Nye Audi A1 Sportback – Urban følgesvenn

I 2010 inntok Audi et nytt segment med sin A1. Nå står andre generasjon klar på startstreken, mer maskulin, større og full av ny teknologi.

Nye Audi A1 Sportback – Foto: Audi AG

Nye Audi A1 har et tydeligere design og skarpere linjer enn sin forgjenger, samtidig som den med en lengde på 4.03 meter er blitt vesentlig lengre enn forrige generasjon. Innvendig har A1 fått infotainment-konseptet som ble introdusert med merkets nylanseringer i de større segmentene. Assistentsystemer, infotainment og kjøreegenskaper gjør at nye Audi A1 slår fra seg i vektklasser langt over kompaktklassen.

– Nye A1 blir tøffere, større, morsommere og mer digital. Vi snakker om en urban bil i kompaktklassen som også leverer på langtur, samtidig som den får en distinkt personlighet. Dette er et historisk lanseringsår for Audi og jeg vet at mange har gledet seg litt ekstra til denne bilen, sier Elin Sinervo, direktør for Audi i Norge.

Audi A1s lengde på 4.03 er 56 millimeter mer enn forgjengeren. Bilen er 1.74 meter bred og 1.41 høy. Det betyr mer plass, også i bagasjerommet som har økt kapasiteten med 65 liter, til 335 liter (eller 1090 liter når baksetene er lagt ned). Den brede og lavt plasserte Singleframe-grillen bidrar sammen med luftinntaket i fronten til et dynamisk utseende. Fra siden ses referanser til Ur-quattro i de brede og skrånende C-stoplene. Linjene i bilens profil trekker opp og bakover, hjulbuene er kraftige og markerte. I fronten kan man også se tydelige referanser til Sport quattro, Audis rally-ikon fra 1984. Nye Audi A1 ser dynamisk ut, helt i tråd med bilens kjøreegenskaper.

Kunden får ti farger å velge mellom på nye Audi A1 Sportback, samtidig som taket, og flere andre elementer, kan leveres i kontrastfarge. Mulighetene for individuell tilpassing er flere enn noen gang for Audi A1.

Også i interiøret får kundene flere valgmuligheter enn noen gang. A1 skal oppleves som kompaktklassens mest dynamiske også når du setter deg inn i bilen. Utformingen av detaljer som luftventilene, de digitale instrumentpanelene og MMI touch-displayene, sistnevnte tilgjengelig som ekstrautstyr, bidrar til å skape et førermiljø med en helt spesiell karakter. Ambientbelysning-pakken kan understreke denne karakteren ytterligere, med elementer av LED-lys i 30 ulike farger.

Kraftige og effektive motoralternativer bidrar selvsagt også til kjøreopplevelsene i nye Audi A1. Alternativene strekker seg fra 95 hk til 200 hk. Med Audi drive select dynamic handling-systemet kan kundene velge mellom fire kjøremodi: auto, dynamic, efficiency og individual.

Nye Audi A1 Sportback er mer enn klar for en digital fremtid, og selv basisversjonene kommer med et heldigitalt og høyoppløselig instrumentpanel. I tillegg er Audi virtual cockpit mulig som ekstrautstyr. MMI navigation plus er også tilgjengelig på nye A1, med en 10.1’’ MMI touch-skjerm og stemmestyring.

Assistentsystemer lansert i Audis større modeller blir nå også tilgjengelige i nye Audi A1, inkludert avanserte parkeringsassistenter.

Nye Audi A1 Sportback åpner for bestilling rett over sommeren og utleveringer starter til høsten. Norske priser er foreløpig ikke klare.

Audi e-tron tar regenerering til nye høyder8.8.2018 14:00Pressemelding

Prototypen av Audi e-tron kombinerer enorme krefter med høy effektivitet. Med hele 300kW akselererer den heleltriske SUVen fra null til 100 km/t på under seks sekunder. I følge den nye WLTP-standarden, får den også en rekkevidde over 400 km ved fullading. En viktig årsak til den lange rekkevidden, er det innovative og markedsledende regenereringskonseptet Audi har utviklet for e-tron. Den helelektriske SUVen beviste nettopp dette i legendariske Pikes Peak i Colorado i forrige uke.