Nytt liv i «Vinslottet» med Millenniumsvinduer

Vinmonopolets gamle tapperi på Hasle i Oslo, Vinslottet, skal rehabiliteres. Byggets industrielle preg skal ivaretas og entreprenøren har valgt Hansens Millenniumsvinduer for å imøtekomme arkitektoniske krav. – Vi er stolte av å få være med på dette historiske prosjektet, sier Kim Rasmussen i HubroHansen.
HubroHansen skal levere 140 Hansen Millenniumsvinduer til «Vinslottet» på Hasle i Oslo. Foto: Kristin Jarmund Arkitekter, illustrasjon vYcom

Tapperiet på Hasle var, med sine 50.000 kvadratmeter, Nordens største da det stod ferdig i 1932. Som industrianlegg var det «state of the art» og arkitektonisk anses bygningen som et ikon for sin tid. Nå er transformasjonen i gang og neste år er det klart for innflytting.

Bygget har en rik historie og et industrielt preg, som blir ivaretatt. Første etasje får god takhøyde, glassfasader og et handelsatrium hvor det blir plass til butikker, servicesteder og servicefunksjoner.

Over handelsetasjen blir det bygget unike leiligheter i den eksisterende bygningsmassen, og på taket bygges det ytterligere tre etasjer med topp moderne leiligheter, flere med takterrasse med panoramautsikt over byen og fjorden. Totalt blir det 223 nye leiligheter og 7.500 kvadratmeter handelsområde.

For å ivareta den opprinnelige fasadens karakter vil mursteinsfasaden bestå og rehabiliteres. Det er her Hansen Millenniumsvinduer får sin plass.

– Vi skal levere 140 Hansen Millenniumsvinduer. Vårt produkt kombinerer klassisk arkitektur med moderne bygningsteknikk og er dermed et godt alternativ i rehabiliteringsmarkedet. Med et minimum siktlinje i rammen, er de slanke profileme populære blant arkitekter, sier Rasmussen.

Kim Rasmussen, administrerende direktør i HubroHansen AS.