OBOS bidrar med 1 milliard til Fornebubanen

Grunneierne på Fornebu er blitt enige: Betaler over to milliarder kroner av den nye Fornebubanen. OBOS tar nesten halve regningen.

Arkitektene Zaha Hadid Architects og A-lab slik de ser for seg Fornebuporten stasjon. Foto: Fornebubanen

Dermed er den etterlengtede banen et stort skritt nærmere å bli realisert.

Grunneierne på Fornebu og i Oslo skal til sammen betale over tre milliarder kroner av banen som kan komme til å koste rundt 16 milliarder. Grunneierne på Fornebu bidrar til sammen med rundt 2,3 milliarder.

Venter på Staten

Staten har gjennom bymiljøavtalen i 2014 forpliktet seg til å ta halve regningen, mens resten skal dekkes gjennom Oslopakke 3.

– Dette er en dag vi har ventet lenge på. Det har vært en god, men krevende prosess å endelig komme til en avtale. Nå må Staten ta sitt ansvar og legge pengene på bordet slik at vi får fortgang i byggingen av banen. Dette prosjektet utløser store samfunnsøkonomiske gevinster gjennom å legge til rette for storstilt boligbygging og næringsutvikling kombinert med god kollektivutbygging, både i Oslo og i Akershus, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj i OBOS.

Den inngåtte avtalen er mellom Akershus fylkeskommune på den ene siden og grunneierne på Fornebu på den andre: Aker, Telenor Eiendom, Telenor Arena, Teleplan, Bærum kommune, Selvaag, KLP, K2 Eiendom/Fornebu Hotellinvest og OBOS.

OBOS betaler nesten halvparten av de rundt 2,3 milliarder kronene til Fornebubanen, og skal i tillegg bidra med rundt 1,3 milliarder til sosial infrastruktur som skoler og barnehager.

Ferdig i 2027?

Etter flere forsinkelser og usikkerhet rundt finansieringen, ser det nå ut til at Fornebubanen kan stå ferdig til bruk i 2027. Parallelt med dette vil OBOS og de andre utbyggerne sette i gang byggingen av nye attraktive boområder.

I mars 2019 vedtok kommunestyret i Bærum en plan som åpner for bygging av rundt 11 000 boliger på Fornebu.

OBOS BBL er en medlemsorganisasjon med over 450 000 medlemmer. Siden 1929 har vi skaffet våre medlemmer bolig, samt forvaltet disse på en trygg måte.