig ute med støtte til Spacemaker og bidro sterkt inn i deres produktutvikling. At OBOS nå blir en langsiktig kunde av Spacemaker er en sentral milepæl for det unge teknologiselskapet.

En veldig tradisjonell industri
Bygg- og anleggsindustrien er rangert som en av de minst digitaliserte sektorer i verden. Som en innovatør innenfor boligbygging skal ikke OBOS kun implementere nye teknologiske løsninger, men ønsker å trekke hele bygg- og anleggsbransjen i en mer fremtidsrettet og bærekraftig retning.

- Nye teknologiske løsninger og kunstig intelligens har foreløpig ikke fullt ut blitt implementert i vår industri. Teknologiplattformen til Spacemaker har et potensial til å endre hvordan vi tar beslutninger og legger til rette for samhandling i en tidlig fase av alle våre nye eiendomsprosjekter. Teknologien vil sikre bedre og mer profitable prosjekter, i tillegg til å spare oss tid i alle planleggingsfaser, sier Kjørberg Siraj.

Spacemaker har hatt en rask vekst siden lanseringen i 2016. I dag har de over 100 ansatte fordelt på sitt norske hovedkontor og tre internasjonale lokasjoner. Selskapets mål er å bistå utviklere og arkitekter med å bygge mer bærekraftige byer ved hjelp av kunstig intelligens.

- Måten vi planlegger, utvikler og designer våre samfunn følger fortsatt veldig tradisjonelle strukturer og er ikke tilpasset de stadig økende utfordringene vi alle står overfor. OBOS er en aktør som i stor grad går foran og drar med seg hele bygg- og anleggsindustrien inn i det 21.århundre. Vi er veldig stolte av at de har valgt Spacemaker som en strategisk partner på denne viktige reisen, sier Anders Kvåle, Styreleder og Co-Founder av Spacemaker.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Åge Pettersen, Head of Communications, OBOS / petaag@obos.no
Maria Dantz, Head of Communications, Spacemaker / maria@spacemaker.ai
Morten Jørstad, Daglig leder, Core, morten@coreagency.no tlf. 957 95 829

Bilder

Last ned bilde
Fornøyde samarbeidspartnere etter signering av den historiske avtalen. Fra venstre Anders Kvåle, styreleder og co-funder for Spacemaker, Daniel Kjørberg Siraj, CEO for OBOS, og Eleanor O’Neill, Head of Customer Success i Spacemaker.
Last ned bilde

Om Spacemaker