Nytt dobbeltspor mellom Larvik-Porsgrunn tas i bruk mandag 24. september 2018
Fremtidens jernbane
Det er en topp moderne og høyteknologisk bane som erstatter den gamle nedslitte banen som ble lagt ned 6. august. Dårlig kurvatur og rasfarlig terreng resulterte i lav fremføringshastighet, dårlig punktlighet og mye buss for tog. Buss for tog ordningen avvikles, og alle avganger kjøres med tog fra 24. september. Det betyr at de reisende slipper overgangen mellom tog og buss på Larvik stasjon.
Ny æra for de reisende
Mandag 24. september starter en ny æra for de som pendler med tog mellom Grenland og Vestfold. Den største gevinsten blir at reisetiden reduseres med over 20 minutter. Fra 24. september tar togturen mellom Porsgrunn og Larvik bare 16. minutter, og reisetiden mellom Skien og Oslo reduseres fra 2 timer og 39 minutter til 2 timer og 16 minutter. I tillegg blir reisetiden redusert med ytterligere fire minutter når den nye rutetabellen tas i bruk fra 9. desember.
Lokal markering på åpningsdagen
Det er allerede flere som har meldt at de står opp midt på natta for å bli med på den historiske togturen fra Skien til Larvik, 24. september. NSB ønsker velkommen og byr på frokost til de reisende på morgentogene. Med på første togtur eller ventende på stasjonen er også ordførerne i Skien, Bamble, Porsgrunn og Larvik og fylkesordføreren i Telemark. Toget har avgang fra Skien kl. 04.07 og fra Porsgrunn kl. 04.15. Første tog fra Larvik til Porsgrunn har avgang kl. 07.46. Sjekk NSBs app eller reiseplanleggeren på nsb.no for å se de nye avgangstidene fra Porsgrunn og Skien.
Åpner etter syv uker med arbeider
Vestfoldbanen ble stengt for trafikk mellom Sandefjord og Skien fra 7. august og mellom Drammen og Skien fra 16. september. I tillegg til at det nye dobbeltsporet ble koblet inn på jernbanenettet i løpet av stengeperioden, ble den siste uken også benyttet til å utføre viktig vedlikeholdsarbeid på andre deler av Vestfoldbanen, når banen allikevel var stengt lenger sør.
Offisiell åpning
Den nye banen blir offisielt åpnet av samferdselsminister Jon Georg Dale, fredag 28. september. Mer informasjon kommer.
Kontakter
Kommunikasjonsrådsgiver Trine Bratlie Evensen, tlf. 930 89 550
Bilder
Lenker
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom