Nytt album fra Secret Garden

Den norsk-irske duoen slipper sitt tiende studioalbum "Storyteller" i dag, 26.april.

– “Fionnuala er historiefortelleren i Secret Gardens musikk. Når jeg hører henne spille kan jeg høre ordene i melodien. Fiolinen hennes synger uten ord”. - Rolf Løvland

”Storyteller” er det tiende albumet fra den prisvinnende duoen Secret Garden. Her får vi høre de musikalske partnerne Fionnuala Sherry og Rolf Løvland sammen med gjestevokalister Espen Grjotheim, Brian Kennedy og Cathrine Iversen. Vokallåtene komplementerer et unikt instrumentalt univers som har trollbundet et globalt publikum i mer enn 20 år. Secret Garden kan skilte med hele 113 platina- og 25 gulltrofeer fordelt over åtte studioalbum.

Spesielt for det nye albumet er presentasjonen av fire melodier fra Løvlands kommende musikal «The Pilot». «Parallelt med dette albumet har jeg komponert musikk til en ny musikal. Det er en musikal basert på Henrik Ibsens «Terje Vigen» fra 1861. Selv om musikalen har premiere først i 2021, bestemte vi oss for å bruke noen utdrag av musikalen på det nye albumet som en naturlig del av skriveprosessen» - Rolf Løvland

I motsetning til duoens siste studioalbum «Just The Two Of Us» er «Storyteller» en omfattende produksjon med band, instrumentalister fra Norge og Irland og det anerkjente Czech National Symphony Orchestra. «Som alltid ønsket vi at produksjonen skulle reflektere de norske og irske røttene som Secret Garden representerer. Dette har vi gjort ved å inkludere både norske og irske musikere», sier fiolinist Fionnuala Sherry. «Innspillinger i Norge og i Irland, så vel som i London og Praha, skaper en fantastisk palett av musikalske farger i vår egen Secret Garden-blanding.»

Secret Garden forblir en av verdens mest suksessfulle instrumentalband med et platesalg på over fem millioner per dags dato. Musikalske høydepunkter i deres karriere inkluderer den Eurovision-vinnende «Nocturne» (1995), Barbara Streisands bryllupssang «I’ve Dreamed Of You» (1998) og ikke minst «You Raise Me Up» (2001) som nå finnes i mer enn 1000 versjoner på over 40 språk.

”Storyteller” slippes globalt på Universal Music Norway/Global Classics and Jazz 26.april 2019.

Diskografi:

• SONGS FROM A SECRET GARDEN (1995)
  • WHITE STONES (1997)
  • DAWN OF A NEW CENTURY (1999)
  • ONCE IN A RED MOON (2001)
  • EARTHSONGS (2004)
  • INSIDE I’M SINGING (2007)
  • WINTER POEM (2011)
  • JUST THE TWO OF US (2014)
  • LIVE AT KILDEN (2015)
  • STORYTELLER (2019)

Silje HopeEvent & Promotion Manager