Nytt år, nytt The Dogs album!

Foto: Glenn Meling

Tradisjon er tradisjon, og når den første mandagen i januar er her - ja, da kan man stole på at det er et nytt album fra The Dogs tilgjengelig! I år faller årets første mandag på årets aller første dag, og en helligdag sådan, men det stopper ikke bikkjene. Deres sjette studioalbum «The Grief Manual» - som allerede har blitt belønnet med fine lovord - kan du høre her!

Frontmann Kristopher Schau beskriver årets album på denne måten:

"Ti låter som alltid, vi er jo ultrakonservative på de greiene der. Det er noe med symmetrien i fem låter på hver side av en LP som jeg bare aldri klarer å slippe. Vi liker jo å spille inn 12, så vi kan luke ut to og putte de låtene på B-sider, og tidligere har de B-sidene gitt seg litt sjøl fordi ting kanskje ikke har blitt som vi hadde håpa. Trøbbelet nå er jo at vi spiller sammen gjennom hele året, og har blitt såpass mye bedre på hele prosessen at ting faktisk ender opp som vi vil. Sånn sett så brukte vi nesten mer tid på å finne ut hvilke vi skulle vrake, enn selve innspillinga. Det var nummeret før det ble 12 låter på albumet denne gangen, men vi klarte å holde oss i skinnet. Innholdsmessig så låter det jo som oss dette her, gudskjelov! Den største forskjellen fra de forrige platene ligger nok i at vi, merkelig nok hadde mere tid til å pusse på arrangementene denne gangen, og ikke minst, at vi har fått inn en ny fyr på orgel, Stefan Höglin (tidligere Euroboys) som tilfører en duft av Sverige på det hele».

Som alltid ble mesteparten spilt inn live i Nabolaget Studio, men også denne gangen åpnet de døra for noen ekstra aktører.

"Vi dro ned til Vestfold en uke før sommeren for å finpusse på låtene, låste oss inne og bare jobba, og da kom det frem et par fine åpninger på noen av låtene. «Prelude To Murder» har blitt en duett nå, der vi fikk inn Jorun Stiansen til å gjøre kvinneandelen. Både hun og typen har vært på så mange konserter nå at det føltes kult å gjøre noe til gjengjeld, så hun er med. Og så fikk vi inn 11 år gamle Eilif til å legge et vers og et refreng på «Whatever Your Dreams Are» som vi slipper som B-side på en singel i 2018. Det mangla noe uskyld der, som jeg ikke fikk til, så da måtte vi krype til korset og hyre inn et barn"

«The Grief Manual» er deres andre album som blir gitt ut på Drabant Music, og det skal selvfølgelig følges opp med en massiv turné fra januar til mai. Full turnéoversikt finner du her!

Til tross for at årets albumslipp havner på en dag hvor alle platesjapper egentlig holder stengt, har Big Dipper i Oslo bestemt seg for å åpne dørene for alle som kunne tenke seg å skaffe seg albumet og tilbringe den første dagen i 2018 sammen med The Dogs. De byr også på paracet og noe godt i glasset for de som trenger å reparere etter en heftig nyttårsfeiring. Fra klokken 18 til 20 befinner bandet og fansen seg i Møllergata 1! Mer info om det finner du her!

Foto: Glenn Meling
Foto: Michaela Klouda
Albumcover

Nikkeby Lufthavn reutgir kultskive12.10.2018 12:28Pressemelding

Nikkeby Lufthavn er et ikonisk kultband i hjembyen Tromsø, kjent for sine forrykende liveshow og særegne potpourri av catchy garagerock, punk og pop. I 2000 ga de ut den kritikerroste To The Moon EP på Feedback Underground Records, samt den etterlengtede kanonskiva Babes in Space høsten 2005. Albumet ble kåret til «Den beste rockskiva i Tromsøs historie» av Buktafestivalen i 2015, og har vært utsolgt i mange år. I forbindelse med at Nikkeby Lufthavn er special guest for Marky Ramone’s Blitzkrieg, fra legendariske Ramones, i Tromsø Kulturhus 17. oktober, har bandet i dag endelig gitt ut albumet digitalt. Det kan høres her! Nikkeby Lufthavn serverer et energisk show med volumknappen på elleve, samt fengende låter med bisarre tekster fra et surrealistisk univers uegnet for de fleste menneskesinn. Det er vanskelig å forklare hva Nikkeby Lufthavn er - det må rett og slett oppleves.

