Nyutdannede sykepleiere vil ikke jobbe på sykehjem

- Et alvorlig varsku, sier forbundsleder Eli Gunhild By

En undersøkelse gjennomført av Norsk Sykepleierforbund viser at bare 7 prosent av nyutdannede sykepleiere har sykehjem som førsteprioritet når de søker jobb. Dette til tross for at kommunene har stor mangel på sykepleiere i helse- og omsorgstjensten.  – Dette er et alvorlig varsku til helse- og omsorgsministeren, KS og kommunene, sier Eli Gunhild By, forbundsleder i forbundet.

De viktigste faktorene når nyutdannede sykepleiere søker jobb er gode lønns- arbeidsbetingelser, arbeidsmiljø og godt fagmiljø.

– Mange sykepleiere er bekymret for å jobbe på sykehjem fordi det er så få sykepleiere der. Spesielt engstelig kan en nyutdannet være fordi vedkommende risikerer å få ansvar for mange pasienter med svært få sykepleiere på vakt. På sykehus er det alltid et større fagmiljø og flere å konferere med. Kommunene må derfor ta et ansvar for å styrke fagmiljøet, sier By.

Studien viser også at fast ansettelse, lønn og 100 prosent stilling er viktig.

– Kommunene må gjøre seg mer attraktive overfor sykepleierne og tilby gode lønns- og arbeidsbetingelser, godt fagmiljø og tilbud om heltidsstillinger, sier By.

Resultater fra undersøkelsen:

- Få av de nyutdannede sykepleierne vil først og fremst jobbe på sykehjem (7%). Det er også få som har sykehjem på 2. plass over ønskede områder å jobbe innenfor.
- De viktigste faktorene når de nyutdannede søker jobb er arbeidsmiljø/trivsel og fagmiljø. Fast ansettelse, lønn og stillingsstørrelse er også viktig.
- 76 % svarte at de ha 100 % stilling. 22 % svarte at de vil ha om lag 75 % stilling.
- 41 % av de som har fått jobb har fått 100 % stilling eller mer (de som har flere arbeidsgivere har lagt sammen stillingsprosentene sine).
- 41 % de som har fått jobb har fått fast stilling. 55 % har fått vikariat.

Arvid Libak 90880518