Nytt album fra Hans Fredrik Jacobsen ute nå

Foto: Erik Johan Worsøe Eriksen

ØRE er Hans Fredrik Jacobsens hyllest til alle musikeres viktigste organ. Gjennom solospill og samspill med seg selv og andre, samt en horde av instrumenter, viser han veien i sitt genreoverskridende musikklandskap. Albumet er ute på Heilo i dag.

Å lytte, både til seg selv og andre, er det en musiker gjør aller mest. «Å spille på øret» er en betegnelse som de fleste kjenner til. Det finnes mange musikere som har lært det de kan «på øret», det er den vanligste form for læring i alle folkelige tradisjoner verden over, men også innenfor mange andre musikkformer. Øret kan oppfatte ting som aldri kan skrives ned på noter, og mye musikk kan bare læres på øret, fordi det er umulig å notere den ned.

Solo og samspill
Musikken på dette albumet veksler mellom solospill, samspill, og låter der Hans Fredrik Jacobsen leker seg i studio med «trick-innspillinger», som det het i gamle dager, der han spiller alle instrumentene selv. Han har laget det meste av musikken, men det er også med noen tradlåter, som til gjengjeld er ganske bearbeidet. Hans Fredrik Jacobsen forklarer vekslingen mellom samspillformer slik:

– Å spille solo er en annen måte å lytte på. Man lytter mer innover i seg selv. Etter å ha arbeidet alene i studio en stund var det fint å få med meg de som ellers er med her. Det er spennende med solospill, men i samspill skjer det ofte de mest fantastiske ting. Musikk er et språk. Å improvisere er som å ha en samtale du aldri har hatt før. Øret tar deg med på ukjente reiser, og av og til kan en oppleve å gjøre ting intuitivt uten å kunne redegjøre helt for hva som skjedde etterpå. Det er evig fascinerende.

Genreoverskridende multiinstrumentalist
ØRE er et genreoverskridende album, med elementer av mye av det musikeren har arbeidet med i sin mangeårige karriere. Her finner vi elementer av tidligmusikk, improvisert musikk, folkemusikk, viser, populærmusikk og såkalt verdensmusikk. Denne miksen gir et fascinerende og høyst personlig kunstnerisk uttrykk, der den røde tråden er variasjon og lek med kontraster, det å la musikken, i utgangspunktet, strømme uten tanke på om det passer sammen. Det har likevel blitt et helhetlig album, som viser hvorfor Hans Fredrik Jacobsen regnes for å være en av Norges mest allsidige multiinstrumentalister.

Tidligere prosjekter
ØRE er Hans Fredriks fjerde soloplate. De tre første var JóL (Via music 1998), Vind (Heilo 2004) og Trå dansen (Heilo 2013). I tillegg har han gitt ut Langt nord i skogen (KKV 1987) sammen med Tone Hulbækmo, Himalaya Blues (Heilo 2004 sammen med Knut Reiersrud og den nepalske gruppen Varja), Seljefløyta (Heilo 1997) med Steinar Ofsdal og Hallgrim Berg, og 3 album sammen med middelaldergruppa Kalenda Maya: Renaissance and medieval music (Simax 1985), Norse ballads (KKV 1989) og Pilegrimsreiser (KKV 1997). Hans Fredrik har medvirket på ca 100 album som studiomusiker, og har, ved siden av sitt lange samarbeid med Tone Hulbækmo, også samarbeidet med blant annet Erik Bye, Sondre Bratland, Secret HER Garden, Sissel Kyrkjebø, Annbjørg Lien og poeter som Halldis Moren Vesaas, Ove Røsbak og Ola Jonsmoen.

Hør ØRE i sin helhet her!

Konserter
Lørdag 16. februar: Galleri Tøysentralen, Tolga
Søndag 17. februar: Den gamle Prestegården, Alvdal
Onsdag 20. februar: Josefine viseklubb, Oslo
Torsdag 21. februar: Tante Gerda scene, Hamar
Lørdag 23. februar: Det lille hotell, Risør

