Nytt album fra Frode Barth med Henny Moan slippes fredag

Frode Barth og Henry Moan har gått sammen om å lage "poesikk". Foto: CF-Wesenberg

Fra den allsidige og lekne gitaristen Frode Barth og skuespillerlegenden Henny Moan kommer denne hyllesten til André Bjerkes dikt. Albumet Syngende jord består av Moans favorittdikt av Bjerke og Barths komposisjoner til disse.

Moans karakteristiske og medrivende resitasjon i samspill med Barths sympatiserende og gjennomkomponerte musikk innbyr til tilbakelent, men engasjert lytting. Barths musikk strekker seg fra det enkle til det mer komplekse - der han bruker alle sine gitarer. Albumet gis ut i grevens tid, noen dager før det som ville ha vært André Bjerkes 101-årsdag, 25. januar.

Vil du forhåndslytte på Syngende jord? Klikk her!

Barths forhold til André Bjerke har vært en livslang påvirkning fra han var barn til voksen alder – gjennom hans moro-vers som var proppfulle av ordlek, bokstavrim, rare navn og humor. I voksen alder ble han bedre kjent med hans øvrige forfatterskap, gjendiktinger og ikke minst den musikalske lyrikken hans.

Henny Moan var gift med André Bjerke i 12 år. Diktene som blir fremført på denne platen er Moans favorittdikt, som hun har båret på mesteparten av livet. Moan er intet mindre enn en legende blant norske skuespillere, og som én av våre beste formidlere er hun fremdeles aktiv i sitt 82. år.

Poesi og musikk er to selvstendige kunstuttrykk som utmerket står på egne ben, men som sammen kan spille på lag og bryne seg mot hverandre. Dette kan kalles ”poesikk” som en egen sjanger. Et ord som foreløpig ikke finnes, men som Barth har meldt inn til Språkrådet.

Barth sier om prosessen og poesikken: – Det var som om diktene ba om musikk. Og jeg gledet meg over å løfte frem teksten som man kan utfordre, men aldri sloss mot. De allerede formfulle diktene ble innlemmet i musikkens formprinsipper og jeg åpnet opp for forspill og mellomspill, noe som ga rom for improvisasjoner og etterspill. Resultatet har blitt denne ”poesikk”-utgivelsen som jeg håper dere vil finne mye glede i.

Syngende jord består av 19 dikt til gjennomkomponert musikk. I tillegg har Barth tonesatt to dikt innspilt med to av våre mest profilerte sangere: Johannes Weisser og Julie Kleive. Et personlig preg settes når Henny Moan bidrar med noen ”røverhistorier” knyttet til noen av de aktuelle diktene. Nærmere Bjerke kommer man ikke - hun var jo der.

Barth stiller gjerne til intervju på Theatercaféen, André Bjerkes stamsted etter avtale. Bjerke har fått hedersplassen på veggen ved inngangspartiet i caféen. Hans portrett ble hengt opp i 1982, elleve år etter at han skrev diktet «Caféen med veggene» som en hyllest til sitt stamsted.

Foto: CF-Wesenberg

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. I år 2023 har Grappa 40 års jubileum.

Grappa Musikkforlag har gitt ut over fire tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.

Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Følg pressemeldinger fra Grappa Musikkforlag AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grappa Musikkforlag AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Grappa Musikkforlag AS