Nytt katapult-senter for framtidens materialer

I dag åpner katapult-senteret Future Materials på Sørlandet. Det gir tilgang til testfasiliteter og kompetanse innen materialteknologi og skal hjelpe små og mellomstore bedrifter fra hele landet med å få ideer raskere ut i markedet.

Stein Terje Dahl, konstituert adm.dir i Siva

Bak katapult-senteret står Elkem, ReSiTec, Arendals Fossekompani og Universitetet i Agder, flere med eksisterende industrielle testanlegg som har gjort veien til oppstart kortere.

- Laboratorier, test-haller og utstyr som tidligere ble brukt til utvikling internt i bedrifter gjøres nå tilgjengelig på kommersielle betingelser for alle som ønsker. Vi er veldig stolte av et bredt sammensatt og kompetent industrielt team som står klare til å hjelpe nye bedrifter, sier Lars Petter Maltby, konstituert daglig leder for senteret.

Katapult-senteret skal bidra til at Norge som nasjon opprettholder posisjonen som verdensledende eksportør av materialteknologi. Det etableres med bakgrunn i eksisterende industrielle testanlegg hos ReSiTec, Elkem Technology og Mechatronics Innovation Lab. Herskal nye, bærekraftige materialer utvikles og testes for framtidens produkter. Forståelse for nye materialers egenskaper, sammensetning og bærekraftprofil er avgjørende for å opprettholde en ledende posisjon når materialteknologien er i kraftig utvikling.

- Katapult-senteret er et tilbud til landets mange små og mellomstore bedrifter som er avhengige av fremtidens materialer i sine produkter. Det skal være en pådriver for bærekraftige materialer, noe vi trenger for å få til det grønne skiftet. Nå er jobben å få bedrifter over hele landet til å ta katapult-senteret i bruk, sier Stein Terje Dahl, konstituert administrerende direktør i Siva.

Det globale behovet for avanserte materialer basert på partikler i mikro- og nano-størrelse er enormt.Bransjer som solenergi, elektronikk, olje og gass, vindkraft, bygg og anlegg og bilindustrien er avhengig av å benytte framtidens materialer i sine produkter og det er tøff konkurranse om å komme raskest mulig til markedet. Med katapult-senteret Future Materials står norske bedrifter enda sterkere i denne konkurransen.

Den offisielle åpningen av senteret avholdes kl.15:00 i Amfiet ved hovedinngangen på UiA Campus Grimstad.

Film om Future Materials katapult-senter

Kontakt:
Lars Petter Maltby, konstituert daglig leder Future Materials, Telefon 915 60 009, e-post: lars.p.maltby@eydecluster.com
Bjørn Arne Skogstad, prosjektleder Norsk katapult i Siva, Telefon: 481 49 070, e-post: bjorn.arne.skogstad@siva.no
Kort om
Norsk katapult-ordningen

• Målgruppe: Små og mellomstore bedrifter, men også store bedrifter, FoUI-miljøer og utdanningsinstitusjoner
  • Formål: Bidra til at bedriftene raskere, rimeligere og bedre evner å utvikle ideer fra konseptstadiet og frem til markedsintroduksjon
  • Tilbud: Utleie av utstyr, kompetanse og lokaler- der bedrifter kan teste, simulere eller visualisere

Stein Terje Dahl, konstituert adm.dir i Siva
Lars Petter Maltby, konstituert leder for Future Materials katapult-senter