Nytt album fra Anders Jektvik ute nå

Anders Jektvik sitt fjerde album er ute i dag! Foto: Kari Raita

Anders Jektvik har blant annet blitt kalt én av landets største musikalske talenter av legenden Jan Eggum, nettopp fordi han med tidligere album som Sei det igjæn og No som ailt er bra ikke bare har befestet sin posisjon som én av Norges aller sterkeste låtskrivere, men også som en el-gitarist med uvanlig god følelse og snert.

Dere har allerede fått høre singlene «Svale» og «I trailt’n». I dag er endelig fjerdealbumet Kjøtt i mørket ute, og her er det nok aller best å la Jektvik selv forklare bakgrunnen for plata:

– Jeg kaller denne plata Kjøtt i mørket. Den ble skrevet på senvinter, i mørket. Kjøtt i mørket er også navnet på en matrett, der klosser med kjøtt bader i en brun saus. Fikk noen tanker rundt dette, og kom fram til at vi på et vis også er klosser med kjøtt, som driver rundt i universets mørke badekar, med tilsynelatende ingen anelse om noe annet enn at vi er kjøtt.

– Det er også et mørkere uttrykk på låtene. Mer kjøtt i vokal, mer saus på gitaren, og krydret spartansk i produksjonen, tross 2018, sier han.

Hør Kjøtt i mørket i sin helhet her. PS: Skal spilles høyt!

Anders Jektvik sitt fjerde album er ute i dag! Foto: Kari Raita
Artwork for "Kjøtt i mørket"

Nytt album fra Superbarna!9.11.2018 10:27Pressemelding

“Det er kanskje jeg som blir statsminister!” synger Superbarna. De er mer sprudlende, kule og engasjerende enn noen gang når de i dag slipper sin sjuende utgivelse, Statsminister. Her kommer sanger som barna vil kjenne seg igjen i! En virkelig opptur er låta “Superkul Dude”, som er resultatet av et samarbeid mellom Superbarna og den kjente artisten Ravi - og sangen er virkelig superkul! Her har det entusiastiske uttrykket til både Ravi og Superbarna beholdt sin smittende sjarm. HØR STATSMINISTER HER Nok en gang kommer gjengen fra Gjerdrum med kvalitetsmusikk for barn. Statsminister handler om det barn bryr seg om, og som engasjerer. Dagdrømmer, forelskelse, ferie, isprinsesse og sprudlende låtskriving er beskrivende for albumet. Her er virkelig morsomme duetter, fantastisk musikk og tekster. Etter sitt første album i 2009 har Superbarna, i tillegg til Ravi, blant annet samarbeidet med artister som Alexander Rybak, Anita Skorgan, Knut Anders Sørum, Hanne Sørvåg, Lisa Børud og Sigmund Gr

Eggum er ute med sitt 20. studioalbum!9.11.2018 10:17Pressemelding

"Eggum på hjemmebane" - Dagsavisen, terningkast 5. "Uten tvil en av Eggums beste på lenge" - Bergens Tidende, terningkast 5. Sist Jan Eggum gav ut et album var i 2015 med Rio - et album der han pakket ned gitaren og tok den med på en reise til nettopp Rio de Janeiro. I 2018 har han for første gang på lenge spilt inn et helt nytt album, i sin helhet, hjemme i Bergen. Alt, akkurat nå ble til i ikoniske Duper Studio, og er ute i dag på Grappa Musikkforlag. http://phonofile.link/altakkuratnaa HØR ALT, AKKURAT NÅ HER – Det er veldig spesielt for meg å spille inn i Bergen igjen, sier Eggum. – Ikke bare er det 15 år siden jeg sist spilte inn et helt album her med President, men samtidig møter jeg også den nye generasjonen med bergensmusikere, hvorav noen av dem spiller med meg på plata. Albumet inneholder 12 nye sanger, deriblant nære «Kjærlighet som kommer», samfunnskritiske «Svik» og hyllesten til stedet han vokste opp, «Laksevåg». – Dette er ikke et album som kun inneholder kjærlighetsvise

