Nytt samarbeid med motedesigner fra USA

I samarbeid med motedesigneren Chris Stamp, lanserer IKEA en kolleksjon litt utenom det vanlige. Kolleksjonen har et fokus på å vise frem dine favoritt elementer og din livsstil på en urban og inspirerende måte.

SPÄNST-kolleksjonen tar sin inspirasjon fra betong, natur og organiske former. Den skal hjelpe deg å oppbevare elementer du er stolt av å eie, som beskriver hvem du er, på en synlig og kul måte. Vi har alle klær, sko og tilbehør vi er stolte av å eie, så hvorfor ikke ha det på display for verden å se, selv om du ikke bruker det?

Fra klesplagg til møbler
- Mote og møbler er forskjellig, men den kreative prosessen er lik. For å inspirere andre må du selv bli inspirert, det handler om å få alle detaljer rett, forteller Chris. Motedesigneren håper at det minimalistiske designet som er inspirert av en moderne livsstil, vil bli et friskt pust til IKEA-sortimentet.

SPÄNST er laget for en aktiv livsstil og utforsker nye måter å innrede dagens unge og fleksible hjem. I kolleksjonen finner du alt fra skohyller og klesstativ til hettegensere og bagger. I tillegg inneholder SPÄNST produkter som her helt nye for IKEA, som skateboard og ståstol.

-Det er utrolig kult å ha fått være med på å lansere IKEAs første skateboard,noensinne, smiler motedesigner Chris.

Kreative løsninger
Som en del av å synliggjøre elementer har designerne valgt å bruke blant annet stålnetting som et av sine materialer. Stålnetting er gjennomsiktig og skaper fine visuelle effekter, uansett hvilke vinkel du ser det fra.

Kolleksjonen inneholder smarte oppbevaringsløsninger som løfter frem tingene dine, som en gjennomsiktig skoeske og en skohylle som kan både utstille sko og skateboard.

-IKEA har gitt meg muligheten til å gi et nytt perspektiv til det globale interiørmarkedet, forteller Chris.

Kolleksjonen er i salg på alle IKEAs varehus fra 4.mai. (limited edition).

IKEA fjerner engangsplast fra produktsortimentet og restauranter9.6.2018 06:00Pressemelding

Fra 1.januar 2020 vil man ikke lenger kunne kjøpe plastprodukter til engangsbruk på noen av IKEAs varehus. Det vil si at produkter som blant annet sugerør, engangsbestikk, plastkopper og andre engangsprodukter med plastbelegg utgår av sortimentet. IKEA-gruppen vil i tillegg fase ut bruk av engangsprodukter som sugerør, plastbestikk og plastlokk fra samtlige IKEA-restauranter innen 1.januar 2020. I Norge gjelder denne forpliktelsen allerede fra 1.september 2018. – Engangsplast bidrar til forsøpling av naturen, og derfor må vi i IKEA gjøre det vi kan for å redusere bruken. IKEAs restauranter i Norge bruker årlig rundt en halv million skjeer, lokk og sugerør i plast. Vi har nå bestemt oss for å fjerne disse fra 1.september i år, og vil i likhet med andre IKEA-varehus fjerne engangsplast fra sortimentet vårt innen 2020, sier Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Norge. IKEA lanserer en ny bærekraftstrategi IKEA lanserer i dag en ny versjon av bærekraftstrategien People Planet Positive,

IKEA tilbakekaller SLADDA sykkel grunnet fare for fall hvis drivreima ryker24.5.2018 06:00Pressemelding

En av IKEAs leverandører har anbefalt at vi tilbakekaller SLADDA sykkel på grunn av sikkerhetsproblemer med drivreima. Drivreima kan plutselig ryke, noe som kan føre til fall. IKEA har mottatt elleve rapporter om slike hendelser, der to av tilfellene har ført til mindre skader. SLADDA sykkel ble tildelt «Red dot award» for designet, og har blitt solgt i 26 markeder siden august 2016. Vi er stolte over det flotte utseendet til SLADDA og intensjonen ved å lage en bærekraftig og urban transportløsning. Vi vet også at mange IKEA-kunder er svært glad i SLADDA-sykkelen sin, men for IKEA vil alltid sikkerhet komme først. Vi ber derfor kunder som har en SLADDA sykkel om å slutte å bruke den og returnere den til et hvilket som helst IKEA-varehus, der de vil få tilbakebetalt hele kjøpsbeløpet. Tilbehør som er spesielt laget for å passe til SLADDA, vil også bli refundert.

IKEA tilbakekaller ELDSLÅGA gasstopp for reparasjon på grunn av CO-utslipp som overskrider EUs grenseverdier24.4.2018 08:00Pressemelding

Som et forebyggende tiltak tilbakekaller IKEA alle ELDSLÅGA gasstopper som er kjøpt før 1. januar 2018 for reparasjon. Dette tiltaket gjør vi som følge av en undersøkelse som ble gjort i Belgia av belgiske myndigheter. Den aktuelle gasstoppen er kun solgt i Europa. En servicetekniker må komme hjem til deg for å løse problemet. Reparasjonen er kostnadsfri.