Nye og bedre betingelser for boliglån til LO-medlemmer

LO og LO-forbundene tilbyr boliglån til medlemmer som kjøper bolig for første gang, med en av landets aller beste rentebetingelser.
LO-leder Hans-Christian Gabrielsen signerer avtalen om nye og bedre betingelse for boliglån. Fra venstre konsernsjef Jan-Frode Janson i SpareBank1 SMN, LO-leder Hans-Christian Gabrielsen og konsernsjef Richard Heiberg i SpareBank 1 Østlandet. Foto: Henry Mai.

LO har inngått avtale med to banker i SpareBank 1-alliansen, SpareBank 1 Østlandet og SpareBank 1 SMN, om nye og bedre betingelser for boliglån til LO-medlemmer. Avtalen omfatter boliglån for medlemmer over 34 år, boliglån for unge og førstehjemslån uavhengig av alder, og er en del av fordelsprogrammet LOfavør.

-LO har et godt fordelsprogram for fagorganiserte, med blant annet Norges beste innboforsikring. Nå er vi glade for å kunne tilby medlemmene våre enda bedre betingelser på boliglån, og dermed større trygghet i hverdagen, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen. Han framhever førstehjemslånet som særlig viktig.

-Det er en utfordring for stadig flere å komme inn på boligmarkedet. Med rentebetingelser som gjør det mulig å håndtere lånet, kan flere unge få innpass i boligmarkedet. Det bidrar til mindre sosiale forskjeller, sier LO-lederen.

Flere unge trenger råd og veiledning om hvordan de kan skaffe seg egen bolig. Det er en stor og viktig avgjørelse å ta. LO har derfor også lagt vekt på at bankene skal tilby personlig økonomisk rådgivning til de som ønsker det.

-Vi ser fram til å styrke samarbeidet med LO, Norges største arbeidstakerorganisasjon. LO-medlemmer vil som kunder i SpareBank 1 Østlandet, få tilgang til svært gunstige renter på boliglån. På toppen av dette deler vi ut kundeutbytte til våre kunder, sier Richard Heiberg, konsernsjef i SpareBank 1 Østlandet.

-Vi er stolte over at LO har valgt SpareBank 1 SMN som preferert samarbeidsbank på boliglån. Gjennom avtalen når vi ut til nesten én million medlemmer, med et mangfold som representerer folk flest. Vårt løfte er lave boliglånsrenter og effektive digitale løsninger, kombinert med lokal tilstedeværelse og samfunnsengasjement, sier konsernsjef Jan-Frode Janson i SpareBank 1 SMN.

Vilkår

LOfavør Førstehjemslån:

• Lån innenfor 85 % og øvrige krav i Boliglånsforskriften
  • Gjelder lån til kundens første bolig og kan ikke økes eller refinansieres til samme vilkår
  • Nominell rente fra 2,25 pst

LOfavør Boliglån Ung:

• Lån innenfor 85 % av boligverdi og øvrige krav i Boliglånsforskriften
  • Gis til kunder 18 – 34 år
  • Nominell rente fra 2,32 pst

LOfavør Boliglån:

• For kunder over 34 år
  • Lån innenfor 75 % av boligverdi og ellers innenfor Boliglånsforskriften, nominell rente fra 2,50 pst