Nye korrespondenter i NRK

NRK har i dag tilsatt nye korrespondenter i Beijing, London og Washington.

Dette er NRKs nye utenrikskorrespondenter:

Kjersti Strømmen blir ny korrespondent i Beijing. Hun erstatter Peter Svaar.

Anders Magnus blir ny korrespondent i Washington. Han erstatter Gro Holm.

Øyvind Nyborg blir ny korrespondent i London. Han erstatter Espen Aas.

Det var kun interne søkere som fikk mulighet til å søke de utlyste stillingene.

To av de tre har erfaring som NRK-korrespondenter. Både Kjersti Strømmen og Anders Magnus har hatt Asia-kontoret tidligere, henholdsvis 1999-2003 og 2010-2014.

Utenrikssjef Knut Magnus Berge i NRK sier at de la vekt på erfaring og rutine da de ansatte de tre.

– I urolige tider hvor journalistikken er under press og mange kikker oss i kortene ønsket vi folk med tyngde og erfaring. Vi er veldig godt fornøyd med ansettelsene, sier han.

Stillingene tiltres på sensommeren.

Så mange så Monsens premieretur20.7.2018 10:43Pressemelding

I forrige uke startet årets sommertur med Lars Monsen i spissen. På premiereturen på Hardangervidda, som ble sendt på NRK1 torsdag 12. juli, fulgte 37.000 seere med på den fem timer lange turen. Det ga en markedsandel på 22 prosent. 268.000 var innom sendingen i minst ett minutt. Antall seere på fredagens minutt for minutt-sending lå på 39.000, og disse tallene økte på lørdagen til 50.000. På søndagen lå tallet på 77.000 seere. – Det er tydelig at folk setter pris på opplevelser fra fjellet. Vi er strålende fornøyd med første uken, sier Thomas Hellum, som er prosjektleder for «Monsen minutt for minutt». Sommeråpent «Sommeråpent», som sendes på NRK1 om kvelden, hadde 454.000 seere på premieren 12. juli, og en markedsandel på 52 prosent. I løpet av helgen lå tallene for «Sommeråpent» på 286.000 (fredag), 346.000 (lørdag) og 397.000 (søndag). – «Sommeråpent» har de største tallene og er flaggskipet på kvelden - og det er som forventet når programmet går i beste sendetid. «Monsen minutt fo