Nye bærekraftsmål forplikter Norge til å jobbe for å redusere ulikhet

25.9.2015 16:00 | Norsk Folkehjelp

Fredag vedtas FNs nye bærekraftsmål. Norsk Folkehjelp er spesielt fornøyd med at et av de nye målene går ut på å redusere ulikhet, og ser fram til at norske myndigheter tar en aktiv rolle i dette arbeidet.

–De nye bærekraftsmålene tar opp i seg mange viktige aspekter ved utvikling, og det er flott at landene blitt enige. Et av de nye målene er å redusere ulikhet innad i og mellom land, og det er vi svært glad for. Vi ser fram til en offensiv strategi fra den norske regjeringen for å bidra til å oppfylle dette målet, sier utlandssjef Kathrine Raadim i Norsk Folkehjelp.

For svakt om demokratisering

Norsk Folkehjelp mener organisasjonsfrihet, åpenhet og folkelig deltakelse er viktige nøkler for å redusere ulikhet og urettferdig fordeling. Det er derfor skuffende at de nye bærekraftsmålene ikke inneholder klarere målsettinger om demokratisering.

–Mål nummer 17 om fred og rettferdighet tar oss noen skritt i riktig retning, med delmål om blant annet å fremme ansvarlige, åpne institusjoner og sikre informasjonsfrihet. Dette gir godt grunnlag for at folk kan organisere seg og kreve sine rettigheter. Vi skulle likevel gjerne sett en klarere anerkjennelse av folks rett til å jobbe sammen for å endre sine egne samfunn, sier Raadim.

Forplikter til betydelig innsats

Bærekraftsmålene gjelder for alle land som er medlem i FN. Det betyr at målene skal ha innvirkning på den nasjonale politikken i alle FNs medlemsstater, også Norge.

–Det er viktig nå at alle regjeringer, og særlig de med mest ressurser, legger inn en betydelig innsats for å oppfylle målene. Det er i tiden framover vi vil se om målene har kraft i seg til å skape virkelig endring, sier Raadim.