deLillos med akustisk versjon av legendarisk låt12.10.2018 10:00Pressemelding

Denne høsten kan du oppleve de norske musikkheltene deLillos land og strand rundt om i Norge på det som er deres store, akustiske høstturné. Men i forkant av dette, ønsket bandet å gå inn i studio for å snekre sammen et par gaver til fansen. Den første av disse gavene er, passende nok, en akustisk versjon av én av deres aller, aller kjæreste hiter: «Kokken Tor». Den kan du høre her! Når det gjelder den andre gaven, så er det jo slik at de som venter på noe godt, definitivt ikke venter forgjeves. Følg deLillos for oppdateringer på Facebook.

Ny singel fra The Contenders12.10.2018 09:46Pressemelding

To og et halvt tiår etter at The Contenders kapret førsteplassen på norsk radio topp 40-listen med «Radioland», er bandet tilbake med nye låter. Tidligere i sommer ble den groovy New Orleans-funk-pregede låta «Feber» sluppet. I dag er den nye singelen «På rømmen igjen» endelig ute. Her snakker vi høygiret med en drivende southern-americana puls og med en norsk tekst som poengterer følgende: Kjærlighetens veier er uransakelige! Låta er skrevet av brødrene Kulseth og produsert av Kim Edvard Bergseth som har produsert og skrevet låter for et utall flotte norske artister, blant annet Amund Maarud, Vidar Busk, Linnea Dale og Adam Douglas. Hør «På rømmen igjen» igjen her!

Hør ny singel fra Gåte nå12.10.2018 09:38Pressemelding

– «Tonen» handlar eigentleg om det som ligg, latent og ibuande, i sjeler. Liv og lære som har i seg rike arvemine og, som samstundes, higar vidare i tradisjonsarv og atterføding av utøvande eigenskaper. Den som er gripen av musikk kjenner det å spela og synge som eit naudsynt kall liksom kjærleiken berre kan få uttrykk i beundring og elsk, sier folkemusikk-guru Knut Buen. Han har skrevet teksten på det som er Gåte sin tredje singel fra det kommende albumet Svevn, ute 2. november. Frontfigur Gunnhild Sundli beskriver «Tonen» som en ballade, og én av de mest nedpå låtene på albumet - til forskjell fra de mer bombastiske singlene «Kom no Disjka» og «Bannlyst». Singelen kan du høre her! – Å evne noko i kunst er, på mange måtar, å kunne handle like mykje ut frå fantasi og draumeliv som ut frå medveten lærdom. Løyndomane og gåtene fødest på nytt som vårane i kvart einaste år, og om noko nytt kjem til, så har det likevel i seg historien, som evulosjonen tilseier, forteller Buen videre om sing

Debutsingelen til FALKEVIK er ute nå14.9.2018 10:41Pressemelding

Med mot, kreativitet og kjærlighet for improvisasjon, utgjør Julie Falkevik Tungevåg, Ellen Brekken og Veslemøy Narvesen trioen FALKEVIK - en trio som kombinerer det kalde, nordiske jazz-uttrykket med elegante og rare popmelodier. Musikken beveger seg i landskapet singer-songwriter/indiejazz, med lyriske, instrumentelle partier og riff-baserte soloer. I dag slippes debutsingelen «Sing To Me» på Drabant Music. Ifølge Julie handler låta om å føle seg fanget på et sted man ikke hører hjemme, og å ikke være sterk nok selv til å fjerne seg fra situasjonen - eller personen. – Jeg liker ikke at andre forteller meg hvem jeg er, eller hva som er best for meg. Verken andre mennesker som vil forandre noe ved meg, eller vil kreve noe av meg som jeg ikke er komfortabel med, sier hun om bakgrunnen for «Sing To Me». Hør «Sing To Me» her! Hold deg oppdatert på FALKEVIK på Facebook og Instagram.