Nye Nederkvern bru er klar for vårflommen

I forrige uke ble forskalingen på nye Nederkvern bru i Brumunddal fjernet. Den nye brua over elva Brumunda er den største konstruksjonen som bygges på E6 forbi Brumunddal. Byggherren Nye Veier investerer ca. 600 millioner kroner på den tre kilometer lange strekningen forbi Brumunddal.

Nye Nederkvern bru i Brumunddal. (Foto: Nye Veier).

Totalentreprenøren Veidekke har jobbet med brua i vinter. Selve støpen ble gjennomført i mars i år.

- I vinterlandet Norge er det viktig å planlegge smart, slik at vi får utnyttet årstidene best mulig. Det har derfor blitt gjort mye arbeid på de store konstruksjonene over elver og bekker med lav vannføring i vinter, slik at vi nå er klare til å ta imot vårflommen når snøsmeltingen øker på i høyereliggende strøk, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet.

Veidekke brukte tre betonglag i skiftordning da de støpte brua.

- Nye Nederkvern bru er bygd som en ettspenns bjelkebru med et spenn på 40 meter. På det bredeste er brua 24,6 meter bred. Tre betonglag jobbet på skift i 26 timer og det ble brukt 2650 kubikk med betong og 476 tonn med armering i den solide brua, sier Moshagen.

Nye Veier investerer svært mye på den ca. tre kilometer lange strekningen fra undergangen ved Verven til den nye brua på Nesvegen som skal gå over E6.

- Firefelts motorvei med flere store konstruksjoner, nytt kryss for Brumunddal, nye lokalveier, oppgradert strandsone og ny gang- og sykkelvei koster totalt ca. 600 millioner kroner, sier Moshagen.

Byggherren mener investeringen er positivt både for Brumunddal, regionen rundt og tilgrensende regioner.

- Investeringen i ny E6 er samfunnsøkonomisk lønnsom og vi ser allerede nå at det er stor byggeaktivitet i og rundt Brumunddal. Den nye motorveien stimulerer til vekst og utvikling og utvider bo- og arbeidsmarkedsregionen i Mjøsområdet. I tillegg er E6 en svært viktig vei for tilgrensende regioner i Osloområdet, på Nordvestlandet og i Trøndelag, sier Moshagen.

43 kilometer med ny firefelts E6 fra Kolomoen til Moelv åpner i 2020. Første delstrekning, fra Kolomoen til Kåterud, åpner oktober 2019.

Nye Nederkvern bru i Brumunddal. (Foto: Nye Veier).
Nye Nederkvern bru er bygd som en ettspenns bjelkebru med et spenn på 40 meter. (Foto: Nye Veier).
Nye Nederkvern bru i Brumunddal. (Foto: Nye Veier)
Det har blitt gjort mye arbeid på de store konstruksjonene over elver og bekker med lav vannføring i vinter, slik at vi nå er klare til å ta imot vårflommen når snøsmeltingen øker på i høyereliggende strøk. (Foto Nye Veier)
Nye Nederkvern bru i Brumunddal. (Foto: Nye  Veier).
Nye Nederkvern bru i Brumunddal. (Foto: Nye Veier).

Nye Veier har satt målene for den nye motorveibrua over Mjøsa20.6.2019 15:14:33 CESTPressemelding

Nye Veier har offentliggjort konkurransen om utbyggingen av firefelts motorvei fra Moelv til Roterud, inkludert bygging av ny bru over Mjøsa. Oppdraget har en anslått verdi på ca. 2,5 milliarder kroner (ekskl. mva.), der den nye motorveibrua utgjør en stor andel. Den entreprenøren som klarer å minimere klimagassutslippene ved bygging mest, treffer godt på ett av de viktige målene for bruprosjektet.