Nye Veier inviterer til seminar om IoT i vei og anlegg

Nye Veier, i samarbeid med StartupLab og Forskningsparken Oslo, inviterer til seminar om IoT i vei og anlegg den 22. august 2019.

Digitalisering lover effektivisering og smartere måter å gjøre jobben på. Tingenes internett (IoT) er en av de største trendene innen digitalisering, og er særlig egnet for bygg- og anleggsbransjen. Ved å la eksempelvis biler, sensorer, skilt og fartsmålere snakke med hverandre, kan fremtidens veier åpne opp for nye muligheter innen samferdsel.

Nye Veier er et aktivt medlem av STARTUPLAB (ekstern Facebook-side) – en Norges ledende teknologiinkubatorer, med mer enn 80 startups og 350 gründere.

StartupLab har nylig lansert teknologiprogrammet MobilityLab, hvor hensikten er å koble de etablerte aktørene innen mobilitet og transport, med oppstartsselskaper innen den samme industrien. Samarbeidspartnerne er blant annet NSB, Posten, Circle K, Telenor, Hafslund Nett, Oslo Kommune, Transportøkonomisk institutt (TØI), Møller Mobility Group, og nå også Nye Veier.

– Det pågår mange gode initiativer i alle utbyggingsområdene og vi er på god vei til å nå våre ambisiøse målsettinger. Men dette er bare begynnelsen, vi skal øke tempoet, sier administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland.

Gratis påmelding HER.

Sebastian Kussl
Leder utbyggingsstrategi
Avdeling for teknologi og utbyggingstrategi

sebastian.kussl@nyeveier.no

Nye Veier løser støyproblemene på E6 forbi Fåberg og foreslår nytt kryss sør i Øyer20.8.2019 17:13:51 CESTPressemelding

Nye Veier har funnet en ny smart løsning som ikke har vært foreslått tidligere for E6-strekningen Storhove – Øyer. I planforslaget foreslår Nye Veier firefelts motorvei med 110 km/t frem til demningen ved Hunderfossen, mellomlang tunnel forbi Fåberg og flytting av Ensbykrysset til Midtskog. Positive vedtak i kommunene nå, som følger Nye Veiers anbefaling, vil kunne sikre byggestart på Storhove høsten 2020.