Nytt flyselskap til Bergen

Fra 1. juni vil det spanske selskapet Iberia etablere seg på Flesland og fly mellom Bergen lufthavn og Madrid to ganger i uken.

Iberialøfter nå satsningen sin på Norge. I tillegg til Bergensruten vil Iberia utvide sitt tilbud fra Oslo lufthavn og fly fire ganger i uken mellom Oslo lufthavn og den spanske hovedstaden fra 15. juni.

Direkte til Madrid fra Bergen

- Vi ser frem til å ønske Iberia velkommen til Bergen og FleslandDette er et selskap vi har vært i dialog med i flere år; og det er svært gledelig at selskapet nå etablerer seg her i Vestlandets hovedstad, sier Øystein Skaar, lufthavndirektør ved Bergen lufthavn Flesland.
Madrid en fantastisk flott by å besøke, men det som også gjør denne ruten ekstra spennende for bergenseren er mulighetene ved Iberias nettverk for reiser videre i Spania og videre til Latin-Amerika.

Også reiselivsnæringen er glade for mulighetene rutetilskuddet åpner opp for regionen:

-Spania er et av de viktigste turistmarkedene for Vestlandet, og de siste årene har flere og flere spanjoler valgt fjordene som feriemål hele året. Også veksten fra Basil og Argentina er stor, og en ny rute med Iberia fra Madrid til Bergen vil bidra til at det nå blir ennå lettere å oppleve Fjord Norge-regionen fra disse markedene, sier Kristian B. Jørgensen, administrerende direktør i Fjord Norge AS.

En enklere reise

Ifølge CeliaMuñoz, salgsdirektør for EMEA, Asia og USA i Iberia vil rutene både fra Bergen og Oslo få den beste forbindelsen fra Madrid til andre byer i Spania, som Almeria, Granada, Jerez de la Frontera, Pamplona, Valencia og Vigo, og til latinamerikanske byer som Buenos Aires, Montevideo, Lima, Santiago de Chile, São Paulo og Mexico City. Kundene kan kombinere flyruter fra Iberia og British Airways på samme billett for reiser til og fra Norge.

Både til Oslo og Bergen vil selskapet benytte seg av en Airbus A320 med plass til mellom 141 og 200 passasjerer i to kabinklasser; business og økonomi.

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.

- Avinors offentlige journal

En milepæl for omstilling til null- og lavutslippsluftfart22.3.2024 12:15:00 CET | Pressemelding

-Det er veldig positivt at regjeringen setter av 1 milliard kroner til å fremskynde overgangen til null- og lavutslippsluftfart i Nasjonal transportplan for perioden 2025-2036. Dette er kraftfulle signaler til luftfarten og svært viktig for å sette fart på omstillingen. Alle ønsker å fase inn fremtidens fly så raskt som mulig. Ressurser til utbygging av infrastruktur er avgjørende for at vi skal være klare når de første null- og lavutslippsflyene kommer, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.