Nye glassprodukter fra Pilkington

Pilkington har lansert flere produktnyheter. Blant annet er det krombaserte speilet Pilkington Mirropane Chrome Plus og solbeskyttelsesglasset Pilkington Suncool Q 60/25 snart tilgjengelig.
Pilkington Mirropane Chrome Plus er et krombasert speil som er motstandsdyktig mot korrosjon og fuktighet.

Dagens high performance-glass, får stadig bedre egenskaper. Glassene har god lystransmisjon, lav total energitransmisjon, god selektivitet og lav U-verdi. I tillegg leveres de i mange utførelser og har gode kombinasjonsmuligheter for multifunksjoner.

En av de nyeste innovasjonene i solbeskyttelsesprodukter er Pilkington Suncool ™ Q 60/25.

Glasset er et nøytralt solbeskyttelsesglass med lav refleksjon, har høy fargestabilitet og en god selektivitet på 2,22 (LT / g).
Belegget gir maksimalt med dagslys (LT 60%), men minimal med solenergi (25%). Glasset har god fargegjenvinnelse fra alle vinkler og har svært lav refleksjon (9%). Dermed er glasset velegnet for bruk i fasader.

Velger man å bruke Pilkington Suncool ™ Q 60/25 i en trelagskonstruksjon, blir U-verdien bare 0,5 W / m²K.

Pilkington Mirropane Chrome Plus
Dette er et krombasert speil som er motstandsdyktig mot korrosjon og fuktighet. Speilet kan dessuten både herdes og lamineres. Glasset er et dobbelt speil er tilgjengelig i 4,6 og 8 mm tykkelse.

Pilkington Mirropane Chrome kan benyttes til ulike interiørformål som i dusjhjørner, i baderom, i svømmehaller, i treningsstudioer, i garderober og øvrige lokaler der det forekommer mye fuktighet og hvor man ønsker et speil som ikke ruster med tiden.

Produktet kan også benyttes i fasader eller i tekniske applikasjoner som kjøleskap og lys-systemer, opplyser Pilkington Floatglass AB.
Pilkington Mirropane Chrome familien inkluderer også Pilkington Mirropane Chrome Plus, som en mer opak versjon sammenlignet med originalen.
Denne speiltypen er ideelt å benytte hvor man ikke har behov for lysgjennomslipp.

Pilkington Super Spacia
Vakuumisolering gjør det mulig å lage tynne og isolerende to-lags vakuum-glass.

Pilkington Super Spacia er nå lansert. Isolerglasset består av to 4 mm glass, som legges sammen med 0,2 mm mellomrom. Kantene er forseglet og atmosfæren suges ut. Små metallsylindre i mellomrommet holder glassene i fra hverandre. Dette gir deg en U-verdi på 0,7 med en tykkelse på bare 8,2 mm.

Pilkington Sunplus Spandrel Decor

Bygningsintegrerte solceller (BIPV) er på stadig fremmarsj. Pilkington nyeste BIPV-bidrag er Pilkington Sunplus BIPV Spandrel Decor. Glassene har integrerte solcellepaneler, med krystallinsk silikonteknologi, laminert inn mellom glassene. Som et designelement til semitransparente solceller, tilbys keramisk print på utsiden av det ytterste glasslaget. Dermed skal det være rom å skape et godt design i for eksempel en fasade.

Vakuumisolering gjør det mulig å lage tynne og isolerende to-lags vakuum-glass.