Fri Flyt

Nysnø til toppturfolket!

Denne helgen er det High Camp på Turtagrø. Denne etter hvert tradisjonelle festivalen er ski-folkets årlige «slektstreff» for nær 500 mennesker, og nå kommer det også et kjærkomment påfyll av snø.
Festivalsjef Lisa Kvålshaugen Bjærum på tur tidligere denne uka

Festivalsjef Lisa Kvålshaugen Bjærum har gått tur oppe på Turtagrø. Hun er i gang med rigging og forberedelser til toppturfestivalen. Torsdag kveld starter programmet på en eventyrlig langhelg for ski-entusiaster fra hele landet.

– Jeg var først litt bekymra og fryktet at det skulle bli panser-skare over hele fjellet, men det har blitt veldig bra her oppe med denne nysnøen, sier Lisa Kvålshaugen Bjærum.

– Den flyttes på av vinden og ligger litt ujevnt, men det betyr at man kan finne enkelte sider som ligger i le hvor man finner god snø. Men vi minner om at man må gjøre vurderinger på skredfaren!

Grunn til optimisme

Over de siste ukene har vårsolen begynt å ta tak og vi har fått mye snøsmelting. Når den tunge våte snøen som gjenstår etter en lang soldag fryser til over natta, kan det bli til hard skare som ikke er noe drømmeføre for de skifrelste. Men værmeldinga til helgen gir grunn til optimisme.

– Jeg er spent på helga! Først og fremst fordi det er varslet nedbør på fredag og lørdag kveld, men om den kommer i form av snø nede på Turtagrø gjenstår å se. I tillegg er det jo mye forventninger før alle deltagerne dukker opp! Det er en stor jobb å håndtere over 500 folk her oppe på en gang, så jeg håper alle er høflige og tålmodige med hverandre, sier Kvålshaugen Bjærum.

Sikkerhet er øverste prioritet på et arrangement som dette. Arrangøren Fri Flyt har alltid lagt vekt på å holde folk oppmerksomme på skredfare og trygge i fjellet generelt. Dyktige fjellguider er med på de arrangerte turene, og de som går egne turer melder fra til sekretariatet.

Opptatt av sikkerhet

Under denne utgaven av High Camp blir det også arrangert skred-workshop, både for nykommere og for viderekomne fjellfolk. Med ny snø kommer også en viss skredrisiko, som vi sørger for å gjøre alle high camp-deltagerne bevisst på.

– Vi er opptatt av at High Camp skal være en trygg opplevelse, det er også derfor vi vil publisere vær- og føremeldinger til alle underveis og nå, før vi begynner. For å få praktiske beskjeder, kan folk melde seg opp til å motta gratis SMS fra oss.

Med seg har hun over 20 frivillige som er med på å gjøre High Camp Turtagrø til den institusjonen som denne festivalen har blitt. Det er mye logistikk å få orden på. Det skal serveres pølser til og ordnes guidede turer for hundrevis av deltagere, innimellom skikjøring, disco, quiz og foredrag.

Fellesskap i fjellet

Det er lite snø på ved Turtagrø Hotel, som ligger 800 meter over havet, og turene som starter fra hotelltrappa krever litt gåing på barmark. Men veien opp til Sognefjellet er åpen, og det settes opp små og store shuttle-busser som gjør at turen kan starte høyere oppe.

– Vi oppfordrer alle om å reise kollektivt, sier Kvålshaugen Bjærum.

Festivalsjefen og de andre som allerede er der oppe har sjekket forholdene på fjellene rundt. Det er duket for klassisk High Camp-stemning, og deltagere flest bør allerede vite at de bør ta med seg briller og solkrem.

– Og hvis du har, bør du ta med deg skarejern også, legger festivalsjefen til.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Video nr. 2 fra fjellet nå!Videokanal

Lisa Kvålshaugen Bjærum, festivalsjef, lisa@friflyt.no, tlf 41815942
Magnus Utkilen, sponsoransvarlig, 91705619, magnus.utkilen@friflyt.no

Festivalsjef Lisa Kvålshaugen Bjærum på tur tidligere denne uka
Magnus Utkilen på topptur på morgenen 8. mai.
Fra tidligere High Camp på Turtagrø. Foto: Martin I. Dahlen

Om Fri Flyt

Fri Flyt
Postboks 4767, Nydalen

22 04 46 00http://www.friflyt.no

High Camp Turtagrø går fra 9. til 12. mai og er en av to toppturfestivaler i regi av Fri Flyt denne våren. Den første var High Camp Sunnmøre i slutten av mars. Den er ett av mange arrangementer som Fri Flyt arrangerer for sine lesere.

Fri Flyt er norges ledende blad om ski- og frikjøring startet i 1998. Fri Flyt AS gir også bladene Terrengsykkel, Landevei, Klatring, UTEmagasinet såvel som bøker og kart.