Nye ledere i Kulturavdelingen i NRK

Tone Donald blir ny redaksjonssjef for radio i Kulturavdelingen i NRK, mens Helene Hillestad er ansatt som redaksjonssjef for Digital utvikling og event.

Tone Donald. Foto:Nadia Frantsen, NRK.

- Jeg er stolt og glad for å få to så kompetente og engasjerte redaksjonssjefer inn i ledergruppen min. Nå er vi rustet til å nå enda bedre ut til publikum med viktig kulturinnhold, sier kulturredaktør i NRK Hege Duckert.

Tone Donald ble redaktør for NRK P3 radio/nett i 2009 og for hele NRK P3 i 2011. Fra 2003-2008 var hun redaksjonssjef på Tyholt. Tone begynte i NRK i 1996 og har jobbet som reporter, produsent og vaktsjef. Til tross for alle sine år i P3 er Tone også en P2-lytter som er opptatt av å løfte det gode kulturinnholdet vårt ut til et stort og interessert publikum.

- Hjertet mitt banker varmt for radio, og det banker også varmt for kultur. Jeg har til nå vært en sniklytter av NRK P2 i mange år, og har tenkt lenge på at jeg har lyst til å jobbe med kulturprogrammene her, sier Tone Donald.

Hege Duckert er glad for å få en svært erfaren radioleder inn i ledergruppa.

- Tone brenner for radio. Hennes kompetanse vil komme godt med når vi nå skal inn i en spennende fremtid for radioen. Med digitaliseringen blir alle NRKs kanaler like tilgjengelige fra 2017.

Som redaksjonssjef for området Digital utvikling og event skal Helene Hillestad bidra til at Kulturavdelingen gir flere tilgang til kulturinnholdet. Hun skal også ha et spesielt ansvar for dialog med publikum.

-  Helene Hillestad ble valgt for sin imponerende digitale kompetanse og forståelse for publisering og for sitt sterke kulturengasjement, sier Duckert.

Helene begynte sin karriere i NRK som kabeldrager og studiomarkør. Etter det arbeidet hun i flere år som bud, redaksjonsassistent og script i Dagsrevyen, før hun sluttet helt i NRK for å jobbe som bartender på heltid. Men hun kom tilbake til NRK, og har siden januar 2000 jobbet som journalist og vaktsjef i NRK Østfold og på Frontdesken. De siste årene har hun jobbet som redaksjonssjef for redaksjonell utvikling for Nettpublisering i NRK.

- Jeg gleder meg, og er utrolig spent. Kulturinnholdet er helt avgjørende for å sikre at NRK er like viktig i morgen som i dag. Kulturstoffet er med på å gjøre oss til en tydelig avsender av viktig, unikt og godt innhold, sier Hillestad.

Tone Donald. Foto:Nadia Frantsen, NRK.
Helene Hillestad. Foto: NRK.
Hege Duckert. Foto: Ole Kaland, NRK.