Nye ŠKODA Rapid Spaceback – forbedret både på innsiden og utsiden

ŠKODA Rapid Spaceback får en rekke oppdateringer som gjør den både mer effektiv, sikrere og mer moderne.
ŠKODA Rapid Spaceback

ŠKODA Rapid Spaceback plasserer seg mellom ŠKODA Fabia og ŠKODA Octavia, og har satt standarden for plass i kompaktklassen. Til tross for de beskjedne utvendige målene byr Rapid Spaceback på imponerende innvendig plass, og nå har modellen  fått en rekke forbedringer som gjør den enda mer attraktiv.

Den visuelle oppdateringen er spesielt synlig i fronten med nye tåkelys og ny støtfanger. Rapid har også fått en kromlist mellom lyktene som gir bilen et bredere uttrykk. Mørke glass i baklysene bidrar ytterligere til et sportslig utseende, og et større bakvindu sørger for bedre utsyn.

ŠKODA Rapid Spaceback er nå utstyrt med Bi-Xenon-teknologi og LED-kjørelys. . Fjernlysassistenten sørger  for optimale lysforhold ved hastigheter over 60 km/t i mørket. Den oppdager både motgående (inntil 1000 meter) og forankjørende trafikk (inntil 400 meter) og sørger for å blende ned lysene automatisk.

Den gode innvendige plassen er blant Rapid Spacebacks aller viktigste egenskaper. Med plass til fem passasjerer, god takhøyde og et bagasjerom med en kapasitet på 415 liter, setter den standarden for plass i sin klasse. Den nye modellen har også blitt oppdatert med en rekke nye designdetaljer. Blant endringene finner man nye dørtrekk, oppdaterte instrumenter og nye luftedyser.

Ny og mer effektiv motor

Som en del av oppgraderingen blir ŠKODA Rapid Spaceback også tilgjengelig med en effektiv 1,0 TSI-motor. Den tresylindrede motoren karakteriseres av god respons kombinert med lavt forbruk og leveres i to versjoner som yter 95 og 110 hestekrefter. Takket være et veivhus i aluminium og et mer kompakt design, veier 1,0 TSI-motoren mindre enn 1,2-literen den erstatter. Turboen er bygget inn i innsugsmanifolden – noe som sørger for minimal turboforsinkelse.

I tillegg til de to variantene av 1,0 TSI-motoren leveres ŠKODA Rapid Spaceback med tre motoralternativer: 1,4 TSI (125 hk), 1,4 TDI (90 hk) og 1,6 TDI (116 hk).

Rapid Spaceback tilbys også med integrert WLAN hotspot som gjør at passasjerene i Rapid Spaceback alltid kan være online. Dette er en del av ŠKODA Connect-tjenesten som består av Infotainment Online og CareConnect-tjenesten. Førstnevnte sørger for å overvåke trafikken på den programmerte ruten i sanntid og kan foreslå alternative ruter ved kø. CareConnect-systemet inkluderer blant annet automatisk nødoppringing og Proactive-tjeneste som lar kunden overføre vedlikeholdsdata til sin ŠKODA-forhandler. Ved hjelp av ŠKODA Connect-appen kan man også få tilgang til informasjon om for eksempel dører og vinduer er lukket samt hvor bilen er parkert. Ved hjelp av denne er det også mulig å sende navigasjonsruter direkte til bilens infotainmentsystem.

Smarte løsninger

Den oppdaterte versjonen av ŠKODA Rapid Spaceback byr på en rekke sikkerhetssystemer. Multi-kollisjonsbrems sørger for å stoppe bilen dersom man blir innblandet i en ulykke. Både elektronisk stabilitetskontroll og dekktrykksovervåkning er standard på alle modeller

Rapid Spaceback er også tilgjengelig med topp moderne assistentsystemer som tretthetsovervåkning og Front Assist med nødbremsassistent. Utstyr som tåkelys med integrerte kurvelys og Hill-hold, bakkestartassistent øker sikkerhetsnivået ytterligere. Parkeringssensorer foran og bak gjør hverdagen både sikrere og mer komfortabel.

ŠKODA er kjent for sine ”Simply Clever”-løsninger, og Rapid Spaceback er intet unntak i så måte. Den oppgraderte versjonen kan nå utstyres med to ekstra USB-utganger i baksetet som kan brukes til lading av smarttelefoner. I tillegg er det en rekke løsninger som er tilgjengelige som standard- eller ekstrautstyr. Blant disse finner man blant annet isskrape i tanklokket, en paraply under passasjersetet og en bagasjeromsmatte hvor den ene siden er gummi og den andre teppe.

- Rapid Spaceback har lenge vært et godt alternativ for kundene som er på jakt etter en praktisk bil til en gunstig pris. Med denne oppdateringen blir bilen enda mer attraktiv, og vi er sikre på at kundene vil sette pris på endringene, sier kommunikasjonssjef for ŠKODA i Norge, Jan Erik Haugen.

Den oppgraderte ŠKODA Rapid Spaceback vil vises frem for publikum under årets bilutsilling i Genève. Denne går av stabelen fra 7. til 17. mars, og det er forventet at de første bilene kommer til Norge i løpet av juni i år. Prisene på den nye modellen er ikke klare på nåværende tidspunkt.

240 33 300http://www.skoda-auto.no

Škoda - Smarte løsninger hele veien

Følg pressemeldinger fra ŠKODA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ŠKODA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ŠKODA

Škodas kommende city-SUV har fått navn: Škoda Epiq15.3.2024 10:52:43 CET | Pressemelding

I dag lanserer Škoda for første gang navnet på en mindre elbil og «city-SUV», en etterlengtet modelltype blant mange nordmenn. Škoda Epiq har verdenspremiere i 2025, og er én av hele seks nye fullelektriske modeller fra Škoda de neste årene. - Škoda Epiq vil møte behovet til svært mange kunder som ønsker en mindre elbil som ikke går på kompromiss med romslig innvendig plass, forteller Martine Behrens, Škoda-direktør i Norge.