Nytt album fra Thåström - CENTRALMASSIVET er ute i dag!

Första singeln inleddes på en motellbalkong i Houston och avslutades på «Old Point Bar» i New Orleans. Amerikanska gospelkörer mötte tung europeisk blues medan den amerikanska söderns oljefält flimrade förbi. Uppföljaren, «Körkarlen», drabbade oss med omedelbara ”hej hej hej”-körer och ödesmättade syntar.

Nu är det dags för fullängdaren och äntligen fortsätter den roadtrip som inleddes i maj.

Skivan startar bland containertågen med «Bluesen i Malmö». Klockan är två på natten och över stan hörs en blues som bara kan komma från Thåström och hans band. Som en trasig cello i 120 decibel, för att citera texten.

Lite senare: det långsamma «Centralmassivet» tar oss vidare norrut, till Stockholm. Vi följer Roslagsgatan genom Sibirien med en känslan av att någonting stort är på gång. Ett mirakel, allra minst.

I oväntat rockriffande «Låt det goda» anas ett pariserhjul i dimman. ”Titta aldrig bakåt, vänd dig aldrig om”, mässar Thåström och vi följer den monotona gitarren genom floden.

Vackra «Aldrig av med varandra» börjar med en dröm om tre ackord i Krakow och tar oss vidare till snöblandat regn på Karl Johan.

Och sådär fortsätter denna roadtrip. Från den ena staden till den andra, rör sig självklart över landsgränser. Som om de aldrig existerat.

En enda tanke återkommer framåt slutet av resan: sluta aldrig. Sluta aldrig.

CENTRALMASSIVET består av nio spår som spelats in av Thåström och Niklas Hellberg (som också ingår i Thåströms liveband) i Hansa Tonstudio i Berlin som tidigare huserat namn som David Bowie, Iggy Pop och Nick Cave. Mixen skötte Michael Ilbert i samma klassiska studio.

Centralmassivet:
1. Bluesen i Malmö (5:15)
2. Körkarlen (3:58)
3. Centralmassivet (5:06)
4. Old Point Bar (3:45)
5. Låt det goda (3:36)
6. Aldrig av med varandra (6:57)
7. Som mästarna målat himlen (5:12)
8. Karaokebaren (5:33)
9. Natten för det här (3:44)

Sony Music Entertainment Norway A/S utgir bl.a. Beyoncé, Madcon, The Chainsmokers, Kygo, Alan Walker, Maria Mena, Camila Cabello, Jesper Jenset, Khalid, Rat City, Calvin Harris, Stina Talling, Miley Cyrus, HAYES, Justin Timberlake, Katastrofe, EMIR, Amanda Delara, Foo Fighters, Morgan Sulele, Ina Wroldsen, Hkeem, P!nk, Lars Vaular, Bruce Springsteen m.fl.

Følg pressemeldinger fra Sony Music Norway

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sony Music Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Sony Music Norway