Nye Audi A1 Sportback – Urban følgesvenn

I 2010 inntok Audi et nytt segment med sin A1. Nå står andre generasjon klar på startstreken, mer maskulin, større og full av ny teknologi.

Nye Audi A1 Sportback – Foto: Audi AG

Nye Audi A1 har et tydeligere design og skarpere linjer enn sin forgjenger, samtidig som den med en lengde på 4.03 meter er blitt vesentlig lengre enn forrige generasjon. Innvendig har A1 fått infotainment-konseptet som ble introdusert med merkets nylanseringer i de større segmentene. Assistentsystemer, infotainment og kjøreegenskaper gjør at nye Audi A1 slår fra seg i vektklasser langt over kompaktklassen.

– Nye A1 blir tøffere, større, morsommere og mer digital. Vi snakker om en urban bil i kompaktklassen som også leverer på langtur, samtidig som den får en distinkt personlighet. Dette er et historisk lanseringsår for Audi og jeg vet at mange har gledet seg litt ekstra til denne bilen, sier Elin Sinervo, direktør for Audi i Norge.

Audi A1s lengde på 4.03 er 56 millimeter mer enn forgjengeren. Bilen er 1.74 meter bred og 1.41 høy. Det betyr mer plass, også i bagasjerommet som har økt kapasiteten med 65 liter, til 335 liter (eller 1090 liter når baksetene er lagt ned). Den brede og lavt plasserte Singleframe-grillen bidrar sammen med luftinntaket i fronten til et dynamisk utseende. Fra siden ses referanser til Ur-quattro i de brede og skrånende C-stoplene. Linjene i bilens profil trekker opp og bakover, hjulbuene er kraftige og markerte. I fronten kan man også se tydelige referanser til Sport quattro, Audis rally-ikon fra 1984. Nye Audi A1 ser dynamisk ut, helt i tråd med bilens kjøreegenskaper.

Kunden får ti farger å velge mellom på nye Audi A1 Sportback, samtidig som taket, og flere andre elementer, kan leveres i kontrastfarge. Mulighetene for individuell tilpassing er flere enn noen gang for Audi A1.

Også i interiøret får kundene flere valgmuligheter enn noen gang. A1 skal oppleves som kompaktklassens mest dynamiske også når du setter deg inn i bilen. Utformingen av detaljer som luftventilene, de digitale instrumentpanelene og MMI touch-displayene, sistnevnte tilgjengelig som ekstrautstyr, bidrar til å skape et førermiljø med en helt spesiell karakter. Ambientbelysning-pakken kan understreke denne karakteren ytterligere, med elementer av LED-lys i 30 ulike farger.

Kraftige og effektive motoralternativer bidrar selvsagt også til kjøreopplevelsene i nye Audi A1. Alternativene strekker seg fra 95 hk til 200 hk. Med Audi drive select dynamic handling-systemet kan kundene velge mellom fire kjøremodi: auto, dynamic, efficiency og individual.

Nye Audi A1 Sportback er mer enn klar for en digital fremtid, og selv basisversjonene kommer med et heldigitalt og høyoppløselig instrumentpanel. I tillegg er Audi virtual cockpit mulig som ekstrautstyr. MMI navigation plus er også tilgjengelig på nye A1, med en 10.1’’ MMI touch-skjerm og stemmestyring.

Assistentsystemer lansert i Audis større modeller blir nå også tilgjengelige i nye Audi A1, inkludert avanserte parkeringsassistenter.

Nye Audi A1 Sportback åpner for bestilling rett over sommeren og utleveringer starter til høsten. Norske priser er foreløpig ikke klare.

Nye Audi A1 Sportback – Foto: Audi AG

20 år som Norgesfavoritt: Nye Audi A6 allroad quattro5.6.2019 09:04:48 CESTPressemelding

Ny generasjon med slående design, omfattende utstyrspakker og utmerkede offroadegenskaper Kraftfulle V6 TDI-motorer med 48V mildhybridsystem og 2,5 tonn tillatt tilhengervekt Adaptivt luftunderstell som gir opptil 60 mm variabel bakkeklaring som standard 20 år etter debuten lanseres fjerde generasjon Audi A6 allroad quattro. Firehjulsdrift, adaptivt luftunderstell og øk bakkeklaring er standard – den er som skapt både for krevende norske hytteveier, og for motorveiene ut av byen. I 1999 var Audi A6 allroad quattro en pioner, som var med på å skape en ny bilklasse. Like veltilpass i terrenget som på veien. Med et slåene utseende og omfattende utstyrsnivå, etablerte den seg raskt som en uovertruffen allrounder – og norgesfavoritt. - Audi A6 allroad quattro har vært en veldig populær bil i Norge siden den kom på markedet for 20 år siden, og nå gleder vi oss til en helt ny utgave av den allsidige familiebilen. Kombinasjonen av en praktisk stasjonsvogn med lekkert design, rommelig interiør,

Nye Audi A4: Sportsligere og skarpere15.5.2019 12:48:59 CESTPressemelding