UnioUnio

Nytt heltidsbarometer fra Norsk Sykepleierforbund - intensiverer kampen for heltid

Det lyses nå ut flere heltidsstillinger enn tidligere, men det er store geografiske forskjeller. Nå lanseres et heltidsbarometer som viser utviklingen de siste to årene for alle norske kommuner og sykehus. Norsk Sykepleierforbund har overvåket alle utlyste sykepleierstillinger, til sammen 38 000 stillinger.

Forbundsleder Eli Gunhild By i NSF.

Kommunene i Telemark lyser ut færrest heltidsstillinger med bare 33%, mens kommunene i Troms lyser ut flest med 69%. Av sykehusene er Sykehuset Telemark på bunn med 33%, mens Finnmarksykehuset er på topp med 75%.

• Det lyses nå ut flere hele stillinger enn for to år siden, men det er fortsatt mange kommuner og sykehus som ikke har noen strategi for å få flere heltidsstillinger. Heltidsbarometeret vil være et nyttig verktøy i arbeidet med å få flere hele stillinger både for arbeidsgivere og for våre tillitsvalgte, sier Eli Gunhild By, forbundsleder i Sykepleierforbundet.

Heltid gjør at ansatte opparbeider seg fulle arbeidstakerrettigheter, som pensjon, sykepenger, forutsigbar lønn, arbeidstid og fritid.  – Helseminister Bent Høie har det øverste ansvaret og må stille enda klarere krav om at heltid skal være normalen. Det er til det beste for både pasienter og ansatte, sier By.

Utlyste sykepleierstillinger per kommune – fylkesvis inndeling. Akkumulerte tall fra 1.2.2017-28.2.2019. Ekstravakter og sesongstillinger er ekskludert.

Fylke

1143

Telemark

778

Utlyste sykepleierstillinger per helseforetak- fordelt på regionale helseforetak. Akkumulerte tall fra 1.2.2017-28.2.2019. Ekstravakter og sesongstillinger er ekskludert.

Regionale helseforetak

Helse Nord

2086

Helse Midt-Norge

1993

Helse Vest

2854

Helse Sør-Øst

8178

Gjennomsnitt 2017, 2018 og hittil i 2019. Ekstravakter og sesongstillinger er ekskludert.

År

Feb-des 2017

Jan og feb 2019

3766

Finn oversikten for kommuner og sykehus her https://www.nsf.no/heltidsbarometer/artikkelliste/1747122

Det er medieselskapet Retriever som overvåker alle utlyste sykepleierstillinger på oppdrag av Sykepleierforbundet.

Forbundsleder Eli Gunhild By i NSF.

Unio er partipolitisk uavhengig og er med våre 360 000 medlemmer Norges nest største hovedorganisasjon for arbeidstakere.

Unio skal være den hovedorganisasjonen som best ivaretar universitets- og høgskoleutdannedes interesser ved å arbeide for høyere verdsetting av kunnskap, forskning, kompetanse og ansvar.