Nye Transporter 6.1 debuterer på «Bauma 2019»

• Transporter 6.1 blir vist på «Bauma 2019» som varebil og pick-up med dobbelkabin.
  • Elektromekanisk servostyring gir en hel rekke nye førerassistentsystemer, og Transporter 6.1 er sikrere og enklere å kjøre enn noen gang.
  • Nye løsninger, for eksempel en spesiell funksjon for lang last, optimerer arbeidsflyten.
  • Store endringer i standardutstyr: multimediesystem med bluetooth håndfritilkopling
  • Helelektrisk utgave med mer enn 400 km rekkevidde (NEDC) kommer

Etter verdenspremieren på Multivan 6.1 i februar, viser nå Volkswagen Nyttekjøretøy for første gang frem den nye Transporter 6.1. Det skjer på «Bauma 2019» i München, som er regnet for å være verdens største messe for anleggsmaskiner og verktøy av alle slag. Fra 8. til 14. april er det der ventet over en halv million besøkende fra mer enn 200 land.

Den nye Transporter T6.1 vil debutere i München med et rikere utvalg karosserivarianter enn noen gang tidligere: Ren varebil, personbil og som pick-up med singel- og dobbelkabin. Med denne spennvidden tilbyr Volkswagen Nyttkjøretøy det perfekte redskap for enhver transportutfordring i denne sektoren.

Mer sikkerhet med nye førerassistentsystemer

Volkswagen Nyttekjøretøy har bevisst valgt tallbetegnelsen 6.1 for denne dyptgripende
oppdateringen av den sjette generasjonen Transporter. Grunnen er at det er gjort større tekniske endringer enn ved en normal modelloppdatering. Ett eksempel er omleggingen fra hydraulisk til elektromekanisk styreservo – en systemendring så kompleks at den vanligvis bare gjøres når en helt ny modell utvikles.

Som et resultat av denne endringen, kan et helt spekter av førerassistentsystemer introduseres. Eksempler er «Lane Assist» (bruker aktive styreinngrep for å holde kjøretøyet innenfor sitt kjørefelt), «Park Assist» (parkering med automatisk styring), sidebeskyttelse (varsel dersom kjøretøyet kommer faretruende nær hinder eller fotgjengere), «Rear Traffic Alert» (gir økt sikkerhet ved rygging) og «Trailer Assist» (som takket være automatiske styreinngrep gjør rygging med tilhenger til en lek).

Både som varebil og personbil vil Transporter 6.1 få «Cross Wind Assist», som stabiliserer kjøretøyet dersom det blir utsatt for kraftig vind, for eksempel på en bro. «Post-Collision Braking System» og «Hill Start Assist» blir også standard.