Nytt undervisningsopplegg for å skille sant fra usant på nett
Mange unge forholder seg daglig til det de opplever som falske nyheter på nett, viser tall fra Medietilsynet. I en undersøkelse fra 2017 sier over seks av ti mellom 15 og 18 år at de daglig eller ukentlig ser nyhetsartikler på nett som de ikke opplever som helt sanne. De unge oppgir at de finner mest usann informasjon på sosiale medier.
– Undersøkelsen dokumenterer behovet for at ungdom har kunnskap og innsikt i kritisk medieforståelse - altså at de forstår det innholdet de konsumerer og kan forholde seg til det med kritisk blikk, sier Velsand. Eksempelvis kan det handle om å skille sann informasjon fra usann eller å vite forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold.
Tror på egne evner til å skille sant fra usant
Mange unge mener selv de evner å oppdage at en nyhet ikke er sann. Sju av ti mellom 13 og 18 år mener de er gode til å forstå om informasjonen er sann eller falsk, viser tall fra Medietilsynets undersøkelse «Barn og medier 2018».
– Det er fint at så mange har tro på egne evner til å skille ut usann informasjon. Likevel tror vi det er behov for kunnskap og verktøy som gjør det lettere å undersøke den informasjon unge er usikre på, sier Velsand.
– Sosiale medier og dagens mangfoldige nyhetsstrøm er utfordrende å navigere i, og gjør det enklere, billigere og raskere for dem som ønsker å lure eller manipulere oss. Også i Norge ser vi at noen av de mest delte sakene kommer fra løgnfabrikker som tjener penger på å spre oppdiktede historier. Derfor er vi stolte over å ha fått lov til å bidra til dette undervisningsopplegget som vi tror vil gjøre barna våre litt bedre rustet. Kildekritikk og grunnleggende medieforståelse er en god investering for fremtiden, sier ansvarlig redaktør i Faktisk.no, Kristoffer Egeberg.
Læringsopplegg for ungdomsskolen
Det nye undervisningsopplegget har fått navnet «Falske nyheter – kritisk medieforståelse», og består av undervisningsmateriell og veilederguide for læreren. Opplegget er beregnet på ungdomsskoleelever, og kan brukes i klasseundervisningen, eller som en del av konfirmantundervisningen. Les mer om undervisningsopplegget på dubestemmer.no.
Etter at elevene har gjennomført undervisningen, er målet at de skal vite hva som kjennetegner informasjon og kilder man kan stole på og når det er lurt å være på vakt, kjenne igjen falske nyheter og vite hvorfor noen lager og sprer dem, og kjenne til forskjellen på fakta og meninger presentert i mediene.Undervisningsopplegget består av presentasjoner, filmer og oppgaver.
– Evnen til å kunne vurdere informasjon og kilder er viktig for elevene. Vi ønsker å bidra til at elevene lærer mer om falske nyheter og når det er lurt å være på vakt, sier Hege Nilssen, direktør i Utdanningsdirektoratet.
Les mer om barns mediebruk på Medietilsynets nettsider
Tall om falske nyheter fra «Barn og medier 2018» (Medietilsynet)
- 74 prosent av 13-18-åringer mener de er litt eller veldig gode til å forstå om informasjon er sann eller falsk |
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:69301230 | 41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom