Nytt år, nytt The Dogs album!

Foto: Glenn Meling

Tradisjon er tradisjon, og når den første mandagen i januar er her - ja, da kan man stole på at det er et nytt album fra The Dogs tilgjengelig! I år faller årets første mandag på årets aller første dag, og en helligdag sådan, men det stopper ikke bikkjene. Deres sjette studioalbum «The Grief Manual» - som allerede har blitt belønnet med fine lovord - kan du høre her!

Frontmann Kristopher Schau beskriver årets album på denne måten:

"Ti låter som alltid, vi er jo ultrakonservative på de greiene der. Det er noe med symmetrien i fem låter på hver side av en LP som jeg bare aldri klarer å slippe. Vi liker jo å spille inn 12, så vi kan luke ut to og putte de låtene på B-sider, og tidligere har de B-sidene gitt seg litt sjøl fordi ting kanskje ikke har blitt som vi hadde håpa. Trøbbelet nå er jo at vi spiller sammen gjennom hele året, og har blitt såpass mye bedre på hele prosessen at ting faktisk ender opp som vi vil. Sånn sett så brukte vi nesten mer tid på å finne ut hvilke vi skulle vrake, enn selve innspillinga. Det var nummeret før det ble 12 låter på albumet denne gangen, men vi klarte å holde oss i skinnet. Innholdsmessig så låter det jo som oss dette her, gudskjelov! Den største forskjellen fra de forrige platene ligger nok i at vi, merkelig nok hadde mere tid til å pusse på arrangementene denne gangen, og ikke minst, at vi har fått inn en ny fyr på orgel, Stefan Höglin (tidligere Euroboys) som tilfører en duft av Sverige på det hele».

Som alltid ble mesteparten spilt inn live i Nabolaget Studio, men også denne gangen åpnet de døra for noen ekstra aktører.

"Vi dro ned til Vestfold en uke før sommeren for å finpusse på låtene, låste oss inne og bare jobba, og da kom det frem et par fine åpninger på noen av låtene. «Prelude To Murder» har blitt en duett nå, der vi fikk inn Jorun Stiansen til å gjøre kvinneandelen. Både hun og typen har vært på så mange konserter nå at det føltes kult å gjøre noe til gjengjeld, så hun er med. Og så fikk vi inn 11 år gamle Eilif til å legge et vers og et refreng på «Whatever Your Dreams Are» som vi slipper som B-side på en singel i 2018. Det mangla noe uskyld der, som jeg ikke fikk til, så da måtte vi krype til korset og hyre inn et barn"

«The Grief Manual» er deres andre album som blir gitt ut på Drabant Music, og det skal selvfølgelig følges opp med en massiv turné fra januar til mai. Full turnéoversikt finner du her!

Til tross for at årets albumslipp havner på en dag hvor alle platesjapper egentlig holder stengt, har Big Dipper i Oslo bestemt seg for å åpne dørene for alle som kunne tenke seg å skaffe seg albumet og tilbringe den første dagen i 2018 sammen med The Dogs. De byr også på paracet og noe godt i glasset for de som trenger å reparere etter en heftig nyttårsfeiring. Fra klokken 18 til 20 befinner bandet og fansen seg i Møllergata 1! Mer info om det finner du her!

Foto: Glenn Meling
Foto: Michaela Klouda
Albumcover

Anna Kajander slipper akustisk versjon av "Sabla fin"20.7.2018 11:40Pressemelding

Få, men vidunderlige uker har gått siden Anna Kajander slapp sin debutsingel. Siden da har "Sabla fin" blant annet fått førpremiere-plass hos Ruben på P3, samt nådd toppen av Spotifys Norway Viral 50-liste. Om du er én av dem som ikke får nok av å høre på denne låta, har Anna en ekstra sommerhilsen på lur til deg. I dag slipper vi den akustiske versjonen av "Sabla fin", som bare forsterker råheten, godheten og låtskrivertalentet som Anna har i seg. Hør den her! Denne ble spilt inn bare én uke etter at Anna skrev låta, og det skjedde - av alle steder - i et studio i Buenos Aires. – En kveld, da jeg spilte på en bar der, kom en som heter Andres Cortes bort til meg. Han er produsent og musiker selv, og inviterte meg inn i studioet sitt. Det var da det første opptaket av "Sabla fin" ble gjort, som er det du kan høre nå - selv om jeg egentlig aldri trodde at det skulle brukes, forteller Anna. Om du skulle ønske deg mer enn det, kan du finne Annas mildt sagt sjarmerende musikkvideo for "Sabl

The Contenders utfordrer med "Feber"29.6.2018 14:48Pressemelding

To og et halvt tiår etter at The Contenders kapret førsteplassen på norsk radios topp 40 liste med ”Radioland”, er bandet tilbake med en groovy ny låt på norsk; ”Feber”! "Feber" er ute i dag, og kan høres her! Coveret med en alligator i flammer er en hyllest til det funky og nostalgiske New Orleans-soundet, samt bandet The Neville Brothers albumcover ”Fiyo on the Bayou”. Låta er skrevet av brødr. Kulseth og produsert av Kim Edvard Bergseth som har produsert og skrevet låter for et utall flotte norske artister, blant annet Amund Maarud, Vidar Busk, Linnea Dale og Adam Douglas. The Contenders ble dannet i 1988 og fikk sin fullverdige besetning av opprinnelige Solør-karer i 1990. Bandet ble startet opp som husband, inspirert av tidens americana- og roots-bølge. Som en slags norsk variant av blant annet NRBQ, the Fabulous Thunderbirds, Los Lobos, Dr. Feelgood og Rockpile på legendariske Cruise Café i Oslo, som var et mekka for Americana-interesserte på 80-90-tallet. Bandet fikk kontrakt me

Mercury Motors er klare med ny singel29.6.2018 12:26Pressemelding

Denne sommeren er Mercury Motors igjen på banen med en ny singel som viser en annen side ved bandet enn tidligere. Den heter "Holy Moly Holiday" og kan høres her! 25 år etter debutalbumet våknet det klassiske norske rockebandet Mercury Motors til live igjen i 2013. Da ble disse årene oppsummert med samlealbumet "Rewind», med påfølgende turné og de første nye låtene på 17 år! "Holy Moly Holiday" har et mer akustisk sound og en litt slentrende, humoristisk stil. Den handler om det å bli hjemme, når alle andre er på ferie. En såkalt «staycation». Med i koret, er datteren Embla Å, som med denne utgivelsen debuterer på plate. Mercury Motors debuterte i 1988 med albumet «This Is» på den svenske labelen Mistlur. Fra start opparbeidet trioen seg også et rykte som et sjeldent solid liveband, og utover 90-tallet fulgte Mercury Motors opp med albumene «Abs. Garbage» i 1992, «Sailors Onshore» (1994) og «Humbleberry Wine» (1996). Bandet består av rockelegenden Per Vestaby på bass, Øyvind Hansen på

Marcus Dale har med sterke støttespillere på ny låt29.6.2018 10:24Pressemelding

Endelig kan du høre "Shine" fra Marcus Dale, The Twinz og Mads Songve her! Siden Marcus var 13 år, da han fikk sitt første miksebord, har han jobbet på spreng for musikken. Nå gir 17-åringen endelig ut sin andre singel i år: «Shine». Her er også de 20 år gamle tyske tvillingene The Twinz med. En duo som akkurat nå er noe av det mest spennende og lovende innen pop- og deep house-segmentet, og som har høstet lovord fra EDM-guruene Kygo og Matoma for arbeidet sitt. På "Shine" finner vi også sanger og låtskriver Mads Songve; den tredje delen som her utgjør det som er en talentbombe av en låt. Marcus Dale har tidligere sluppet låtene "Lights" og "Galaxy", som til sammen er streamet over én million ganger. For oppdateringer, følg Marcus Dale på Facebook og Instagram.

Frydefull sommerlåt fra Undr29.6.2018 08:34Pressemelding

– Jeg liker å skrive etter at de fleste har lagt seg. Denne låta er et produkt av dette. At jeg satt oppe midt på natta, skrev og produserte, og gjennomførte den dagen derpå. Det sier Rasmus Thallaug fra Tønsberg, som går under navnet Undr, om hans nye singel, "Burn". Denne låta er til vår store glede endelig ute i dag, og du kan høre den her. Med denne singelen har Undr peilet seg inn på sesongen. "Burn" stikker seg ut som en chill sommerlåt med behagelig produksjon og deilige melodier, passer perfekt til solslikking på stranda, så vel som på bakgårdsfesten på kveldstid. Undr er ikke bare en svært dyktig produsent, men også en talentfull sanger og låtskriver. Han lager melodisk, folkelig elektronika med et snev av R&B. Med et fokus på å skape og gi ut musikk på både norsk og engelsk, ønsker han å utforske forskjellige typer sound, jobbe med varierte artister og strekker seg alltid etter å skape musikk som er givende, spennende og utfordrende for lytteren. Liker du "Burn"? Følg Undr på

Endelig ny musikk fra Lila22.6.2018 14:17Pressemelding

Lila er bare 16 år gammel, men har til tross for sin unge alder utrettet mye som artist på kort tid. Hun var bare 11 da hun ble oppdaget av Ellen DeGeneres gjennom YouTube, og ble omtalt av talk show-giganten som "en man skulle tro var født med mikrofonen i hånden sin". Siden da har Lila laget flere hitlåter, og størst av dem alle er "Don't Let Go" som har blitt streamet over 7,5 millioner ganger på Spotify. Derfor er det svært spennende når hun i dag slipper sin første singel for 2018: “2020”. Dette er sylskarp og finurlig produsert pop som rent musikalsk er proppet med gode vibber, og selvfølgelig med Lilas utmerkede, dynamiske sangstemme. – "2020" handler om hvordan samfunnet skaper et bilde av hvordan en skal være, forteller Lila. – Det gjør at vi skaper urealistiske idealer ovenfor oss selv. Jeg føler at jeg ser så godt nå, at jeg har 20/20-syn. Men det jeg skulle innsett tidligere, er at alt ligger i hodet. "2020" av Lila kan du høre her! Følg på Facebook og Instagram for oppdate