OBOS har 400 000 medlemmer

Malén Gudbrandsgard ble OBOS-medlem nummer 400 000 da hun meldte seg inn i oktober. OBOS har doblet medlemstallet i løpet av 11 år, og veksten fortsetter.

OBOS ble stiftet i 1929, og det tok 76 år å nå 200 000 medlemmer. Deretter har det bare tatt 11 år å doble dette medlemstallet. Det skjedde i oktober da Malén Gudbrandsgard (26) fra Ål i Hallingdal meldte seg inn som nummer 400 000.

I fjor kjøpte hun og kjæresten leilighet i Oslo – 54 kvadrat på St. Hanshaugen.

– Det er ikke OBOS, men jeg så mange fine OBOS-leiligheter da vi kikket etter bolig. Jeg skjønte at det var lurt å melde seg inn med tanke på neste gang vi skal kjøpe, sier Malén Gudbrandsgard.

Som medlem 400 000 fikk hun blomster, lysestaker og 25 års gratismedlemskap fra OBOS.

100 000 på fem år

Av nyinnmeldte i OBOS er 70 prosent under 40 år. Malén Gudbrandsgard meldte seg inn fem år etter at OBOS rundet 300 000 medlemmer i 2011 – da OBOS fusjonerte med flere boligbyggelag.

Av dagens medlemmer bor nesten 200 000 i Oslo. Nærmere 70 000 bor i Akershus, og medlemstallet er omtrent 23 000 i Østfold, Vestfold, Hedmark og Hordaland. Rogaland har 14 000 og Møre og Romsdal har 8000.

Medlemsveksten fortsetter, og kommunikasjonsdirektør Åge Pettersen anslår at det kan være over 410 000 OBOS-medlemmer innen året er omme.

– Alle fylker opplever vekst. Medlemstallet i OBOS har økt hvert år siden 1993, sier Åge Pettersen.

Medlemskap i OBOS gir forkjøpsrett på 90 000 OBOS-tilknyttede bruktboliger, samt på nye boligprosjekter fra OBOS og Block Watne. I tillegg kan OBOS-medlemmer benytte seg av rundt 60 rabattavtaler.

Malén Gudbrandsgard ble medlem 400 000 i OBOS. Foto: Nadia Frantsen

Presseinvitasjon: OBOS Boligkonferanse 2017 – Grønt ansvar eller bare grønnvasking?20.9.2017 07:30Presseinvitasjon