Nytt år, nytt The Dogs album!

Foto: Glenn Meling

Tradisjon er tradisjon, og når den første mandagen i januar er her - ja, da kan man stole på at det er et nytt album fra The Dogs tilgjengelig! I år faller årets første mandag på årets aller første dag, og en helligdag sådan, men det stopper ikke bikkjene. Deres sjette studioalbum «The Grief Manual» - som allerede har blitt belønnet med fine lovord - kan du høre her!

Frontmann Kristopher Schau beskriver årets album på denne måten:

"Ti låter som alltid, vi er jo ultrakonservative på de greiene der. Det er noe med symmetrien i fem låter på hver side av en LP som jeg bare aldri klarer å slippe. Vi liker jo å spille inn 12, så vi kan luke ut to og putte de låtene på B-sider, og tidligere har de B-sidene gitt seg litt sjøl fordi ting kanskje ikke har blitt som vi hadde håpa. Trøbbelet nå er jo at vi spiller sammen gjennom hele året, og har blitt såpass mye bedre på hele prosessen at ting faktisk ender opp som vi vil. Sånn sett så brukte vi nesten mer tid på å finne ut hvilke vi skulle vrake, enn selve innspillinga. Det var nummeret før det ble 12 låter på albumet denne gangen, men vi klarte å holde oss i skinnet. Innholdsmessig så låter det jo som oss dette her, gudskjelov! Den største forskjellen fra de forrige platene ligger nok i at vi, merkelig nok hadde mere tid til å pusse på arrangementene denne gangen, og ikke minst, at vi har fått inn en ny fyr på orgel, Stefan Höglin (tidligere Euroboys) som tilfører en duft av Sverige på det hele».

Som alltid ble mesteparten spilt inn live i Nabolaget Studio, men også denne gangen åpnet de døra for noen ekstra aktører.

"Vi dro ned til Vestfold en uke før sommeren for å finpusse på låtene, låste oss inne og bare jobba, og da kom det frem et par fine åpninger på noen av låtene. «Prelude To Murder» har blitt en duett nå, der vi fikk inn Jorun Stiansen til å gjøre kvinneandelen. Både hun og typen har vært på så mange konserter nå at det føltes kult å gjøre noe til gjengjeld, så hun er med. Og så fikk vi inn 11 år gamle Eilif til å legge et vers og et refreng på «Whatever Your Dreams Are» som vi slipper som B-side på en singel i 2018. Det mangla noe uskyld der, som jeg ikke fikk til, så da måtte vi krype til korset og hyre inn et barn"

«The Grief Manual» er deres andre album som blir gitt ut på Drabant Music, og det skal selvfølgelig følges opp med en massiv turné fra januar til mai. Full turnéoversikt finner du her!

Til tross for at årets albumslipp havner på en dag hvor alle platesjapper egentlig holder stengt, har Big Dipper i Oslo bestemt seg for å åpne dørene for alle som kunne tenke seg å skaffe seg albumet og tilbringe den første dagen i 2018 sammen med The Dogs. De byr også på paracet og noe godt i glasset for de som trenger å reparere etter en heftig nyttårsfeiring. Fra klokken 18 til 20 befinner bandet og fansen seg i Møllergata 1! Mer info om det finner du her!

Foto: Glenn Meling
Foto: Michaela Klouda
Albumcover

Folk-talentet Jess Morgan er ute med ny låt20.4.2018 11:13Pressemelding

Hun har blitt hyllet av britiske mediekjemper som BBC, The Guardian, The Telegraph og Uncut, og gjør alt fra å skrive låter til å lage egne vinylplater på kjøkkenet hjemme. Det hersker liten tvil om at DIY folk/americana-artisten Jess Morgan fra Norwich i England begynner å gjøre seg bemerket for låtskriver-talentet sitt. I dag sørger hun for at du har mer musikk som du kan glede ørene dine med. "Whitby" er oppfølgeren til februar-låta "Aston Expressway Kiss Me Quick". Dette er en intim og historiedrevet sang med brodd fra Morgan. Det er musikk som dette som beviser Jess Morgans styrke som musiker, og som gjorde at hun ble plukket ut til å varme opp for a-ha sine to MTV Unplugged-konserter i Oslo Spektrum samt O2 Arena i London. "Whitby" kan du høre her.

