Nyhet fra Ving: Karpathos

Etter noen år ute av Vings program er den er nest største øya i Dodekanesene tilbake hos Norges største reisearrangør. Og sjarmerende Karpathos er en øy som er særdeles lett å like!

Den sjarmerende havnepromenaden i Karpathos by syder av folkeliv og dufter fra det greske kjøkkenet.

Øya, som kjennetegnes av en varm og imøtekommende atmosfære, har ca. 6 000 innbyggere. Karpathos har i tillegg et vakkert, kupert landskap og mange fantastiske strender.

Byen Pigadia, også kjent som Karpathos by, lever opp til enhver forstilling man måtte ha om gresk hverdagsliv. Der finner du den sjarmerende havnepromenaden som syder av folkeliv og dufter fra det greske kjøkkenet. Her møtes folk på kveldene for å nyte god mat, vin og hverandres selskap.

I byen er det godt med både butikker og restauranter, og langs den koselige promenaden er det mange spisesteder som tilbyr både lunsj og middag.

Karpathos by har også en strand. Den er faktisk så lang at den har flere navn, blant annet kalles den Limnitis Beach, Afoti Beach og Monis Beach. Det spiller ikke så stor rolle hvilket navn du går for, men jo lenger nord du kommer, desto bedre plass er det.

Om du vil ta en pause fra slaraffenlivet på stranden kan du ta en utfluktsbåt fra havnen til naturreservatet nord på øya eller over til Rhodos. Og du glad i windsurfing bør du ta turen ned til Afiartis, som ligger rett ved den lille flyplassen. Der kan du utnytte vindene både fra sør og øst, og det er mulig å leie brett og å ta kurs.

Du kan også velge å bo i fiskerlandsbyen Lefkos eller sjarmerende Amoopi når du reiser til Karpathos. Lefkos er kjent som "siste stopp før paradis" blant lokalbefolkningen. Velger du å feriere der venter avslappende dager i rolige omgivelser med fantastiske strender og en håndfull tavernaer.

Amoopi kan friste med fine, langgrunne badeviker med klart og rent vann. Langs strendene er det flere klipper og skjær som sørger for et rikt undervannsliv, så ikke glem snorkleutstyret! Hvis du blir sulten eller tørst er det aldri langt til nærmeste taverna, og menyen inneholder som regel flere greske godbiter.

Når du bestiller en reise til Karpathos by med Ving kan du velge blant flere hyggelige hotell. Her er det både luksushotell med fem vinger og enklere alternativer. Du velger selv om du vil bestille en leilighet eller et vanlig hotellrom, og med nesten et dusin hotell å velge mellom finner du helt sikkert noe som passer for deg.

Thomas Cook Group lanserer initiativet #noplaceforplastic - tar bort 70 millioner engangsartikler av plast i løpet av 20195.11.2018 11:41Pressemelding

Thomas Cook Group, som Ving er en del av, ønsker å minske plastforsøplingen i havet. Hver dag når 8 millioner plastartikler havet*, søppel som ødelegger havmiljøet og som også når strendene rundt omkring i verden. Målet til Thomas Cook og Ving er at 70 tonn plastikk skal bort i løpet av 2019. Dette er et første steg i selskapets langsiktige initiativ #noplaceforplastic.