Fara

Nytt system for sanntidsinformasjon til kollektivnettet i Trøndelag

FARA har signert en kontrakt med AtB om å levere et nytt system for sanntidsinformasjon til kollektivnettet i Trøndelag. Avtalen gjelder i første omgang transportmidler, holdeplasser og stasjoner i Stor-Trondheim, med opsjon på videre utvidelse til resten av fylket, inkludert hurtigbåt og ferge.

Photo: AtB

Løsningen for sanntidsinformasjon vil gi kollektivreisende nøyaktig informasjon om ankomst og avreise gjennom skjermer på holdeplasser og ombord transportmidlene, samt opprop. I tillegg vil transportmidlene bli utstyrt med nye sjåførterminaler, som er integrert med de audiovisuelle løsningene og passasjertelling. Systemet benytter den nye bransjestandarden “ITxPT” og prosjektet er svært tidlig ute og blir et av de første som leveres i henhold til denne standarden i Norge.

– ITxPT står for Informasjonsteknologi for kollektivtrafikk (Information Technology for Public Transport) og er en europeisk standard. Det gjør at løsninger enkelt kan integreres med eksisterende maskinvare og at ulike systemer lettere snakker sammen, sier administrerende direktør i FARA, Ørjan Kirkefjord.

I tillegg til sanntidsinformasjon skal FARA også levere trafikklysstyring til kollektivnettet, som vil gi aktiv prioritering av buss og trikk i lyskryss.

– Det er viktig for oss å kunne tilby god og riktig informasjon til våre kunder. Vi vil i stor grad involvere brukerne før oppstart for å best mulig kunne tilpasse systemet for våre reisende, sier Janne Sollie, administrerende direktør i AtB.

– Vårt mål i FARA er å gjøre kollektivreisen så enkel som mulig. Gjennom våre sanntidsløsninger håper vi å gjøre det lettere for reisende å velge kollektivtransport. Vi er veldig glade og stolte over å levere dette til innbyggerne i Trondheim, som også er der vi selv holder til, sier Kirkefjord.

Den nye sanntidsløsningen skal implementeres i forbindelse med nytt kollektivsystem i Trøndelag fra august 2019. FARA har levert IT-løsninger for kollektivtrafikk til Trøndelag siden 2008.

Pernille Stensli
pernille.stensli@leidar.com

Photo: AtB
Ørjan Kirkefjord, administrerende direktør, FARA.
Janne Sollie, administrerende direktør, AtB. Photo: AtB

Om Fara

Fara
Sjøgangen 4

+47 815 52 830http://www.fara.no

FARA er en ledende leverandør av IT-systemer for kollektivtrafikk. Selskapet har løsninger for elektronisk billettering og reiseinformasjon, inkludert mobilapplikasjoner og administrative applikasjoner for effektiv drift. FARA leverer løsninger til mer enn 100 operatører innen kollektivtrafikk i Europa.

Følg saker fra Fara

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Fara på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Fara

Nå får de som reiser kollektivt i Østfold en bedre hverdag1.7.2016 08:07Pressemelding

1. juli, Oslo - Østfold kollektivtrafikk har inngått en avtale med FARA AS om levering av sanntidssystem i Østfold. Avtalen omfatter levering av utstyr til inntil 105 busser og fem ferger i første fase. Videre skal 40 holdeplasser og kaier utstyres med skilt som opplyser de reisende om ankomst, avreise og avvik i planlagt reiserute. Løsningen for aktiv prioritering av buss i lyskryss er også inkludert i avtalen. Avtalen gir samtidig mulighet for utvidelse av buss- og fergetilbud andre steder i Østfold.