Nye filmer skal bidra til økt sikkerhet i norske fjell

Redningsaksjonene ved våre mest attraktive fjelltopper har økt i omfang de siste årene. Nå tar Visit Norway grep med en ny informasjonskampanje for å snu trenden.

En tur over Romsdalseggen tar cirka syv timer og har stedvis svært bratte partier. Det kan komme brått på mang en fjellturist - om de da ikke for eksempel har sett den nye filmen fra Visitnorway før de legger ut på tur. Foto: Bleed

- Mange redningsaksjoner kunne vært unngått om turistene hadde hatt bedre kunnskap i forkant av turen. Enkelte vil nok trosse selv de beste råd og legge i vei uansett, men vi håper at vi med våre nye sikkerhetsfilmer kan bidra til å redusere antall redningsaksjoner i norske fjell. Tilbakemeldingene fra bransjen er at dette er noe de virkelig har savnet og er glade for å kunne ta i bruk, sier reiselivsdirektør Bente Holm i Innovasjon Norge.

Anbefaler guide
Interessen for å oppleve norsk natur har eksplodert blant norske og utenlandske turister, noe reiselivsdirektøren er glad for. Allikevel er hun sammen med resten av norsk reiseliv bekymret for hva som vil skje med omdømmet til næringen når køene til de mest populære turistdestinasjonene stadig blir lengre og redningsaksjonene dessverre stadig flere. Vel så viktig som omdømmet er å sørge for et bærekraftig reiseliv, som ivaretar norske naturressurser og fortsatt skaper gode verdier for samfunnet.

Med et knippe nye filmer om sikkerhet i norske fjell generelt, og ved fem av Norges mest besøkte destinasjoner spesielt, vil Visit Norway bidra til å gi turister det best mulige utgangspunktet for å oppleve fjellene våre på en sikker måte. Innspillingene er gjort på Trolltunga, Preikestolen, Kjerag, Romsdalseggen og Besseggen nå i vår.

- Riktig bekledning, nok proviant og ikke minst å sjekke værvarslingen før man legger ut på tur er grunnleggende. Dersom noen skulle være i tvil om hva de bør pakke med seg for en tur i sommerfjellet, har vi laget egen liste om det på visitnorway. For de som er usikre på å gå alene, anbefaler vi å benytte seg av guide. Både fordi man da ferdes sikrere i fjellet, men også fordi man kan få en mer helhetlig opplevelse med informasjon om historie, kultur og destinasjonene generelt enn hva man hadde fått på egen hånd, sier Holm.

Ærlig informasjon
Filmene gir et ærlig bilde av de faktiske forholdene besøkende må forvente seg. Omgivelsene vises i både solskinn og dårligere vær, og gir konkrete tips til hva man bør forberede før man legger i vei.

Filmene vil være å finne på en egen nettside om sikkerhet på visitnorway.com og kan lastes ned og benyttes av alle som ønsker det. De vil bli oversatt til en rekke språkversjoner, slik at flest mulig skal kunne forstå innholdet.

- Vi håper alle aktører i norsk reiseliv vil bidra til å spre filmene, avslutter reiselivsdirektøren.

Solen skinner ikke alltid på Trolltunga. Det har mang en turist fått erfare, etter å ha blitt reddet ned fra fjellet. Bedre forberedelser og mer kunnskap om hvordan turen faktisk er kan bidra til at langt færre redningsaksjoner må iverksettes. Foto: Bleed
Å sørge for rett bekledning og ditto innhold i tursekken øker både sikkerheten og gleden over å være på tur. Foto: Bleed
I en ny film fra Visitnorway gis konkrete tips om hvordan man får en sikker og fin opplevelse når man besøker Besseggen. En tur som tar mellom 6-8 timer, som krever god fysikk og er på hele 13.3 km. Foto: Bleed

Raufoss-miljøet og Digital Norway skal skape omstilling utenfor næringsklyngene1.11.2017 09:30Pressemelding

Innovasjon Norge har utnevnt to nye grupperinger som skal løfte kunnskapsnivået og bidra til at små og mellomstore bedrifter over hele landet utnytter nye forretningsmuligheter i den digitale transformasjonen. – Nå får klyngene sjansen til å gi noe tilbake, sier divisjonsdirektør i Innovasjon Norge, Mona Skaret. – Gjennom å dele kompetanse, metoder og verktøy bidrar de til at bedrifter utenfor klyngene får nytte av det de har lært og utviklet.