Nytt Vagant om autisme, Lampedusa og Nygårdsparken

12.4.2016 09:17 | Cappelen Damm AS

«I vår tid er en lang rekke overnasjonale institusjoner og et vell av kommunikasjonskanaler vokst frem – og likevel blir de offentlig kringkastede forestillingene om både naboen og fjerntliggende land bare mer og mer endimensjonale. Tiden skriker etter oversettere», heter det i årets første Vagant-leder. Sjelden er omtalen av litteratur som en teknologi for empati mer treffende enn som en beskrivelse av innvirkningen oversetterne kan ha på våre forestillinger om livet andre steder på kloden.

Omslagsdesign: Andreas Töpfer

I årets første Vagant kan man lese Olaug Nilsens åpne brev til Lars Amund Vaage om å leve med et autistisk barn, Olaf Haagensens reportasje fra Lampedusa og Helene Hovden Hareides essay om Nygårdsparken i Bergen.

Tore Engelsen Espedal sporer opp arven etter den engelske sangeren Shirley Collins, Thomas Hylland Eriksen skriver om hvordan menneskeheten har endret planeten vi bebor, Joni Hyvönen rapporterer fra Stockholms Filmfestival – og en rekke bøker er anmeldt. Dessuten fortsetter debattene om antropocen, byutvikling og tenkningens plass i musikken.

Vagant er Cappelen Damms tidsskrift for litteratur, kunst, film, ideer og samtidsdebatt. I november ble tidsskriftet tildelt Språkprisen 2014 av Norsk Språkråd, «for fremragende bruk av norsk språk i sakprosa». «Vinneren tar for gitt at leserne har like stor kjærlighet og interesse for verden, livet og språket som avsenderen selv,» skrev juryen.

Vagant 1/2016 er i salg nå. Ansvarlig redaktør Audun Lindholm kan kontaktes på 97662032 og audun.lindholm@cappelendamm.no.

Omslagsdesign: Andreas Töpfer