Nytt album fra Hans Fredrik Jacobsen ute nå

Foto: Erik Johan Worsøe Eriksen

ØRE er Hans Fredrik Jacobsens hyllest til alle musikeres viktigste organ. Gjennom solospill og samspill med seg selv og andre, samt en horde av instrumenter, viser han veien i sitt genreoverskridende musikklandskap. Albumet er ute på Heilo i dag.

Å lytte, både til seg selv og andre, er det en musiker gjør aller mest. «Å spille på øret» er en betegnelse som de fleste kjenner til. Det finnes mange musikere som har lært det de kan «på øret», det er den vanligste form for læring i alle folkelige tradisjoner verden over, men også innenfor mange andre musikkformer. Øret kan oppfatte ting som aldri kan skrives ned på noter, og mye musikk kan bare læres på øret, fordi det er umulig å notere den ned.

Solo og samspill
Musikken på dette albumet veksler mellom solospill, samspill, og låter der Hans Fredrik Jacobsen leker seg i studio med «trick-innspillinger», som det het i gamle dager, der han spiller alle instrumentene selv. Han har laget det meste av musikken, men det er også med noen tradlåter, som til gjengjeld er ganske bearbeidet. Hans Fredrik Jacobsen forklarer vekslingen mellom samspillformer slik:

– Å spille solo er en annen måte å lytte på. Man lytter mer innover i seg selv. Etter å ha arbeidet alene i studio en stund var det fint å få med meg de som ellers er med her. Det er spennende med solospill, men i samspill skjer det ofte de mest fantastiske ting. Musikk er et språk. Å improvisere er som å ha en samtale du aldri har hatt før. Øret tar deg med på ukjente reiser, og av og til kan en oppleve å gjøre ting intuitivt uten å kunne redegjøre helt for hva som skjedde etterpå. Det er evig fascinerende.

Genreoverskridende multiinstrumentalist
ØRE er et genreoverskridende album, med elementer av mye av det musikeren har arbeidet med i sin mangeårige karriere. Her finner vi elementer av tidligmusikk, improvisert musikk, folkemusikk, viser, populærmusikk og såkalt verdensmusikk. Denne miksen gir et fascinerende og høyst personlig kunstnerisk uttrykk, der den røde tråden er variasjon og lek med kontraster, det å la musikken, i utgangspunktet, strømme uten tanke på om det passer sammen. Det har likevel blitt et helhetlig album, som viser hvorfor Hans Fredrik Jacobsen regnes for å være en av Norges mest allsidige multiinstrumentalister.

Tidligere prosjekter
ØRE er Hans Fredriks fjerde soloplate. De tre første var JóL (Via music 1998), Vind (Heilo 2004) og Trå dansen (Heilo 2013). I tillegg har han gitt ut Langt nord i skogen (KKV 1987) sammen med Tone Hulbækmo, Himalaya Blues (Heilo 2004 sammen med Knut Reiersrud og den nepalske gruppen Varja), Seljefløyta (Heilo 1997) med Steinar Ofsdal og Hallgrim Berg, og 3 album sammen med middelaldergruppa Kalenda Maya: Renaissance and medieval music (Simax 1985), Norse ballads (KKV 1989) og Pilegrimsreiser (KKV 1997). Hans Fredrik har medvirket på ca 100 album som studiomusiker, og har, ved siden av sitt lange samarbeid med Tone Hulbækmo, også samarbeidet med blant annet Erik Bye, Sondre Bratland, Secret HER Garden, Sissel Kyrkjebø, Annbjørg Lien og poeter som Halldis Moren Vesaas, Ove Røsbak og Ola Jonsmoen.

Hør ØRE i sin helhet her!

Konserter
Lørdag 16. februar: Galleri Tøysentralen, Tolga
Søndag 17. februar: Den gamle Prestegården, Alvdal
Onsdag 20. februar: Josefine viseklubb, Oslo
Torsdag 21. februar: Tante Gerda scene, Hamar
Lørdag 23. februar: Det lille hotell, Risør

Artwork for ØRE

Birkelunden Mannskor er ute med debutalbumet!14.6.2019 13:00:00 CESTPressemelding

Birkelunden Mannskor albumdebuterer! Det skjer i dag på Grappa Musikkforlag med Konger av Norge som inneholder åtte verk om norske konger gjennom tidene - og to av dem er nyskrevne for anledningen. Dette er en plate med klassisk mannskorrepertoar, fremført av det unge og friske Birkelunden Mannskor. Her har de samlet det beste av det beste fra det norske nasjonalromantiske mannskorrepertoaret og laget et album med sanger som handler om norske konger. Disse stykkene stammer fra mannskorets gullalder, på slutten av 1800-tallet til starten av 1900-tallet. Men, av albumets totalt åtte stykker, er to av dem nykomponerte verk. Vi snakker om det nyskrevne samtidsverket om Harald Hårfagre og slaget ved Hafrsfjord av Eivind Buene, og singelen «Vår Konge» som er skrevet av Gisle Kverndokk med tekst av Odd-Magnus Williamson, og som selvfølgelig handler om Kong Harald V. Fra begynnelsen med «Kongesang» til de siste tonene av «Norges fjell» tar Birkelunden Mannskor med oss gjennom de vakreste og me

