Nye regler om boligsalg – i dag blir avtalefriheten fjernet i Norge

I dag skal Stortinget votere over regjeringens forslag om å fjerne avtalefriheten ved salg av bolig. Får regjeringen flertall, blir det forbudt å selge bolig «som den er».

- Lovforslaget behandler bare kjøper som forbruker, mens selger får et større ansvar enn en profesjonell part får i tilsvarende lovgivning. Dette fører til at det blir risikabelt å selge til en ressurssterk kjøper, sier Henning Lauridsen i NBBL. (Foto: Pexels)

- Regjeringens intensjon for å fjerne avtalefriheten er god, men forslaget er ikke utredet og den tilsiktende virkningen om å få ned antall konflikter ved boligsalg er dessverre urealistisk. Som de aller fleste organisasjoner og eksperter på området har påpekt, vil endringen føre til flere konflikter ved boligsalg, sier Henning Lauridsen, direktør for interessepolitikk og jus i NBBL.

Forbrukerne blir de store taperne

Boligbyggelagene i NBBL har 1.050.000 medlemmer. Disse er både kjøpere og selgere. NBBL har vært opptatt av balanserte regler som tar hensyn til at både kjøper og selger er forbrukere.

- Lovforslaget behandler bare kjøper som forbruker, mens selger får et større ansvar enn en profesjonell part får i tilsvarende lovgivning. Dette fører til at det blir risikabelt å selge til en ressurssterk kjøper. De unge småbarnsforeldrene som selger til en advokat vil ta en stor risiko, da det bare er advokaten som beskyttes av loven, påpeker Lauridsen.

NBBLs løsning ville vært mye bedre

NBBL foreslo overfor politikerne at avtalefriheten skulle bestå, men at man bare skulle få lov til å selge «som den er» dersom man hadde en godkjent tilstandsvurdering. Dette var en løsning regjeringspartiene ikke var interessert i til tross for at den ga selger et sterkt incitament til å skaffe flest mulig opplysninger om boligen uten å fjerne avtalefriheten samtidig.

Et paradoks at Høyre står bak fjerning av avtalefriheten

- Det er et paradoks at et liberalt parti som Høyre blir det som står bak fjerningen av en flere hundre år gammel tradisjon i Norge med avtalefrihet mellom likeverdige parter. Det blir spennende for historikerne å finne ut hvordan noe slik kunne skje, avslutter Lauridsen.

Henning Lauridsen, direktør for interessepolitikk og jus i NBBL. (Foto: Nadia Frantsen)

Norske Boligbyggelags Landsforbund (NBBL) er interesseorganisasjonen for boligbyggelag. 41 boligbyggelag er tilsluttet NBBL. Boligbyggelagene har 1.050.000 medlemmer og forvalter omlag 530.000 boliger i over 13.400 boligselskap over hele landet.

Trær til glede og besvær11.7.2019 08:00:00 CESTPressemelding

Nordmenn er glade i å gjøre det fint rundt seg, både inne i boligen og på uteplassen. Når sola for alvor gjør seg til kjenne etter en mørk vinter, blir utearealene en like viktig ramme som interiøret. Trær og busker vokser og blomstrer til glede fordi det er vakkert, men også fordi det skjermer mot innsyn fra naboen. Men for noen kan akkurat de samme trærne være til irritasjon fordi det hindrer utsikt og fører til skygge på uteplassen.