Nye Volkswagen Touareg får femstjerner toppkarakter av Euro NCAP

Euro NCAP har tildelt nye Touareg høyeste karakter, fem stjerner. Volkswagens SUV gjorde det svært bra i alle kategoriene i de krevende sikkerhetstestene.
Toppkarakter til nye Touareg i EuroNCAP

NCAPs femstjerners karakter innebærer at Touareg kan betraktes som et spesielt sikkert valg. De viktigste elementene er bilens omfattende sikkerhetsutstyr, som består av en optimalisert karossistruktur, en høyeffektiv forbindelse mellom sikkerhetsbelter, seter, kollisjonsputer og de innovative førereassistentsystemene.

Nye Touareg oppnår veldig bra resultat i alle de enkelte Euro NCAP-kategoriene. I kategorien "Beskyttelse av voksne" oppnår bilen 89 prosent av den maksimale poengsummen. Touareg får 86 prosent for "Beskyttelse av barn”, 81 prosent i kategorien "Førerassistansesystem” og 72 prosent i kategorien "Ubeskyttede trafikanter”.

Viktig instans for kjøretøysikkerhet i Europa

Den uavhengige forbrukerorganisasjonen Euro NCAP (European New Car Assessment Program) har vært et sterkt varemerke for sikkerhetsnivået til nye biler i Europa de siste 20 årene. De siste årene har testprogrammene blitt enda strengere og mer krevende. Testene inneholder for eksempel ulike kollisjonsscenarier (inklusive frontkollisjon med aluminiumbarriære ved 64 km/t og 40 prosent overlapping, sidekollisjon ved 50 km/t og stolpekollisjon ved 32 km/t) og strengere krav når det gjelder standardutstyrte førerassistansesystem.

Flaggskippet som viser vei

Etter lanseringen våren 2018 viser Touareg vei som Volkswagens nye flaggskip. Dette kjennetegnes ikke bare av sikkerhetsfunksjonene, men også av det bredeste tilbudet av førerassistentsystem, komfortsystem, kjøredynamikksystem, lyssystem og infotainmentsystem som noensinne har vært å finne i en Volkswagen.

Her er noen eksempler på nye innovasjoner i nye Touareg:

• Tilkoplet teknologi: komfort, assistanse- og kjøredynamiske systemer sørger for enda høyere nivå av sikkerhet og ytelser
  • Innovision Cockpit: digitale instrumenter og infotainmentskjerm danner sammen en stor digital skjerm -«Innovision cockpit»
  • Night Vision og IQ.Light – LED matrix headlights: Termisk kamera bidrar til å synliggjøre mennesker og dyr i mørket, varsler og redusere risikoen for ulykker. Kamera og LED matrix bidrar til å lyse opp veien på beste måte.
  • 4-hjulsstyring og “active roll compensation”. Avhengig av kjøresituasjon kan alle fire hjulene på bilen vri seg samtidig. 4-hjulsstyringen gir en kort snuradius i lave hastigheter. Ved høye hastigheter og dynamisk kjøring forbedres styreresponsen.
  • Front Cross Traffic Assist: Reagerer på og varsler for kryssende trafikk.
  • Roadwork Lane Assist: Halvautomatisk styring og hjelper å holde filen i akselerasjon og bremsing opp til 60 km/t.
  • Head-up-display: Projiserer relevant informasjon fra førerassistenstsystemene og navigasjonssystemet, samt varslinger opp på innsiden av frontruten.

Toppkarakter til nye Touareg i EuroNCAP
Head-up display
IQ. Light LED matrix
Roadwork Lane Assist
4-hjulsstyring
Cross Traffic Assist
Toppkarakter til Touareg i EuroNCAP
Night Vision

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for åttende året på rad i 2017. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.