Nye anbefalinger for murt forblending

En revidert anvisning i Byggforskserien gir gode råd for planlegging og oppbygging av murt forblending som fasadekledning.
Kontorbygningen i Oslo har fasade med murt forblending av teglstein. Foto: SINTEF Byggforsk

Murt forblending er fasadekledning i mur som forankres til den bakenforliggende veggen. Byggdetaljer 542.301 Murt forblending  i Byggforskserien kan brukes både ved nybygging og ved rehabilitering av fasader på eksisterende bygninger.

Nytt i anvisningen:

• Flere gode detaljløsninger med tanke på varmeisolasjonen.
  • Manglende eller feil bevegelsesfuger i murte forblendinger er ofte den største årsaken til skader på teglfasader. Tidligere anbefalinger er nå supplert med nye for utforming og utførelse av horisontale fuger.
  • Overdekninger er oppdatert i tråd med dagens praksis.
  • Avsnitt om forankring av murt forblending er noe forkortet, og det betyr at dimensjonering av forankring er avhengig av RIB og produsent/leverandør. Det vil snart bli utarbeidet en ny anvisning som vil dekke planlegging, dimensjonering og utførelse i detalj.
  • Det er større fokus på god utførelse, med nye anbefalinger med hensyn til spill av mørtel og rengjøring.

Retningslinjer for planlegging og oppbygging av murte teglvegger fins i Byggdetaljer 523.221. Muring om vinteren, ved temperaturer under 5 °C, krever spesielle tiltak. Vintermuring er behandlet i Byggdetaljer 520.039. For etterisolering av betongvegger, se Byggforvaltning 723.312.

Dette er SINTEF Byggforsk

SINTEF Byggforsk er et forskningsinstitutt for bærekraftig utvikling av bygg, infrastruktur og mobilitet. Vi skaper verdier for våre kunder og samfunnet gjennom forskning og utvikling, forskningsbasert rådgivning, sertifisering og kunnskapsformidling. Vi har spisskompetanse innenfor fagområder som arkitektur, bygg, vann, samferdsel og samfunnsøkonomi. Vi utvikler fremtidens løsninger for et bærekraftig samfunn.