Frida Ånnevik gjør Spice Girls på norsk14.6.2019 10:34:21 CESTPressemelding

Da Spice World rulla ut staffasjen og tok girl-poweren ned igjen fra hylla i starten av juni, hadde jeg den samme intense følelsen av å gå glipp av noe som jeg hadde forrige gang Sporty, Baby, Ginger, Scary og Posh var på høyden, sier Frida Ånnevik. Hvorfor bestilte jeg meg ikke bare en billett til Manchester? Spice Girls var mitt første møte med feminisme, med pop-snekra identitet og en snikende følelse av at jeg kanskje måtte velge - eller kunne jeg like både dette og Joni? Det var en litt vrien spagat. Diskusjonene om hvem av dem som var kulest, hvem man skulle være, og etterhvert diskusjonene om hvorvidt det egentlig var bra, musikken altså? Det spørsmålet fikk etter ei stund et negativt svar, mest fordi ungdomsskolen venta og Spice Girls kunne dessverre ikke bli med dit. Jeg har alltid likt denne låta, for jeg synes melodien er så fin. Jeg gjenoppdaga Spice Girls igjen rundt 2007 og hørte mye på dem da jeg leste til eksamen i musikkhistorie. Sikkert for å få avreagert litt innimel

Benedicte Maurseth er ute med soloalbum7.6.2019 13:24:18 CESTPressemelding

Benedicte Maurseth er en bemerkelsesverdig musiker, forankret i tradisjonen og folkemusikken fra Hardanger, men også en sann visjonær. På sitt mest personlige album til dags dato, er hun alene, men aldri isolert. Hun hedrer sine forbindelser med fortiden og driver dem inn i fremtiden. Utgivelsen sammenfaller med at Benedicte er en av de mest profilerte artistene under Hardanger Musikkfest, der hun deltar under 8 konserter og står for et større bestillingsverk. Hør Benedicte Maurseth her! Benedicte Maurseth har allerede en imponerende karriere bak seg. Da innspilling «Over Tones» med Åsne Valland Nordli ble gitt ut på legendariske ECM i 2014 hadde hun allerede et internasjonalt publikum og flere egne plater på samvittigheten. På grunn av sin vilje til eksperimentering og improvisasjon er hun en ettertraktet samarbeidspartner. Hennes musikalske personlighet er både bestemt, sterk og karismatisk og på samme tid full av ro og respekt for materialet hun befatter seg med. De siste ti årene h

Trudy & Dave er tilbake med ny singel7.6.2019 10:48:10 CESTPressemelding

Americana-heltene Trudy & Dave er tilbake i dag med singelen «1000 Guns», som slippes på Grappa Musikkforlag. – Når blir du hundre prosent trygg mot verdens råskap? Jo, selvsagt ved å pøse på med stadig mer våpen, stadig mer frigjørende invasjonskriger, og stadig flere personer i fengsel, sier Alf Bretteville ironisk om den nye singelen «1000 Guns». Hør «1000 Guns» her! Trudy & Dave er americana-prosjektet til Johanna Demker og Alf Bretteville - begge artister og fremragende låtskrivere med lang fartstid på hver sin kant. Sammen leverer de treffsikre melodier og harmonier og skriver tekster som blir lagt merke til. Dette er definitivt tilfellet på «1000 Guns». For selv om Trudy & Dave elsker smeltedigelen av blues og rock med grunntoner fra country som er americanaen, er de ikke fan av USA sin politikk. Her leverer Trudy & Dave en energisk og råtøff kommentar til én av verdens mange kriser.

Elin Furubotn slipper singel med Kriss7.6.2019 10:01:54 CESTPressemelding

Med «Alt å vinna» er Elin Furubotn tilbake med en fengende låt med en spennende gjest som tar musikken hennes i en ny retning, og dèt med et viktig budskap: vi har alt å vinne på å ikke gi opp! I år er det 20 år siden Elin Furubotn slapp sitt første album, og samtidig feirer hun ti år på veien som artist. Det skal markeres med både album og turné. Aller først kommer singelen «Alt å vinna», som slippes i dag på Grappa Musikkforlag. Ifølge Elin er det temamessig her et bredt og tidsaktuelt lerret som spennes opp: – Jeg leser i media og ser selv at mange unge sliter med dårlig selvfølelse og selvtillit. Når de så kaller seg “generasjon perfekt” i en tid hvor sosiale medier og selfies dominerer, tenker jeg at det kan være lett å bli handlingslammet og kanskje streve med å nå egne mål. Kan man ha for høye krav til seg selv? På singelen har Elin med seg rapper Kristoffer Tømmerbakke, bedre kjent som den ene halvparten av den populære duoen Erik & Kriss. – Jeg hadde lyst på et rappe-parti for

Endelig album fra Busk ★ Eriksen ★ Sjøstrøm7.6.2019 09:17:02 CESTPressemelding

Etter 10 år med nådeløs turnering på støvete landeveier, både nasjonalt og internasjonalt, er tiden endelig moden for et album med Back Porch Republic: Busk ★ Eriksen ★ Sjøstrøm slipper Hustle & Flow på Blue Mood i dag. Til nå har du blitt servert de forrykende singlene «Six Strings Down» og «Going Down South». Albumet Hustle & Flow er tettpakket med ytterligere ni knallsterke låter fra denne trioen. Med andre ord gleder vi oss masse til dere også får oppleve låter som «I Love You», «Evil Train» og «Wrecked by Snooks», blant flere. – Dette er blitt en deilig plate med låter om Stevie Ray Vaughan, svensk New Orleans-disco, hill country-ballader, kjærlighet til brylkrem, morderiske tog, vrengtrommer, dype bukk til Snooks Eaglin, hvalsang, Santo & Johnny bak rattet på vei sørover, og kubansk tragedie, forteller Daniel Eriksen om Hustle & Flow. Kort sagt: her er det mye å se fram til. Hør hele Hustle & Flow her! Vidar Busk, Daniel Eriksen og Stig Sjøstrøm er Norges kanskje tøffeste blues-c