Artwork for ØRE

Sol Heilos dag i «Hver gang vi møtes»16.2.2019 11:20:13Pressemelding

I går kom endelig det offisielle «Hver gang vi møtes - Sesong 8»-albumet, og i kveld er det duket for Sol Heilos dag. Musikken fra kveldens episode kan du høre allerede nå! – Unni Wilhelmsen, som er min venninne og har vært med i «Hver gang vi møtes» tidligere, sa til meg: «Dette MÅ du si ja til.» Og da ble det ja! Jeg elsker utfordringer. Å få møte så flotte artister med ulike sjangre og tolke deres låter blir både utfordrende og blir garantert veldig gøy. Det sa Sol Heilo i forkant av innspillingen til årets sesong av «Hver gang vi møtes». I kveld er det hennes tur til å bli hyllet, og vi sier som Sol selv: dette blir garantert veldig gøy! Sol Heilo er komponist, artist, musiker, musikkprodusent, arrangør, designer og kostymedesigner. Sol har gjort internasjonal karriere med bandet Katzenjammer og spilt for fulle konsertarenaer og viktigste festivalene rundt i Europa. Sol Heilo er multiinstrumentalist og arbeider innen flere musikksjangre. Hun er musikkprodusent, og i tillegg til å l

Det store «Hver gang vi møtes»-albumet er ute nå15.2.2019 14:05:52Pressemelding

Det offisielle «Hver gang vi møtes - Sesong 8»-albumet inneholder 24 høydepunkter fra årets sesong av suksesserien. Den åttende sesongen av TV2s «Hver gang vi møtes» finner sted på Vestre Kjærnes gård utenfor Moss, og i år er det Elisabeth Andreassen, Trine Rein, Maria Haukaas Mittet, Sol Heilo, Tom Mathisen, Lars Bremnes og Petter «Katastrofe» Kristiansen som byr seere og lyttere inn på uforglemmelige musikalske øyeblikk, historier, hygge og moro. Og i dag kan du endelig høre det store «Hver gang vi møtes - Sesong 8»-albumet! Her finnes 24 minneverdige låter fra årets sesong, som blant annet inkluderer Bettans cover av «When Heroes Are Made», Sol Heilos versjon av «Hold On Be Strong», og ikke minst Petter Katastrofes nytolkning av «La det swinge». Albumet gis ut på Grappa Musikkforlag og er tilgjengelig der du kjøper og hører musikk nå. «Hver gang vi møtes» produseres av TV2 og Mastiff.

Tom Mathisens dag i «Hver gang vi møtes»9.2.2019 16:35:39Pressemelding

Gjør deg klar, for i kveld er det duket for fest i regi av alles kjære Tom Mathisen i «Hver gang vi møtes». Hør musikken i kveldens episode allerede nå! – Jeg takket ja til å være med i «Hver gang vi møtes» fordi dette er et tv-konsept som fremmer artistenes virke og jeg som jeg som musiker kan stå for. Som komiker kommer jeg vel ikke unna å bruke humor når jeg fremfører versjoner av de andre artistenes låter. Vi har allerede vært vitne til mange festlige og fine øyeblikk med Tom Mathisen i årets sesong. Med andre ord har du mye godt i vente i kveldens episode, og gjengen har plukket kremen av klassikere fra Mathisens karriere på det som er hans dag! Komiker, musiker og skuespiller Tom Mathisen var i perioden 1977 til 1984 medlem av den kjente komigruppen Prima Vera med Jahn Teigen og Herodes Falsk. Prima Vera ble kjent for å parodiere kjente artisters melodier med fjollete og sarkastiske tekster på norsk. Gruppen mottok hedersprisen under Komiprisen 2014. Mathisen og Falsk dannet en e

Petter Katastrofes dag i «Hver gang vi møtes»2.2.2019 11:33:44Pressemelding

Flere overraskelser venter i kveldens utgave av «Hver gang vi møtes» på TV2, på det som er Petter «Katastrofe» Kristiansen sin dag. Hør musikken i kveldens episode allerede nå! – Når jeg får en god magefølelse så pleier jeg å følge den. Å være med i «Hver gang vi møtes» gir meg godfølelsen i magen. Det er et musikkrelatert program som utfordrer oss artister i ulike retninger og jeg gleder meg til å tolke andres låter og høre dem tolke mine låter, sa Petter Katastrofe i forkant av innspillingen til årets sesong. I kveld er det han nemlig den fjerde av de totalt syv folkekjære artistene på Vestre Kjærnes gård utenfor Moss som skal bli hyllet i «Hver gang vi møtes». Petter Bjørklund Kristiansen er kjent under artistnavnet Katastrofe. Han startet karrieren med Fredrikstad-hip hop-bandet Lok Allé i 2004, og lanserte solokarrieren sin i 2008 med låten «Vi prekæs». I 2014 økte populariteten rundt Katastrofe med låten «Bleik og sur». Låten var et samarbeid med Staysmann og M.M.B. og solgte til