Nye Veier har valgt entreprenør til veidrift

Nye Veier går videre med Risa AS til konkretiseringsfasen for drift av selskapets veier i fem år.

Risa AS vant konkurransen om drift av Nye Veiers første veistrekninger, til en kostnadsramme på 500 millioner kroner.

Allerede i juli åpner den første strekningen, E18 Tvedestrand - Arendal (23 km), deretter følger delåpning av 12 km ny E6 Kolomoen – Moelv (til Kåterud) i oktober og ny E18 Rugtvedt-Dørdal (17 km) i desember i år. Når femårskontrakten nærmer seg slutt, vil Risa AS ha ansvaret for drift av totalt 125 kilometer motorvei, dersom opsjonen i kontrakten trer inn.

Anskaffelsesmetoden har vært Best Value Procurement (BVP), og kontrakten er samspillskontrakt med insentiv. Dette blir en pilot for fremtidige driftskontrakter. ​Nye Veier benytter BVP-metoden for å kunne tydeliggjøre måloppnåelse og ha kontroll på risiko.

Kontrakten er for totalt syv strekninger, fra Trøndelag i nord til Agder i sør, og omfatter vei og elektro. ​

- Driftsentreprenøren blir først og fremst målt på veiens oppetid, tilstand og trafikksikkerhet, med andre ord det som betyr noe for veibrukerne. Vi har hatt konkurranse om driftskontrakten av seriøse, landsomfattende aktører som ønsker å videreutvikle hvordan veier driftes, sier Nye Veiers administrerende direktør, Ingrid Dahl Hovland.

Konkretiseringsfasen starter 6. mai og varer til 21. mai. Leveransene fra konkretiseringen vil være beskrivelse av kontraktsgjennomføring, fremdriftsplan, risikovurderingsplan og KPI-er som skal benyttes i kontraktsgjennomføringen.

- Nye Veier AS er fornøyd med den responsen vi har fått på vår nye kontraktsmodell for drift av motorveier, der vi har lagt vekt på prestasjonsmål som vil fremme trafikantnytte, trafikksikkerhet, HMS og miljø, legger Hovland til.

Administrerende direktør i Nye Veier AS, Ingrid Dahl Hovland
ingrid.hovland@nyeveier.no

Kjøita 6

Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.

Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".

Følg pressemeldinger fra Nye Veier

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nye Veier

Vurderer produksjon av energi langs veiene27.2.2024 10:10:13 CET | Pressemelding

Nye Veier går nå ut i markedet for å kartlegge mulige løsninger for å produsere energi til driften av veiene. – Vi ønsker innspill fra leverandører til blant annet hvordan vi kan produsere og bruke solenergi. Vi skal være ledende på klima og miljø i sektoren. Vi tror markedet har løsninger på hvordan vi kan utnytte de arealene som allerede er en del av veisystemet. Gode tekniske løsninger gjør det mer bærekraftig å produsere energien selv. Det er derfor vi går ut i markedet nå.