Nytt album fra Sigrun Loe Sparboe

Sigrun Loe Sparboe sitt nye album er ute nå! Foto: Gro Lagesen

En labyrint er et sted å finne vei og fare vill, og som byr på utfordringer i det uvisse. Det er lett å gå seg bort. Sånn er det med livet òg; krumninger og dreininger gjør det umulig å se slutten og utgangen.

– Vi er alle på vei og leter etter mening og svar. Labyrinten tolkes som livets begynnelse, transformasjon, utvikling, ende og kaos. Det er dette mitt nye album, Labyrint, handler om, sier Sigrun Loe Sparboe. Albumet kan du endelig høre her!

– Siden forrige plate har jeg opplevd store forandringer i livet. Jeg har født tvillinger, foretatt avgjørende og store valg, slått rot, giftet meg og blitt fylt opp med nye sanger. Gjennom dette har jeg erfart hvor sårbart livet er. Låtene på Labyrint gjenspeiler de siste årene og alt det har rommet, forteller hun videre.

Sparboe er opptatt av å formidle historier og pakker tekstene inn i melodiske komposisjoner. Hun får publikum til å smile gjennom tåreblanke øyne og er kjent for å gi det hverdagslige og nære en særegen skjønnhet.

Labyrint er Sigruns tredje soloalbum på norsk. De foregående albumene, Vindfang (2015) og Uten at du vet det (2013), høstet sterke anmeldelser og gjorde det mulig for Sigrun å reise landet rundt med musikken sin. Det førte også til radiospilling, ulike andre musikksamarbeid og ikke minst til at hun fikk NOPA sin muiskk- og tekstpris.

Med seks utgivelser på 10 år, inkludert album med Sigrun & The Kitchen Band, har Sigrun vist seg å være en produktiv og slitesterk låtskriver og artist. Det er utvilsomt også tilfellet med Labyrint.

Sigrun Loe Sparboe sitt nye album er ute nå! Foto: Gro Lagesen
Foto: Gro Lagesen
Artwork for Labyrint

Hyller Hans Børli med «Bønn for drømmen»7.12.2018 12:06Pressemelding

Dagen før det som ville vært 100-årsdagen til den folkekjære dikteren Hans Børli, slippes albumet «Bønn for drømmen» på Grappa Musikkforlag i dag! For et par år siden gikk mezzosopranen Marianne Bye Granheim og sopranen Maren Myrvold til Sigmund Groven med dikt av Hans Børli som de ønsket at han skulle tonesette. Dette var med tanke på framføring i sammenheng med 100-årsjubileet for dikteren i år. I første omgang ble resultatet bestillingsverket «Bønn for drømmen»; en sangsyklus som de urframførte ved det årlige arrangementet «Junikveld i Børli» 4. juni i fjor. Nå er det endelig sluppet som et album. Hør «Bønn for drømmen» her! «Bønn for drømmen» inneholder 12 sanger med tekster av Hans Børli og musikk av Sigmund Groven, og i tillegg til komponisten selv på munnspill har de to sangerne med seg Aage Kvalbein på cello og Ivar Anton Waagaard på piano. Her er det både tidlige dikt med rim og rytme som innbyr til viseformatet, samt senere dikt i fri form som er gjennomkomponerte i en mer mo

Frida Ånnevik covrer Joni Mitchell på norsk7.12.2018 09:34Pressemelding

For de som kjenner Frida Ånnevik, og har sett henne stå på scena, burde det ikke komme som noe sjokk at hun elsker Joni Mitchell. Nå har hun oversatt én av sine absolutte favorittsanger til morsmålet, og i Fridas hender har Mitchells «River» blitt til «Elv». – Denne gjendiktninga starta jeg på for lenge sida. Orda har kommet snikende, motvillig, noen måtte synges fast i melodien. Andre fant plassen sin helt sjøl. Og jeg har tenkt: kan jeg gjøre dette, det er jo tross alt Joni? Men så er den blitt litt min, sier Frida. HØR «ELV» HER! Hun tok derfor med seg Andreas Stensland Løwe, Haldor Røyne og Jo Berger Myhre inn i studioet til Øyvind Røsrud for å spille den inn. Mellom kaffe og spilling fant de fram til den klangen "Elv" nå har fått, og tross fliring og trivelig studiotid tror Frida at de fant fram til melankolien, nerven og den usigelige tristheten i låta. – For alt det ligger innbakt i den. Nå har «River» blitt til «Elv», og «jeg ønsker meg ei elv av is hvor jeg kan skyve fra».