Jan Eggum slipper ny singel26.10.2018 11:54Pressemelding

Jan Eggum kommer ikke fra Bergen. Han kommer fra Laksevåg. Nå kan du høre den tredje og siste singelen fra hans kommende album, som er oppkalt etter stedet han vokste opp. Eggum har aldri skrevet så direkte og så klart om sine røtter og oppvekst som han gjør på denne låta, som naturligvis heter «Laksevåg». Her har han også med seg Dixie; popkoret som Eggum selv ble med i som 18-åring. HØR JAN EGGUM - «LAKSEVÅG» HER Med andre ord er dette, på alle måter, en kjærlighetserklæring fra Eggum til Laksevåg. Kall det gjerne hans forsøk på å lage en nasjonalsang for det stedet som alltid, hele livet, har vært og er viktig for ham. – Det er jo tross alt bare fra Laksevåg at du kan se hele Bergen, sier han. Albumet Alt, akkurat nå er ute 9. november.

Einar Flaa sitt nye album er ute nå12.10.2018 09:23Pressemelding

– Jeg var 12 år da jeg begynte å skrive musikk. Fortsatt husker jeg hvor befriende det føltes å skape noe på egenhånd med pappas skjeve gitar. Det var som om låtene bare rant ut. Denne gitaren hørte Einar Flaa mye i oppveksten, akkompagnert av sin fars protestviser - såpass at Flaa lenge trodde at det eneste musikken som fantes var kampviser. Tre tiår senere, føler han selv at det også er hans musikalske skjebne å bruke musikken til å framheve et budskap, og hva han selv kjemper for. For Flaa handler det om den største trusselen som er mot planeten vår og menneskene som bor på den. Med et stjernelag av medmusikanter, har Flaa laget et album med et evig aktuelt og essensielt budskap. På Silent String får han virkelig vist sin kjærlighet for naturen. Samtidig retter han et skarpt blikk mot menneskers overforbruk og dets konsekvenser i en tid hvor de rike verner om sine rikdommer og hvor jorda bare gir og gir uavhengig av hvordan vi behandler den, og om hvordan vi tar naturen og ressursen

Jan Eggum sin nye singel er ute nå5.10.2018 08:51Pressemelding

– Det er på tide å ta tilbake den samfunnsengasjerte visen, sier Jan Eggum om sin nye singel. «Svik» er andre singel fra hans kommende album, Alt, akkurat nå, som allerede har bydd på svært fengende «Kjærlighet som kommer». Det er en låt som viser en annen side av den kommende plata, og du kan høre den her! – Denne sangen handler om at de små blir tatt og at de store går fri. De rusavhengige, gateprostituerte, småtyvene og underklassen er lette å ta, mens halliken, dopdealeren, horehotell-eieren og finansmennene i italienske dresser der bak går fri, forteller Eggum. – Det er hva man kaller et svik. PS: Alt, akkurat nå er flyttet én uke frem, og kan høres overalt der du hører musikk 9. november.

Einar Flaa slipper "Activist"28.9.2018 10:16Pressemelding

12. oktober, dagen da Einar Flaa sitt nye album Silent String kommer, nærmer seg med stormskritt. Men, vi har én siste singel på lur, som er ute nå og kan høres her! "Activist" er kampsangen på den kommende plata til Einar Flaa. Låten er en oppfordring om å komme oss opp av sofaen, brette opp ermene og engasjere oss mer for miljøsaken. – Dette er ikke nødvendigvis en oppfordring til aktivisme, men et håp om å skape økt engasjement og handling i forhold menneskenes fremtid på jorden, forteller Flaa. – Forskning forteller oss at menneskene er i ferd med å ødelegge planeten. Vi forurenser havene, slipper ut klimagasser og bygger ned naturen. De aller fleste synes dette er fælt, men altfor få gjør noe konkret for å motvirke det. Hvordan kan vi bare sitte og se på at dette skjer, uten i større grad ta tak i dette selv? Hør "Activist" her!