Donkeyboy-brødrene slipper ny musikk som Norwegian Thunderboys20.4.2018 09:06Pressemelding

Kent og Cato Sundberg, låtskrivere, produsenter og frontfigurer fra hitmaskinen Donkeyboy, er nå aktuelle med enda et nytt prosjekt. Norwegian Thunderboys har sitt utspring i spillplattformen Twitch der brødrene, sammen med kompisene Simen Bendiksen og Dagfinn Svensen, spiller dataspill som strømmes live til publikum tre ganger i uken. Kvartetten, som altså kaller seg Norwegian Thunderboys, er allerede én av de største norske gamingkanalene der med mange tusen følgere, som bare fortsetter å vokse. Med sin frie tilnærming til både musikk og gaming, har de skapt et nytt og helt unikt prosjekt. Den første singelen, «Coco Jambo», slippes allerede 20. april - en låt som egentlig er laget for følgerne av Twitch-universet, men som de også raust deler med verden utenfor spilluniverset. Musikken er like velprodusert og fengende som Sundberg- brødrenes andre prosjekter, men med en lekenhet og kreativitet utenom det vanlige. Hør "Coco Jambo" her, og se musikkvideoen her.

CC Cowboys med ny låt fra kommende album20.4.2018 07:31Pressemelding

CC Cowboys har i 28 år vært garantister for norsk rock av ypperste kvalitet. De har oppnådd en rekke utmerkelser, fått tildelt gull- og platina-troféer, hatt tusenvis av spillejobber og har en imponerende rekke hit- låter på samvittigheten. 1. juni er det duket for kvartettens ellevte studioalbum “PERFEKT NORMAL”. Et album der de går tilbake til røttene og rendyrker det direkte og dynamiske uttrykket vi kjenner fra konsertene deres. De har spilt inn dette materialet mer eller mindre live i studio, og det kan høres på energien og nerven i både fremførelse og måten opptakene er gjort på. CC Cowboys har på denne platen latt seg inspirere av spontaniteten og råheten fra 60/70-tallets klassiske rock-innspillinger, men gjort det med en moderne tilnærming, og resultatet foreligger altså 1. juni. Flere av låtene har allerede vært sluppet som singler, og både “Hun er havet” og “Det magiske ordet unnskyld” er blitt godt eksponert på norske radiostasjoner. Den 20. april er det duket for enda en s

Ny låt og musikkvideo fra Inge Bremnes13.4.2018 08:42Pressemelding

Inge Bremnes har allerede gitt oss to nydelige låter som gir oss en pekepinn på hva vi kan forvente fra hans nye album. Singlene «Naiv» og «Ingen som veit» har begge blitt spilt hyppig på NRK P1, og den sistnevnte låta imponerte han stort med da han fremførte den live på Lindmo i vinter. Nå er han klar for å vise frem mer av det han har på lager, og gir i dag ut sitt ferskeste spor - «Himmelblå». Hør låta her, eller se musikkvideoen lenger ned i saken. Noen ganger er det lett å tenke at enkelte ting var så mye bedre før. Men var det virkelig så roserødt, eller himmelblått som man skal ha det til? Inge Bremnes utdyper videre hva tematikken bak låta er: «Himmelblå er en sang om å gripe og miste, vinne og tape. Om skeive fordelinger, og om å en dag finne balansen igjen. Og i mellomtiden går dagene sin vante gang». Musikkvideoen til «Himmelblå» er regissert av Mattis Goksøyr. Videoen kan du se her! 28. april tar Inge Bremnes med seg det profilerte koret Vox Humana til Sentralen i Oslo for