Nye reklameregler skal sikre seer-opplevelsen i OL
I dag starter OL, og det er Discovery som har tv-rettighetene til mesterskapet. De fleste OL-øvelsene blir dermed sendt på TVNorge, og der gjelder norske reklameregler.
Endringene i reklamereglene for TV gjør at det nå er lov å sende reklame på delt skjerm i direktesendte begivenheter som foregår uten opphold. Det betyr at skjermen under slike øvelser deles når reklameinnslaget kommer, slik at det ordinære programinnholdet kan sees, samtidig som det vises reklame på den andre delen av skjermen.
Må merkes tydelig
– Formålet med delt skjerm er at reklamefinansierte kringkastere skal ha mulighet til å sende reklame i forbindelse med øvelser uten pauser, uten at seerne risikerer å gå glipp av avgjørende øyeblikk, sier Velsand. Ved bruk av delt skjerm kreves det at reklamedelen av skjermen merkes tydelig, slik at det ikke er tvil om hva som er reklame og hva som er den ordinære sendingen.
– I praksis betyr dette at det kan sendes reklame på delt skjerm for eksempel under langdistanseøvelser på ski, men ikke under øvelser med innlagte pauser eller flere omganger, sier Velsand.
Større frihet
Når det gjelder andre øvelser og sendinger fra studio under OL, kan kringkasteren selv velge når sendingen skal avbrytes med reklame. Det er også tillatt å sende enkeltstående reklameinnslag i forbindelse med korte avbrudd i øvelsene. Da må reklamen plasseres slik at det ikke går ut over kvaliteten på sendingen. – Kringkasterne har fått større frihet til å plassere reklamen, men den øvre grensen på inntil 12 minutter med reklame per klokketime står fast, sier Velsand.
Medietilsynet vil følge utvalgte sendinger fra OL direkte og i opptak, for å overvåke forhold knyttet til reklame, sponsing og eventuell produktplassering.
– For Medietilsynet vil det viktigste være å følge med på at reklameavbruddene ikke plasseres slik at det går ut over sendingen, og at reklamen er tydelig merket når den sendes på delt skjerm. Det er vårt klare inntrykk at Discovery også er svært opptatt av at disse reglene overholdes, og at seeropplevelsen skal bli best mulig for sportsinteresserte nordmenn, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Nøkkelord
Kontakter
Mari VelsandDirektør
Tel:91328448mari.velsand@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Medietilsynet deler kunnskap om dataspill11.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet samler voksne som jobber med barn og ungdom til seminar om hvordan dataspill kan bli en mer inkluderende arena.
Medietilsynet ga seks advarsler for regelbrudd i fjor27.2.2024 12:33:04 CET | Pressemelding
Medietilsynet ga seks advarsler for brudd på regelverket i 2023. Fem av advarslene gjaldt brudd på reglene for reklame, sponsing og produktplassering.
Forordningen for digitale tjenester (DSA) håndheves i EU fra lørdag16.2.2024 09:51:49 CET | Pressemelding
Et nytt europeisk regelverk iverksettes nå for å sørge for mer demokratisk kontroll over sosiale medier og andre internett-tjenester. Fra 17. februar håndheves DSA i EU, mens det foreløpig ikke er avklart når regelverket blir en del av norsk lov.
Samiske aviser kan søke om over 42 millioner kroner15.2.2024 08:36:02 CET | Pressemelding
Medietilsynet åpner nå for årets søknader om støtte til samiske aviser og samiskspråklige avissider. I år skal det fordeles 42,7 millioner kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom