Nytt år, nytt The Dogs album!

Foto: Glenn Meling

Tradisjon er tradisjon, og når den første mandagen i januar er her - ja, da kan man stole på at det er et nytt album fra The Dogs tilgjengelig! I år faller årets første mandag på årets aller første dag, og en helligdag sådan, men det stopper ikke bikkjene. Deres sjette studioalbum «The Grief Manual» - som allerede har blitt belønnet med fine lovord - kan du høre her!

Frontmann Kristopher Schau beskriver årets album på denne måten:

"Ti låter som alltid, vi er jo ultrakonservative på de greiene der. Det er noe med symmetrien i fem låter på hver side av en LP som jeg bare aldri klarer å slippe. Vi liker jo å spille inn 12, så vi kan luke ut to og putte de låtene på B-sider, og tidligere har de B-sidene gitt seg litt sjøl fordi ting kanskje ikke har blitt som vi hadde håpa. Trøbbelet nå er jo at vi spiller sammen gjennom hele året, og har blitt såpass mye bedre på hele prosessen at ting faktisk ender opp som vi vil. Sånn sett så brukte vi nesten mer tid på å finne ut hvilke vi skulle vrake, enn selve innspillinga. Det var nummeret før det ble 12 låter på albumet denne gangen, men vi klarte å holde oss i skinnet. Innholdsmessig så låter det jo som oss dette her, gudskjelov! Den største forskjellen fra de forrige platene ligger nok i at vi, merkelig nok hadde mere tid til å pusse på arrangementene denne gangen, og ikke minst, at vi har fått inn en ny fyr på orgel, Stefan Höglin (tidligere Euroboys) som tilfører en duft av Sverige på det hele».

Som alltid ble mesteparten spilt inn live i Nabolaget Studio, men også denne gangen åpnet de døra for noen ekstra aktører.

"Vi dro ned til Vestfold en uke før sommeren for å finpusse på låtene, låste oss inne og bare jobba, og da kom det frem et par fine åpninger på noen av låtene. «Prelude To Murder» har blitt en duett nå, der vi fikk inn Jorun Stiansen til å gjøre kvinneandelen. Både hun og typen har vært på så mange konserter nå at det føltes kult å gjøre noe til gjengjeld, så hun er med. Og så fikk vi inn 11 år gamle Eilif til å legge et vers og et refreng på «Whatever Your Dreams Are» som vi slipper som B-side på en singel i 2018. Det mangla noe uskyld der, som jeg ikke fikk til, så da måtte vi krype til korset og hyre inn et barn"

«The Grief Manual» er deres andre album som blir gitt ut på Drabant Music, og det skal selvfølgelig følges opp med en massiv turné fra januar til mai. Full turnéoversikt finner du her!

Til tross for at årets albumslipp havner på en dag hvor alle platesjapper egentlig holder stengt, har Big Dipper i Oslo bestemt seg for å åpne dørene for alle som kunne tenke seg å skaffe seg albumet og tilbringe den første dagen i 2018 sammen med The Dogs. De byr også på paracet og noe godt i glasset for de som trenger å reparere etter en heftig nyttårsfeiring. Fra klokken 18 til 20 befinner bandet og fansen seg i Møllergata 1! Mer info om det finner du her!

Foto: Glenn Meling
Foto: Michaela Klouda
Albumcover

4ETG starter året med «Rikkes anthem»11.1.2019 14:55Pressemelding

Humorkanalen 4ETG på YouTube har laget en sang om sin favorittdeltager fra fjorårets sesong av «Ex on the Beach», Rikke Isaksen. Etter å ha ventet på en sang om Rikke hele høsten, måtte gutta ta saken i egne hender og komponere noe selv. Med en god dose humor og selvironi synger Henrik Farley og Jonas Lihaug Fredriksen med Kristoffer Ullevoldsæter om hvor undervurdert og fantastisk hun er på «Rikkes anthem». Nå håper guttene på at publikum vil komme med forslag i kommentarfeltet på YouTube-kanalen, om hvem de skal lage sang om neste gang. Se musikkvideoen her, og legg til «Rikkes anthem» i favorittspillelista di her!