Julesingel fra Silje Grini30.11.2018 09:18Pressemelding

På dørterskelen til desember slipper Silje Grini sin versjon av juleklassikeren «Please Come Home For Christmas» fra 1960, på Grappa Musikkforlag i dag! Hør «Please Come Home For Christmas» her! Grini, som stammer fra Gran på Hadeland, har vært aktiv sangerinne hele livet, og hadde sin første radio-opptreden allerede som fireåring. I 2011 deltok hun i Idol og gikk videre helt til direktesendt semifinale. Hun er dessuten solist i gospelkoret Kordial og har deltatt i flere lokale musikal-oppsetninger, som «A Christmas Carol», «Jesus Christ Superstar» og «Spelemann på taket». På innspillingen til «Please Come Home For Christmas», har Silje - i tillegg til Kordial - med seg Hadelandslaget. Sammen har de skapt en kraftpakke av en julelåt!

Sigvart Dagsland og Karoline Krüger slipper julelåt23.11.2018 12:29Pressemelding

Sigvart Dagsland og Karoline Krüger skapte til sin juleturne i fjor den første norske versjonen av den opprinnelig ukrainsk-amerikanske julesangen «Carol of the Bells». Denne sangen slipper de i dag på Grappa Musikkforlag. Hør «Klokkenes Klang» her! Det svingte så bra at de like godt spilte inn en singleversjon sammen med sitt band, bestående av Hans Marius Andersen (trompet), Mari Sandvær Kreken (kor), Iver Olav Erstad (orgel og piano), Kristian Kvalvaag (gitarer, bells og vokal), Jan Inge Nisen (trommer og perkusjon) og Lars Christian Folkvord (bass og vokal). «Klokkenes Klang» er gjendiktet til norsk av Mike McGurk og Sigvart Dagsland.

Nytt julealbum fra veteranene i Kjell Vidars23.11.2018 11:51Pressemelding

Julefest på låven er en samling godt kjente julesanger, fremført i kjent Kjell Vidars-stil. Albumet kommer ut både på CD og julerød vinyl! På plata har de med seg barnekor fra Hadeland Kulturskole, som bidrar til å få frem den barnlige gleden med jula. Albumet inneholder 18 julesanger for små og store, og tar sikte på å skape god julestemning rundt omkring i de tusen hjem. http://phonofile.link/julefest-paa-laaven Hør albumet Julefest på låven her! Kjell Vidars har lagt vekt på å oppnå en uhøytidelig sound på produksjonen, og sangene befinner seg på den glade og lette siden av julefeiringen. Her kan man danse rundt juletreet til alt fra «Snømannen Kalle» til «Blue Christmas». Nå i november er det 45 år siden Kjell Vidars ga ut sitt første julealbum. Det albumet solgte godt over 300.000 eksemplarer. Vi snakker dermed om et aldri så lite jubileum!

Nytt album fra Superbarna!9.11.2018 10:27Pressemelding

“Det er kanskje jeg som blir statsminister!” synger Superbarna. De er mer sprudlende, kule og engasjerende enn noen gang når de i dag slipper sin sjuende utgivelse, Statsminister. Her kommer sanger som barna vil kjenne seg igjen i! En virkelig opptur er låta “Superkul Dude”, som er resultatet av et samarbeid mellom Superbarna og den kjente artisten Ravi - og sangen er virkelig superkul! Her har det entusiastiske uttrykket til både Ravi og Superbarna beholdt sin smittende sjarm. HØR STATSMINISTER HER Nok en gang kommer gjengen fra Gjerdrum med kvalitetsmusikk for barn. Statsminister handler om det barn bryr seg om, og som engasjerer. Dagdrømmer, forelskelse, ferie, isprinsesse og sprudlende låtskriving er beskrivende for albumet. Her er virkelig morsomme duetter, fantastisk musikk og tekster. Etter sitt første album i 2009 har Superbarna, i tillegg til Ravi, blant annet samarbeidet med artister som Alexander Rybak, Anita Skorgan, Knut Anders Sørum, Hanne Sørvåg, Lisa Børud og Sigmund Gr