Nyt Norge på serveringsteder for første gang

I sommer starter et pilotprosjekt hvor målet er å teste ut Nyt Norge-merkingen på serveringssteder ved å merke hovedingrediens. Først ut er McDonald’s som fra 10. juli vil merke alle hamburgerne med Nyt Norge 100% norsk storfekjøtt.

McDonald’s vil fra 10. juli merke alle hamburgerne med Nyt Norge 100% norsk storfekjøtt.

- Norsk landbruk er avgjørende for oss i McDonald’s i Norge og derfor var det helt naturlig for oss å samarbeide med Matmerk om å merke våre hamburgere med Nyt Norge. Vi er veldig stolte over å være pilotprosjektet, sier Pia Martinsen Mellbye, Managing director Food Folk Norge AS som drifter alle McDonald’s restaurantene i Norge.

McDonald’s i Norge er en av de største innkjøperne av storfekjøtt i Norge. Rundt 8000 norske bønder leverer kjøtt til de kjente hamburgere som Big Mac og Quarter Pounder. Samarbeidet med Matmerk starter med storfekjøtt og utvides i september til å gjelde også all pommes frites og egg i restaurantene.

For første gang

- Vi smiler bredt over at McDonald’s i Norge har valgt Nyt Norge som garantist for sine norske råvarene. Ikke bare forteller Nyt Norge hva som er norsk, men i tillegg ligger det et kvalitetssystem i bunn fra bonden, gjennom industrileddet og ut til serveringsstedene som er viktig å fremheve. Både forbrukerne og McDonald’s har felles interesse av hvor maten kommer fra, så dette er vinn-vinn altså, sier Administrerende direktør Nina Sundqvist i Stiftelsen Matmerk.

Nyt Norge garanterer:

• At råvarene er norske
  • At bonden har fulgt strenge norske regler og kan dokumentere det
  • At maten er produsert og pakket i Norge
  • For sammensatte produkter er kravet at minimum 75 % av ingrediensene (målt i vekt) skal ha norsk opprinnelse.
  • For kjøtt, melk og egg gjelder 100 % norsk opprinnelse.

Tilgjengelige talspersoner:

Kristina Johansen, Kommunikasjonssjef Food Folk Norge AS. Tlf. 900 65 908.

Anne Mette Johnsen, Kommunikasjonssjef Matmerk. Tlf: 909 61 602

Food Folk Norge AS forvalter og utvikler McDonald’s merkevare i Norge. McDonald’s er en av Norges største restaurantkjeder, med 73 restauranter, og en årlig omsetning på over 2 milliarder kroner. Restaurantene strekker seg fra Kristiansand i Vest-Agder, til Steinkjer i Nord-Trøndelag.

Vi har over 3 100 medarbeidere, og ble i 2018 kåret blant én av Norges beste arbeidsplasser. Vi mottok også hederspris for mangfold og inkludering av Great Place To Work. En stor andel av våre medarbeidere er unge mennesker. Dette gjør oss til en av Norges største og beste arbeidsgivere for ungdom. Våre medarbeidere er også en etnisk og kulturell smeltedigel; over 80 kulturer er representert, noe som skaper et spennende og energisk arbeidsmiljø.

Om Nyt Norge

Nyt Norge er det offisielle informasjonsmerket for norsk mat og drikke. Merket skal gjøre det enkelt for forbrukerne å velge norsk mat i butikken og er en viktig konkurransestrategi for norsk matbransje.

Sammen om en ren by6.5.2019 11:36:01 CESTAktuelt

McDonalds er selvsagt med når Rusken går av stabelen i Oslo. Velkommen innom vår stand i Spikersuppa, «Rusken-byen», og hør om vårt arbeid innen bærekraft. Vi vil blant annet sammen med The Good Store presentere våre nye serveringsbrett laget av 100 % havplast. I tillegg vil Ronald McDonald Barnefond delta og det vil være morsomme aktiviteter for barn, hvor de kan vinne morsomme og miljøvennlige gaver. Standen vil være bemannet hver dag fra 10 til 16.