The Dogs sitt nye album er ute nå7.1.2019 11:37Pressemelding

"Dette er bandets syvende slipp, uten at man får inntrykk av at de har mistet hverken energi eller spilleglede. Om noe, høres de sintere ut enn noen gang" - Aftenposten, terningkast 5. "Setter lista høyt for musikkåret 2019" - GAFFA, terningkast 5. "Et album du ikke bør gå glipp av" - Musikknyheter.no, 9/10. I 2018 stod The Dogs, ifølge IFPI Norge, bak årets mestselgende album på vinyl i Norge med The Grief Manual. I dag følger de opp suksessen med Before Brutality. Dette er deres syvende album, og det tredje de slipper på Drabant Music, med hele ti nye låter - inkludert singlene «Let’s Start A Riot» og «There Won’t Be An Encore». Frontmann Kristopher Schau legger vekt på at dette er lyden av et band som jobber hardt for å ikke forandre seg. http://phonofile.link/beforebrutality HØR BEFORE BRUTALITY HER! – Først og fremst håper jeg bare at vi fremdeles låter som oss sjøl. Det er dette soundet og denne type låter vi liker, og gudskjelov det det folka som kommer for å se oss også liker,

Raga Rockers gir ny lyd fra seg4.1.2019 11:46Pressemelding

Det nye året får en pangstart med en fersk låt fra det legendariske norske rockebandet. Etter utallige oppfordringer fra fortvilte musikkelskere om å fylle tomrommet som har oppstått i livene deres siden forrige utgivelse i 2013, bøyer Raga Rockers seg for folkets vilje og serverer et mesterstykke av majestetisk rock med låta «Faneflukt». De håper med dette at hverdagen igjen blir til å holde ut. Hør «Faneflukt» her! I dag spiller dessuten Raga Rockers for et utsolgt Rockefeller, men om du er rask på labbem kan du sikre deg en billett eller to til morgendagens ekstrakonsert!

Førjulsgave fra Oslo Ess21.12.2018 09:44Pressemelding

Men året var ikke omme for Oslo Ess: i dag slipper de den akustiske liveskiva Det blir bra når det kommer folk på Drabant Music. – Folk syns kanskje det er rart at vi gjør om låtene våre på denne måten, men det er helt naturlig for oss siden vi har spilt bluegrass og countrymusikk på si i mange år i andre prosjekter, sier Oslo Ess. For dem stoppet ikke 2018 opp da deres femte studioalbum Frie radikaler endelig ble sluppet i april. Fem år etter forrige akustiske turnè og liveplate, føler bandet at de har samlet opp såpass mange nye, kule versjoner av låtene deres at det er på tide å dele dem med publikum - igjen. Deres andre akustiske livealbum, Det blir bra når det kommer folk, kan derfor høres overalt nå! http://phonofile.link/detblirbra Hør Det blir bra når det kommer folk (live akustisk) her! På albumet finner du både gjenkjennelige varianter av «Akilles» og «Helt fram til nå», samt «Det brenner under beina mine» i mariachi-form, lynraske bluegrass- versjoner av «Himmel & Helvete» o

4ETG er ute med «Ex On The Beach»7.12.2018 14:05Pressemelding

Musikkvideoen til «Ex On The Beach» har allerede gått sin seiersrunde på YouTube med nærmere 400.000 avspillinger. Nå kan du endelig også høre den i din favorittstrømmetjeneste. «Ex On The Beach» er en humoristisk partyballade om det legendariske programmet. Teksten er utelukkende direkte sitater fra folk i serien, noe som resulterer i en kompleks historie om kjærlighet og hat. En litt mer sommerlig låt en alle de kalde jule-smash-hitsa som pumpes ut om dagen. Et tropisk alternativ om du vil. Hør «Ex On The Beach» her! 4ETG er en YouTube-kanal drevet av profilene Martha Leivestad, Jonas Lihaug Fredriksen, Henrik Hildre og Henrik Farley. «Ex On The Beach» følger forrige ukes singelslipp av «Desemberbarn», som du kan høre her og se musikkvideoen til her.

4ETG slipper «Desemberbarn» med musikkvideo30.11.2018 15:37Pressemelding

Dagen før vi går inn i adventstiden, slipper 4ETG i dag låta «Desemberbarn» med musikkvideo - en halvveis julelåt, om man skal tro gjengen bak den. 4ETG er en YouTube-kanal drevet av profilene Martha Leivestad, Jonas Lihaug Fredriksen, Henrik Hildre og Henrik Farley. Akkurat nå er kanalen på 1. plass på trending-listen på YouTube, og vokser i høy fart. Hvorfor kaller de seg 4ETG, spør du?Jo; fordi de sitter i 4. etasje hos NRK. Hør «Desemberbarn» her, og se musikkvideoen her! – Det er en låt for alle de som er født i desember. Som måtte vente med å kjøpe drikke, snus, røyk, og, i noen tilfeller, feste i det hele tatt. Rett og slett de som måtte vente på å bli 18 når alle vennene deres hadde blitt det. Det er litt kjipt og ensomt å være "den siste i gjengen", forteller 4ETG.